گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۱ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

درمان ناتوانی های یادگیری چیست؟

 

افراد مبتلا به ناتوانی ها و اختلالات یادگیری می توانند راهبردهایی برای مقابله با ناتوانی های خود بیاموزند.

کمک گرفتن زودتر احتمال موفقیت در مدرسه و بعد در زندگی را افزایش می دهد.

اگر ناتوانی های یادگیری درمان نشوند، ممکن است کودک نسبت به تکالیف مدرسه احساس ناامیدی کند که می تواند منجر به کاهش عزت نفس، افسردگی و سایر مشکلات شود.

 

معمولاً متخصصان برای کمک به کودک در یادگیری مهارت‌ها از طریق ایجاد نقاط قوت کودک و ایجاد راه‌هایی برای جبران ضعف‌های کودک کار می‌کنند.

 مداخلات بسته به ماهیت و میزان ناتوانی متفاوت است.

خدمات آموزش ویژه

 

کودکانی که دارای اختلالات یادگیری و سایر ناتوانی‌ها هستند، می‌توانند واجد شرایط خدمات آموزشی ویژه باشند.

متخصصان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا در آذربایجان و تبریز در خدمت عزیزان هستند تا راهنماییها مشاورات و درمانهای لازم را بعد از بررسی ارایه نمایند.

هر کودک از ۳ سالگی و تا پایان دبیرستان یا تا سن ۲۱ سالگی، هر کدام که زودتر بیاید، حق استفاده از این خدمات را دارد.

کودکان باید در محیط‌هایی با حداقل محدودیت و مناسب برای آنها آموزش داده شوند.

این بدان معناست که محیط آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازها و مهارت‌های خاص کودک را برآورده کند و محدودیت‌های دسترسی نوجوان به تجربیات معمولی یادگیری را به حداقل برساند.

برنامه های درمانی متناسب هر فرد

 

کودکی که واجد شرایط خدمات آموزشی ویژه است باید برنامه آموزش فردی یا IEP خود را دریافت کند.

 این طرح آموزشی شخصی:

 

  1. اهداف فردی را برای کودک فهرست می کند
  2. برنامه خدماتی دریافتی را مشخص می کند
  3. فهرستی از متخصصانی که با کودک کار خواهند کرد

 

واجد شرایط بودن برای آموزش ویژه

 

برای واجد شرایط بودن برای خدمات آموزشی ویژه، کودک باید توسط مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام  ارزیابی شود و معیارهای مشخصی را که در دستورالعمل های مشخص شده است را داشته باشد.  برای یادگیری نحوه ارزیابی کودک از نظر خدمات ویژه، والدین و مراقبان می توانند با مرکز اموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز باشام  یا هماهنگ کننده آموزش ویژه تماس بگیرند.

راهنمای والدین برای  آموزشهای ویژه یادگیری

مداخلات برای ناتوانی های یادگیری خاص

در زیر تنها چند نمونه از روش هایی که مربیان به کودکان دارای ناتوانی های یادگیری خاص کمک می کنند آورده شده است.

نارساخوانی

    تکنیک های تدریس ویژه اینها می تواند شامل کمک به کودک در یادگیری از طریق تجربیات چندحسی و ارائه بازخورد فوری برای تقویت توانایی کودک در تشخیص کلمات باشد.

    اصلاحات کلاس درس به عنوان مثال، معلمان می‌توانند به دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی زمان بیشتری برای تکمیل تکالیف بدهند و تست‌های نواری ارائه کنند که به کودک اجازه می‌دهد به جای خواندن سؤال‌ها را بشنود.

    استفاده از تکنولوژی. کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است از گوش دادن به کتاب ها بر روی نوار یا استفاده از برنامه های واژه پردازی با ویژگی های املا استفاده کنند.

 

دیسگرافی

 

    ابزار مخصوص. معلمان می توانند امتحانات شفاهی ارائه دهند، یادداشت برداری ارائه دهند، و/یا به کودک اجازه دهند به جای نوشتن گزارش ها، آنها را ضبط کند.

    استفاده از تکنولوژی. به کودک مبتلا به دیسگرافی می توان آموزش داد که به جای نوشتن با دست از برنامه های کلمه پرداز یا ضبط صوت استفاده کند.

    راه های دیگر برای کاهش نیاز به نوشتن معلمان می توانند یادداشت ها، خطوط کلی و برگه های مطالعه از پیش چاپ شده را ارائه دهند.

دیسکالکلولیا

    تکنیک های بصری به عنوان مثال، معلمان می توانند تصاویری از مسائل کلمه ترسیم کنند و به دانش آموز نشان دهند که چگونه از مداد رنگی برای تمایز بخشی از مسائل استفاده کند.

    استفاده از وسایل کمک حافظه قافیه و موسیقی از جمله تکنیک هایی هستند که می توانند برای به یاد آوردن مفاهیم ریاضی به کودک کمک کنند.

    استفاده از کامپیوتر. کودک مبتلا به اختلال حساب می تواند از کامپیوتر برای تمرین و تمرین استفاده کند.

 

دیسپراکسی

 

    محیط آموزشی آرام برای کمک به کودک برای مقابله با حساسیت به سر و صدا و حواس‌پرتی، مربیان می‌توانند مکانی آرام را برای تست‌ها، خواندن بی‌صدا و سایر کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، در اختیار کودک قرار دهند.

    از قبل به کودک هشدار دهید. به عنوان مثال، کودکی که به سر و صدا حساس است ممکن است از اطلاع قبلی در مورد رویدادهایی مانند تمرینات آتش نشانی و مجموعه ها سود ببرد.

    کار درمانی. تمریناتی که بر روی وظایف روزمره زندگی متمرکز است می تواند به کودکی که هماهنگی ضعیفی دارد کمک کند.

 

سایر درمان ها

کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است با عزت نفس پایین، ناامیدی و سایر مشکلات دست و پنجه نرم کند. متخصصان سلامت روان می توانند به نوجوان کمک کنند تا این احساسات را درک کند، ابزارهای مقابله ای را توسعه دهد و روابط سالم ایجاد کند.

کودکان دارای ناتوانی های یادگیری گاهی اوقات شرایط دیگری مانند ADHD دارند. این شرایط به درمان های خاص خود نیاز دارد که ممکن است شامل دارو باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۰۱ ، ۰۹:۵۳