معرفی داستان اجتماعی 09146590651
معرفی داستان اجتماعی
داستان اجتماعی باید متنا سب با بیمار و کیفیت اطمینان بخش آن
ارائه شود. پس از بررسی پیش نویس داستان اجتماعی توسط افراد متخصص ، این متن در یک
محیط آرام به فرد اوتیسم معرفی می گردد. این امر بسیار مهم است چرا که اضطراب می
تواند بر یادگیری مثبت تأثیر گذارد و در بلند مدت بر دید فرد اوتیسم نسبت به
داستان تأثیر معکوس گذارد. در اختیارگذاشتن داستان اجتماعی موقع بروز یک حادثه نا
گوار یا مواقعی که شخص اوتیسم ناراحت باشد توصیه نمی شود. بعلاوه بررسی داستان
اجتماعی نیز برای تعیین عوا قب رفتار غلط نامنا سب است. صداقت مهمترین عامل هنگام معرفی داستان اجتماعی می با شد. یک جمله ساده و
صادق تمام چیزی است که مورد نیاز است.
بررسی دا ستان اجتماعی:
داستان اجتماعی با یک نگرش مثبت و غیر رسمی بررسی می شود و
شاید مهمترین عامل در اجرای آن باشد. سایر جنبه ها بدون بیمار و با نگرش مثبت با
شکست مواجه می شود. نویسنده شرح را به آرامی و دوستانه می خواند تا با بیمار و
کیفیت اطمینان بخش متن هماهنگ باشد. هنگامی که شرحی معرفی گردید و با شخص اوتیسم
خوانده شد درخواست از دیگران برای بررسی آن با شخص اوتیسم مفید است، از افرادی
دعوت می شود که درداستان اهمیت داشته یا مستقیماً تحت تأثیر محتوای داستان با شد
سپس داستان به اشتراک گذاشته می شود.
سه دلیل برای اینکار وجود دارد:
1- دیگران به صورت فیزیکی به شخص
اوتیسم نشان می دهند که درحال حاضر آنها نیز همان اطلاعات را دارند.
2- امکان بررسی سریع داستان در بافت
اجتماعی آن فراهم می شود.
3- امکان تعمیم داستان در موقعیتهای
دیگر فراهم می شود.
این امر باعث همکاری و هماهنگی می شود، داستان ها
معمولاً به صورت جداگانه معرفی می شوند تا زمان مورد نیاز برای تمرکز بر یک مفهوم
یا مهارت و پرهیز از اطلاعات بیش از حد حاصل شود.
اکثر داستان ها اساساً روزی یک بار و بقیه قبل از وضعیت
توصیفی خود بررسی می شوند موضوع داستان نیز بر زمان بندی بررسی تأثیرگذار است مثلا
داستان فصل تعطیلات ظرف چند هفته تا چند روز از واقعه بررسی می شود. در مقابل
داستانی که بیانگر مهارت اجتماعی است که در شرایط متفاوت بکار می رود ممکن است هر
روز و شاید با اضافه کردن جزئیات جدید بررسی شود.
کمرنگ کردن دا ستان اجتماعی
استراتژی هایی وجود دارد که می تواند به آرامی استقلال فرد
اوتیسم و تسلط او بر اطلاعات داستان اجتماعی را ا فزایش دهد. یکی از ساده ترین
راهها برای این کار باز نویسی آن است دراین مورد جملات انتخاب شده حذف یا ویرایش
می شوند. مثلاً موقعی که
کودکی در مورد مهارت یا مفهوم جدیدی اطمینان حاصل می کند می توان جملات رهنمودی را
از داستان حذف کرد یا به جای حذف کامل ، آنها را به صورت ناتمام بازنویسی کرد. این
به کودک کمک می کند با کمک نویسنده اطلاعات را باز خوانی کند.
توجه داشته باشیدکه حذف یا ویرایش جملات قالب داستان را
تغییر می دهد که برای برخی از ا فراد اوتیسم ناراحت کننده می باشد. در صورت بروز
این مشکل به فکر جایگزینی برای تغییر در متن یا تصاویر داستان با شید.
در روش دیگر برای افزایش استقلال نیازی به تغییر داستان
اولیه نیست بلکه زمان بندی بررسی افزایش می یابد که این باعث بالا رفتن زمان بین
دوره های بررسی می شود مثلاً به جای خواندن روزانه یک داستان می توان آن را چهار
بار در هفته بررسی کرد. گاهی نیز شخص اوتیسم خود باز خوردی مبنی بر نیاز به بررسی
از خود نشان خواهد داد.
گاهی داستان ها حالت دفاعی یک شخص را آشکار می کند که
چندین علت دارد،گاهی شخص آگاهانه و به صورت مکرر بر نواحی دشواری توجه می کندو
حالت دفاعی به خود می گیرد و این وضعیت با ارائه داستان هایی که حاو ی تعریف و
تمجید از پیشرفتها می باشد قابل حل است.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp