تواناییهای کودک و نوزاد 8 ماهه
09146590651
کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز
به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی
https://telegram.me/jafarmasumi
09146590651
کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز
به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی
https://telegram.me/jafarmasumi
09146590651
کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز
به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی
https://telegram.me/jafarmasumi
بهبود این کودکان در 3 وحله صورت می گیرد . طول مراحل بسته به شدت آسیب متفاوت خواهد بود.
1-دوره ی حاد:
به توصیه های ضروری برای تثبیت مجدد وضعیت بیمار احتیاج داریم.
تیم تروما فعال ترین گروه می باشد.
-در صورت دوره بیهوشی زیاد با تثبیت وضعیت بیمار درمانگران تحریکات درکوما شروع می کنند.
گفتاردرمان ها در این مرحله تحریکات شنیداری مناسب مانند الگوهای سلام و احترام را ارایه می کنند. تحریکات کوما شامل تحریکات حس های دیگر نیز می باشد.
حس های چشایی،بویایی و لمسی یک پیش نیاز ضروری برای تثبیت مجدد ارتباط می باشد.
2-دوره ی بهبود پیوسته:
ممکن است طول دوره متوسط یا خیلی کوتاه باشد.
برای کودکان آسیب دیده ی شدید چند سال طول می کشد.
بهترین زمان برای درمان و دروندادهای آموزشی برای کسب عالی ترین نتیجه است.
به ارزیابی عملکرد نیاز داریم.
وقتی پیشرفت ها سریع است کودکان سریعا طیف عادی در یک تعداد از مهارتها را به دست خواهد آورد.
3-دوره ی ثبات و نقص های باقی مانده ی بلند مدت:
مدت زمان لازم برای رسیدن به این مرحله به شدت ضربه وابسته است.
زمانی که مشکلات چند بعدی با ثبات وجود دارد یک رویکرد فشرده ی خاص برای درمان ضروری می باشد.
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
درمانگران ممکن است از قبل ارزیابی غیررسمی قابل حملی را داشته باشند یا آرزوی داشتن آن را داشته باشند . وسایل و تجهیزاتی را ازگنجه ی اسباب بازی بگیرد یااجازه بدهد که کودک خود آنها را انتخاب کند در هر صورت روشهای نهایی و مطالب و فعالیتهای انتخاب شده باید محیط ارزیابی را فراهم نماید که در آن جنبه های خاص رفتار تاحد ممکن دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد . برای مثال : او بر ای ارزیابی مهارت های درک کلامی ممکن است از کودک بخواهد از بین 5 شی بادستور درمانگر 1 شی را انتخاب نماید . اگر کودک در انجام این کار موفق نشد سوالات زیر پیش می آید : 1:آیا بچه توجه داشت؟ 2:آیا مدت زمان توجه کودک کافی بود؟
3:آیا کودک بخاطر موارد پیشنهادی برای انتخاب حواسش پرت شد ؟ 4:آیا کودک ح.اسش بخاطر کاربرد زبان پرت شد؟ 5:آیااین بعلت محتوای عبارات است؟
6:آیا شکل سوال پرسیده شده را متوجه نشد؟
اگر فعالیت بدرستی انجام شود تردید وجود دارد که چه عاملی یا عواملی یا ترکیب عواملی در آن دخیل بوده اند. کار در ابتدا خیلی ساده بنظر میرسد اما وقتی ما به آن عمل
دقیق تر میشویم متوجه میشویم که آن برای اینکه نقطه ی شروع باشد خیلی پیچیده میباشد .
برای کودک حواس پرت آنچه در ابتدا ضروری بنظر میرسد این است که بهترین شیوه جلب اتوجه کودک را تعیین نماییم و سپس احتمال دارد که با افزایش موارد انتخابی و سرانجام با افزودن زبان آن را تدریجأ پیچیده تر نماییم . دستکاری این متغییرها الگوهای موفقیت را تظمین مینماید بنحوی که در اولین مرحله ی مشاهده شکست یک قضاوت کلینیکی نسبتأ صحیح میتواند صورت گیرد واین قضاوت بر اساس مشاهدات قبلی میباشد. کار ارزیابی را از کارهای عملکردی شروع مینماییم بجای آنکه آن را مستقیمأ با ارزیابی درک کلامی آغاز نماییم این عمل به فر د بزرگسال یک انعطاف پذیری را میدهد که بین اشارات و ژست ها تمایز قائل شود و یک ارتباطی را با کودک ایجاد نماید .سپس میتوانیم یک سری از کارهای بینایی را که پیچیده تر هستند را وارد نماییم . در ابتدا آن باعث میشود که کودک توجه خود را بدون زبان متمرکز نماید و تا حدی موفقیت را کسب نماید این عمل همچنین سبب میشود که ارتباط بین آزمونگر و کودک تثبیت شود و نشان دهد که بچه چه کارهایی را می تواند انجام بدهد. مهارتهای بصری پیچیده تری که بکار برده می شود می تواند مهارتهای پیش نیاز خواندن وتوجه کامل راتثبیت نماید.وقتی که مطالب را انتخاب می نماییم درنظر گرفتن متغیرهای دیگر فردی می باشداز قبیل :A
برتری دستی،حرکات فیزیکی وهماهتگی دست وچشم.همچنین در بعضی از فعالیتها می توانیم حرکت چشم به دنبال شئ را بسنجیم یاآن میتواندبعنوان یکی از اجزای حافظه مطرح باشد.
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/