مهارتهای ارتباطی اولیه:
راهکار افزایش و تقویت تماس چشمی 1
راهکار افزایش و تقویت تماس چشمی 2
اهکار افزایش و تقویت تماس چشمی 3
راهکار افزایش و تقویت تماس چشمی 4
راهکار افزایش و تقویت تماس چشمی 5
راهکار افزایش و تقویت تماس چشمی 6
راهکار افزایش و تقویت تماس چشمی7
2- توجه
راهکارهای افزایش توجه 2
راهکارهای افزایش توجه 3
3- کنترل تنفس
4- تقلید کردن،
5- نوبت گیری
6- زبان و
بازی
7- مهارت گوش دادن،
8- آگاهی از صدا،
9- صدا
سازی،
10- تمیز شنیداری،
11- تمیز گفتار،
12- حافظه ی
بینایی _ شنیداری،
13- اولین کلمات
انتخاب فعالتیها:
فعالیتهای هر بخش تقریباً از ترتیب رشدی تبعیت میکنند. اما از آنجائیکه سرعت رشد کودکان در یک مهارت یا مهارتهای مختلف از یک الگو تبعیت نمیکند، لذا هیچ راهنمای سنی ارائه نشده است. اگر چه اغلب تکالیف برای سنین زیر 5 سال تدوین شده است اما با این حال برخی از آنها برای سنین بالاتر هم کاربرد دارد و انتخاب فعالیتها و مواد آموزشی با نظر متخصص انجام میشود. توجه به مکان انجام فعالیتها بسیار مهم است. برخی فعالیتها برای کلنیک مناسب است و برخی هم برای منزل. مهارتهای «پیشکلامی» و «زبان و بازی» بر رویکرد ارتباط طبیعی مبتنی هستند و امید آن میرود که والدین و مراقبین در اجرای آنها با شکل مواجه نشوند. اکثر فعالیتهای پیشنهاد شده نیز به تصمیمات خاص نیاز ندارد و والدین یا مراقبین مجازند که به سبک معمول خویش عمل کنند. سایر بخشها مثل بخش «تمیز گفتار» رسمیتر و پیچیدهتر هستند و نیاز به راهنمایی درمانگر گفتار و زبان وجود دارد. تا بتوان آنها در مکانی بجز کلینیک پیاده کرد. توضیحات بیشتر راجع به این فعالیتها در ابتدای هر کدام از این بخشها آمده است و درمانگر یا مربی میتواند از آنها بهرمند گردد. انتخاب صداها یا کلمات بکار رفته در این فعالیتها حتماً باید با مشورت متخصصان امر صورت بگیرد تصاویر مربوط به این فصول در آخر کتاب آمده است و میتوان آنها را تکثیر کرد. میتوان از یک بخش چند فعالیت را بطور همزمان ولی در مکانهای متفاوت انجام داد مثلاً در بخش «مهارت گوش دادن»خانواده میتواند روی صداهای آغازین، درمانگر گفتار و زبان در محیط رسمی و تکنیک با فعالیتهای «صدا و سکوت» و مربی یا فعالیت گوش کردن به کلمات یا صداها در کلاس متمرکز شوند و بسوی هدف مشترک حرکت کنند. به هنگام کار با کودکان ناشنوا باید وسایلی را بکار گرفت که صدایشان در محدوده شنوایی کودک باشد اکثر وسایل پیشنهادی این کتاب را در منزل میتوان یافت. منابع ارائه شده در انتهای کتاب وسایل تخصصی جایگزین را برای فعالیتهای گوش کردن، معرفی نمودهاند که برای ناشنوایان یا کم شنوایان عمیق میتواند مفید باشد.
نکاتی برای والدین
فعالیتهای روزمره فرصتها را برای یادگیری زبان فراهم میسازند، بنابراین با کودک خود صحبت کنید و فعالیتهای خود را در طول روز برای او توضیح دهید و هر زمان که برایتان مقدور بود او را هم در فعالیت شریک کنید. سعی کنید در طول روز ساعتی را برای انجام فعالیتهای بازی گونه با کودک خود اختصاص دهید. و سعی کنید این امر را در برنامه روزانه خود قرار دهید. شما برای انجام فعالیتها به آرامش و هوشیاری نیاز دارید، پس زمانی را انتخاب کنید که هم برای شما و هم برای کودکتان مناسب است مثلاً ممکن است انجام فعالیتها بعد از یک چرت میان روز زمان مناسبی باشد. البته زمانی که کودک شما گرسنه یا خسته شده باشد فعالیت ها را متوقف کنید. در صورتیکه بیش از یک کودک دارید بهتر است به آنها بیاموزید که چگونه با همدیگر بازی کنند اما به هر حال کار با کودک دارای اختلالات ارتباطی بسیار دشوار و پرزحمت میباشد و توجه انفرادی میطلبد. بنابراین میتوانید برای انجام برخی فعالیتها منتظر فرصت باشید یعنی وقتیکه سایر فرزندانتان خواب و یا بیرون از منزل هستند.
□ چند جلسه 15-10 دقیقهای مفیدتر از یک جلسه طولانی است.
□ خود را به نحوی به کودک نزدیک کنید که شما را به بهترین وجهی دیده و صدایتان را بشنود.
اسباب و وسایل بازی مربوط به فعالیتهای موردنظر را از قبل آماده کنید و سایر اسباب بازیها را کنار بگذارید زیرا اسباب بازیهای زیاد سبب میشوند که حواس کودکتان پرت شود.