گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

 بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز در کودکان پیش دبستانی

چقدر زود است که بگوییم کودک نوپا یا پیش دبستانی شما ممکن است بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز داشته باشد؟

اکثر کودکان تا سن مدرسه برای بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز بررسی نمی شوند، اما طبق دستورالعمل های تعیین شده توسط آکادمی اطفال آمریکا (AAP)  کودکان 4 ساله نیز قابل تشخیص هستند.

در آن سن، بسیاری از کودکان فعال و تکانشی هستند.

بنابراین چه تفاوتی در مورد کودکان مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز وجود دارد؟ و اگر فرزند خردسال شما بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز دارد، چگونه درمان می شود؟

متمایز شدن از دیگر بچه ها

در مقایسه با سایر کودکان هم سن و سال خود، کودکان مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز اغلب اوقات سخت تری دارند که حتی برای چند دقیقه ثابت بنشینند. آن‌ها نمی‌توانند منتظر نوبت خود بمانند - مثلاً پاسخ‌ها را بی‌درنگ یا جلوی خط کوتاه کنند - و ممکن است بیش از حد صحبت کنند.

دکتر جعفر معصومی استاد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر گروه گفتاردرمانی تبریز می‌گوید: «کودکان مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز همیشه به‌طور باورنکردنی فعال هستند. "

اکثر کودکان 4 ساله به طور کلی بسیار فعال هستند، اما آنها آرام می گیرند - چرت می زنند، برای غذا می نشینند.

کودک مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز همیشه در حال حرکت است."

دکتر معصومی موسس مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز توانبخشی آتیه  می‌گوید: «آنچه این بچه‌ها را متمایز می‌کند، درجه و فراوانی بیش از حد و تکانشی بودن آن‌ها است.

 این بچه ها به معنای واقعی کلمه در حال شخم زدن فعالیت ها و افراد با سرعت بالا هستند.»

تشخیص

بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز بر اساس علائم بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری تشخیص داده می شود. اما بی توجهی اغلب در کودکان پیش دبستانی آشکار نیست.

 

گاهی اوقات، والدین، مراقبان یا معلمان خوش نیت ممکن است به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز مشکوک باشند. این کافی نیست. ارزیابی کامل برای تشخیص لازم است.

برای تشخیص کودک پیش دبستانی، درمانگر به توصیف دقیق رفتار کودک از والدین، مربیان مهدکودک، معلمان پیش دبستانی و سایر بزرگسالانی که به طور مرتب کودک شما را می بینند، همراه با مشاهدات خود تکیه می کند.

مهم است که در مورد همه علائم با درمانگر خود صحبت کنید.

فقط به این دلیل که کودک شما کمی بیش فعالی و تکانشگری دارد به این معنی نیست که او بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز دارد. به عنوان مثال، کودکانی که به دلیل داشتن مشکل در دیدن، شنیدن یا صحبت کردن ناامید هستند، ممکن است مانند کودکان مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز رفتار کنند.

 ممکن است فرزند شما برای رد احتمالات دیگر نیاز به آزمایش داشته باشد.

گفتار درمانی، کاردرمانی و رفتار درمانی حرف اول را می زند

برای کودکان پیش دبستانی مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز، رفتار درمانی اولین درمان است.

این نوع درمان شامل تغییراتی در رفتار والدین و معلمان است.

 تکنیک ها شامل تمجید و پاداش دادن به رفتار خوب، نادیده گرفتن رفتار بد و استفاده از زمان استراحت است.

ساختار و روال برای کودکان خردسال مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز مهم است.

اگر فرزند شما 4 سال یا بزرگتر است و شما حداقل 6 ماه رفتار درمانی را بدون تغییر زیاد امتحان کرده اید، می توانید داروهای بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز با دوز پایین را نیز امتحان کنید.

اما هرگز رفتار درمانی را رها نکنید. رفتار درمانی حتی زمانی که کودک دارو مصرف می کند، مهم است.

همه داروهای بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز برای کودکان کمتر از 6 سال مورد تایید FDA نیستند. اما بسیاری از پزشکان این داروها را برای کودکان پیش دبستانی مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز تجویز می کنند.

«داروهای بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز برای این گروه سنی به خوبی کار نمی کنند. قطعاً کار می کند، اما در کودکان کوچکتر با قدرت کمتر و قابل پیش بینی کمتری نسبت به کودکان بزرگتر عمل می کند.

 

اگرچه ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد، AAP بر این باور است که مزایای آن بیشتر از خطرات در کودکان خردسال است که با رفتار درمانی بهبود نمی یابند.

یک مطالعه نشان داد که کودکان کوچکتر از کودکان بزرگتر نسبت به عوارض جانبی متیل فنیدیت، یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده، حساس هستند.

این عوارض جانبی ممکن است شامل تاخیر در رشد، کاهش اشتها و کاهش وزن، بی خوابی و اضطراب باشد.

عوارض جانبی، از جمله تاخیر در رشد، زمانی که کودکان مصرف دارو را متوقف کردند، معکوس شد.

هیچ مطالعه ای در مورد اثرات طولانی مدت در کودکانی که داروهای بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز را در سنین پایین شروع می کنند وجود ندارد.

اما مطالعات روی کودکان در مدرسه ابتدایی "هیچ عوارض جانبی طولانی مدت درمان را نشان نداده است."

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دارو را بخشی از درمان کودک خود قرار دهید، آسان نیست.

 این تصمیمی است که پس از سنجیدن دقیق مزایا و معایب گرفته شده است.

آنچه برای یک فرزند (و خانواده) مناسب است ممکن است برای شما مناسب نباشد.

با پزشک فرزندتان صحبت کنید و با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای فرزندتان بهتر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۴۲

اگر به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) مبتلا هستید یا با فردی که این بیماری را دارد نزدیک هستید، می‌دانید که تقریباً قسمتی از زندگی شما وجود دارد که به آن دست نخورده باشد: شغل، مدرسه، خانواده، امور مالی و سلامت جسمی و روانی... لیست ادامه دارد

از آنجایی که ADHD باعث چنین مشکلات گسترده ای می شود، درمان آن رویکردی کاملاً فردی و چندوجهی دارد.

اگر هنوز در نظر نگرفته‌اید که یک کاردرمانگر (OT) را در تیم درمان خود بگنجانید، اکنون ممکن است زمان خوبی برای بررسی این موضوع باشد که چگونه کاردرمان مرکز توانبخشی و آموزش یاشا و مرکز توانبخشی آتیه OT می‌تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.
کاردرمانی می تواند کمبودهای فیزیکی، اجتماعی، آموزشی و سازمانی را با برنامه ای متمرکز بر مهارت ها، نیازها و فعالیت های فردی شما برطرف کند.


چگونه کاردرمانی می تواند به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز  ADHD کمک کند؟

کاردرمانی بر مهارت هایی تمرکز دارد که هر فرد به آن نیاز دارد تا بتواند به طور مستقل در زندگی روزمره عمل کند.

اولین گام یک کاردرمان OT این خواهد بود که با شما صحبت کند تا دریابد که چگونه ADHD توانایی شما (یا فرزندتان) را برای موفقیت در خانه، محل کار، مدرسه، روابط یا در زمینه‌های دیگر مختل می‌کند.

در اینجا چند زمینه وجود دارد که مداخلات OT مبتنی بر شواهد در مدیریت ADHD مؤثر بوده است.

مدیریت زمان

برای افراد مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز ADHD، مدیریت پروژه‌های پیچیده، کارهای روزمره، کارهای وقت‌گیر و ضرب‌الاجل‌ها دشوار و گاهی غیرممکن است.

ADHD می تواند کار را سخت تر کند:

    ایجاد و اجرای برنامه برای یک فعالیت
    وظایف را به ترتیب درست انجام دهید
    انجام کار در بازه زمانی لازم
    تشخیص دهید که زمان افزایش یا کاهش سرعت فرا رسیده است
    زمان مناسب را برای یک فعالیت در نظر بگیرید

آنچه علم می گوید

تحقیقات نشان می دهد که کاردرمانی OT در بهبود توانایی های پردازش زمان و مدیریت زمان روزانه موثر است.

در مطالعه‌ای در سال 2018، گروهی از دانش‌آموزان 9 تا 15 ساله به مدت 12 هفته با یک کاردرمانگر کار کردند تا آگاهی خود را از مدیریت زمان و وظایف افزایش دهند.

در پایان مداخله، دانش‌آموزانی که با OT کار می‌کردند، بهبود قابل‌توجهی در آگاهی خود از زمان، توانایی خود برای جهت‌گیری در زمان، و توانایی آن‌ها در مدیریت مؤثر زمان خود در طول وظایف روزانه نشان دادند.

مهارت های سازمانی


موفقیت در مدرسه و در محل کار معمولاً مستلزم مهارت های سازمانی ثابت است.

ADHD با توانایی های زیر تداخل می کند:


    آنچه برای تکمیل یک پروژه نیاز دارید را پیش بینی کنید
    با مواد و برنامه ها همراه باشید
    وظایف پیچیده را به فعالیت های کوچکتر تفکیک کنید

Koscinski می گوید: «کاردرمانگران متخصص در تجزیه و تحلیل فعالیت هستند. این به معنای نگاهی به هر فعالیت و تقسیم آن به مراحل و عوامل عملکردی یا مهارت‌هایی است که کودک برای موفقیت به آن نیاز دارد.

هنگامی که یک پروژه به مراحل تقسیم شد، یک کاردرمانگر OT می‌تواند به سازماندهی مواد، توسعه سیستم‌های ساده و ایجاد نشانه‌های بصری کمک کند تا به افراد کمک کند هر مرحله یک مرحله را پیگیری، به خاطر بسپارند و دنبال کنند.

Koscinski توضیح می دهد: "تصاویر برای کودکان مبتلا به ADHD بسیار مهم است."

یک OT می‌تواند با دانش‌آموز کار کند تا طرحی از مراحل درگیر در یک پروژه ایجاد کند،

فعالیت‌های مختلف را کد رنگی کند، مدلی بسازد تا آنچه را که انتظار می‌رود نشان دهد، و به دانش‌آموز نشان دهد که چگونه یک فضای کاری بدون درهم‌کاری را حفظ کند.


آنچه علم می گوید



OT با مهارت های سازمانی به بزرگسالان نیز کمک می کند.

در یک مطالعه 2020 منبع مطمئن، یک برنامه 7 هفته ای کاردرمانی با هدف قرار دادن روال ها و مدیریت زمان منجر به استرس کمتر و علائم کمتر برای زنان مبتلا به ADHD شد.


عملکرد اجرایی


کودکان مبتلا به ADHD اغلب با مجموعه پیچیده ای از مهارت های فکری مرتبط با یکدیگر که به عنوان کارکردهای اجرایی شناخته می شوند، مشکل دارند.

تحقیقات نشان می دهد که این مشکلات دوران کودکی اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد.

وظایف اجرایی عبارتند از:

    حافظه کاری
    مهارت های برنامه ریزی
    دانستن اینکه چگونه حواستان باشد یا توجه را تغییر دهد
    تعیین اولویت ها
    کنترل تکانه ها و حواس پرتی

آنچه علم می گوید


تعدادی از مطالعات نشان داده اند که کاردرمانی می تواند در ایجاد عملکرد اجرایی مفید باشد.

    در یک مطالعه سال 2020، محققان دریافتند که کودکانی که در یک مداخله اسب سواری تحت نظارت کاردرمان OT شرکت کردند، عملکرد اجرایی بهتری را پس از برنامه نشان دادند.


    با استفاده از یک سری فعالیت‌های درمانی عملی و جذاب به نام برنامه Cog-Fun (کارکرد شناختی) منبع مطمئن، کودکانی که با والدین و کاردرمان OT کار می‌کنند، بهبود قابل توجهی در عملکرد اجرایی پس از درمان تجربه کردند.


    مطالعه‌ای در سال 2017 که شامل 44 دانش‌آموز در چین به همراه والدینشان بود، نشان داد که برنامه‌ای که مهارت‌های عملکرد اجرایی را هدف قرار می‌دهد پس از 12 جلسه در بهبود مهارت‌های عملکرد اجرایی مؤثر است.

در این برنامه، دانش‌آموزان از نشانه‌های بصری و تکرار برای تمرین مهارت‌های خود استفاده کردند، در حالی که والدین یاد گرفتند که چگونه فرزندان خود را مربی و حمایت کنند.

(منبع معتبر مطالعات نشان می دهد که مشارکت والدین برای موفقیت مداخلات کاردرمانی OT حیاتی است.)


مهارتهای اجتماعی


ADHD می تواند اثرات منفی بر تعاملات اجتماعی داشته باشد.

این اختلال می تواند باعث شود افراد به صورت تکانشی رفتار کنند، حرف دیگران را قطع کنند و به شیوه های پرخاشگرانه رفتار کنند.

یک OT زیرک می‌تواند در رسیدن به «چرا» زیربنای رفتار اجتماعی نامناسب مفید باشد.

کوسکینسکی توضیح می دهد که کودکان مبتلا به ADHD اغلب به دلیل ناامیدی "عمل می کنند".

یک OT که با معلم کلاس درس کار می کند می تواند بپرسد:

    آیا دانش آموزی که به اندازه کافی نزدیک معلم نشسته است تا دستورات را بشنود و بفهمد؟
    آیا محیط کلاس بیش از حد دانش آموز را تحریک می کند؟
    آیا برنامه آموزشی فردی نیازهای دانش آموز را برآورده می کند و آیا از آن پیروی می شود؟
    آیا دانش آموز اجازه دارد در کلاس درس از خود دفاع کند؟
    آیا دانش آموز نیاز به استراحت یا حرکت فیزیکی دارد؟

او تأکید می‌کند: «به بچه‌ها استراحت دادن برای حرکت بسیار مهم است».

"حرکت باعث افزایش اکسیژن در مغز می شود و تکان ها را خارج می کند."

کودکان مبتلا به ADHD می توانند برای بازگرداندن کتاب ها به کتابخانه یا انجام کارهای دیگر، استراحت های کوتاهی داشته باشند.

بهتر از این، کل کلاس می توانند در استراحت سریع مغزی برای بازگرداندن سطح انرژی شرکت کنند.

آنچه علم می گوید



در حالی که نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد فعالیت های خاصی است که کمک می کند، شواهدی وجود دارد که کاردرمانی OT مهارت های اجتماعی را در بین کودکان مبتلا به ADHD بهبود می بخشد.

یک مرور تحقیقاتی سیستماتیک در سال 2020 نشان داد که مهارت‌های بازی بهبود می‌یابد و رفتارهای نامناسب کمتری در درمان کودکان مبتلا به ADHD و همسالان آنها وجود دارد.

مطالعه دیگری در سال 2015 نشان داد که مداخلات OT منجر به بهبود درازمدت مهارت‌های بازی اجتماعی زمانی که درمان‌ها در خانه و در کلینیک انجام می‌شدند.


دستگاه های کمکی



کاردرمانگران به ویژه در آموزش افراد مبتلا به ADHD مهارت دارند که چگونه از وسایلی استفاده کنند که آنها را قادر می سازد تا در زندگی روزمره راحت تر عمل کنند.

کوسکینسکی به چندین مورد اشاره می‌کند که زندگی را برای بچه‌هایی که نیاز به اتاق تکان دادن دارند آسان‌تر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد انرژی اضافی را در طول یک روز پربار مصرف کنند:

    توپ های یوگا
    تخته اسکوتر
    مینی ترامپولین
    نوسانات
    بالشتک های هوا
    سایر دستگاه‌های همسان شخصی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۲ ، ۰۸:۴۰