مهارت های کلامی09146590651
مهارت های کلامی ((verbal skills))
بیشتر درمانگران یک روش انتخابی برای ارزیابی زبان کلامی دارند . آنچه مهم است این است که چندین نقطه نظر را در مورد ساختارهای گرامری داشته باشند که آن ساختارها توسط کودک بکار می رود . مشکلاتی در بدست آوردن نمونه زبان کلامی گویینده ای که روان صحبت می کنند ولی خالی است وجود دارند . اگر چه کودک در این مورد مشکلات تردیدی را در کلمه یابی وارد ، ممکن است در تولید مشکلی نداشته باشد یا حد اقل مشکل کمی را داشته باشد. در چنین مواردی لازم است که نمونه های زبان گفتاری را با ارائه گزینه های اجباری استخراج نماییم.- با تقلید تاخیری یا داستان گویی – در صورت امکان از والدین می خواهیم که یک نوار را وقتی که کودک در خانه راحت است را ضبط نمایند یا ممکن است که از آن ها بخواهیم که گفته های کودک را در یک هفته در دفتر خاطرات روزانه ضبط نمایند. این ممکن است در واقع نشان دهد که گفته های کودک چند کلمه یا چند عبارت است . داشتن یک چک لیست برای زبان کلامی مفید می باشد . که این چک لیست با چندین رویکرد آمیخته شده باشد.
اگر چه نحو زیاد
متنوع نیست ضروری است که طیف کلمات بیانی کودک را ارزیابی نماییم. کودکان آسیب
دیده زبانی در ذخیره ، یادگیری و بازیافت کلمات مشکل دارند . که عموما" به
صورت اندک بودن محتوای زبان بیانی خود را نشان می دهد. کودکان ممکن است به استفاده
از کلمات غلط (پرزورشن) ادامه دهند یا کلمه هدف را نتوانند تولید کنند و
بجای آن پارآفازی معنا شناسی یا واج شناسی داشته باشند.
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/