ابزارهای غربالگری اتیم 09146590651 و 09143162621
2- 5 ابزارهای غربالگری اتیسم:
2-5-1 چک لیست رفتاری اتیسم :
این چک لیست پنجاه و هفت آیتمه به عنوان یک وسیله ی غربالگری
کاربرد دارد. همچنین برای تخمین شدت اختلال اتیسم در افراد مبتلا و تعقیب این
ویژگی ها در طول زمان به کار می رود و به اندازه ی آزمون مصاحبه ی تشخیص افتراقی
اتیسم نسخه تجدید نظر شده پایایی و روایی ندارد.
2-5-2 ابزار غربالگری اتیسم برای برنامه ریزی آموزش :
این مقیاس برای کودکان هیجده ماهه و بالاتر برای
ارزیابی پنج جنبه طراحی شده است. این پنج حیطه عبارتند از: الف_ جنبه ی حسی ب_ مفاهیم
بدن پ_ زبان ج_ خودیاری اجتماعی د_درک. این ابزار برای بررسی و ارزیابی افراد دارای
خصوصیات اتیسم به کار می رود.
2-5-3 چک لیست اتیسم برای کودکان نوپا :
چک لیست کوتاه برای کودکان مبتلا به اتیسم شانزده تا سی
ماهه می باشد، این چک لیست دارای دو جز می باشد. الف- لیست کوتاهی از سوالات برای
برای مراقب ب- مشاهده ی وضعیت رفتاری کودک در بالین این ابزار برای غربالگری
کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم مفید می باشد.
2-5-4 چک لیست تعدیل شده برای اتیسم در کودکان نوپا :
دارای بیست و سه سوال می باشد که 9 مورد آن از چک لیست اتیسم
برای نوزادان برداشت شده است. که حساسیت چک لیست قبلی را افزایش می دهد.
2-5-5 آزمون غربالگری اختلالات نافذ رشدی :
یک وسیله ی غربالگری می باشد که در موقعیت های مختلف به
کار می رود. مرحله یک برای موقعیت نگهداری، مرحله ی دو برای اختلالات رشدی، مرحله
ی سه برای موقعیت کلینیکی این کودکان کاربرد دارد. این چک لیست برای بررسی جنبه
های عمده ی اختلال عملکردی استفاده می شود و اختلال طیف اتیسم با گزارش والدین
اختلال کودک شناسایی می گردد. این ابزار برای غربالگری و سنجش گزارش والدین طراحی
شده است اما دارای توصیفات کلینیکی کامل از علایم اولیه ی اتیسم نیست ولی می تواند
نشانه های گزارش شده توسط والدین برای تشخیص های بعدی کلینیکی را منعکس نماید.
2-5-6 نمایه ی(نمودار) تجدید نظر شده ی آموزش روانی :
این آزمون رویکرد رشدی برای ارزیابی اختلالات طیف اتیسم
دارد و دارای مجموعه ای از رفتار ها و مهارت ها برای شناسایی الگو های یادگیری می باشد.
این آزمون برای کودکان شش ماهه تا هفت ساله طراحی گردیده است و اطلاعاتی را در حیطه
های های توانایی تقلید، درک، حرکات ظریف، حرکات درشت، همانگی چشم و دست، عملکرد
شناختی وجنبه ی شناختی کلامی دارد و درجه ناهنجاری در عواطف، بازی، علایق، پاسخهای
حسی و زبان را به ما نشان می دهد.
2-5-7 نمایه ی آموزش روانی نوجوانان و بزرگسالان :
این ابزار نیز برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است
و از اصولی مانند ابزار بالا پیروی می کند.
دکتر جعفر معصومی
دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه
تهران
راههای
تماس 09146590651 و
09143162621
www.گفتاردرمانی.com گفتاردرمانی آذربایجان گفتاردرمانی تبریز
تلگرام: گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز اینیستاگرام: گفتاردرمانی تبریز در آذربایجان
توییتر: گفتاردرمانی تبریز