گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۵ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

کاربرد زبان

-اخیرا به آن مهارت کاربرد­­­­­­­­­­­­­­­شناسی گفته میشود.

-اکثر کودکان آسیب دیده زبانی مهارتهای کاربرد شناسی ضعیفی دارند.

-نباید به مهارتهای کاربردی بعنوان یک موضوع ذهنی نگاه کنیم.

کاربرد شناسی سه جنبه دارد که عبارتند از: 1-قصد ارتباطی 2-منظم کردن گفتگو 3-فرض قبلی.

1-قصد ارتباطی:هم شکل و هم طیف آن مشخص گردد.قصد میتواند درخواست، اظهار نظر، پاسخ، رد کردن، احترام،توجه و تنظیم باشد و شکل ارتباط هم میتواند کلامی و غیر کلامی باشد.

-کودکان طبیعی بین انواع متنوع و اشکال قصد تفاوت قائل میشوند.

-باید یک دیدگاه کودک محور بوجود آوریم.

2-منظم کردن گفتگو:شامل نوبت گیری، شروع موضوع، پایان آن، حفظ موضوع، تجزیه و تحلیل، جمع بندی.

3-فرض قبلی: در میان گذاشتن اطلاعات و فهمیدن ارتباط از دید یک شنونده است.کودک باید از زمینه های اجتماعی متفاوت، موقعیت و شرایط متفاوت و کانالهای ارتباطی متفاوت آگاه باشد.

در1975 شش نوع از رفتارها را تعیین کرد که عمل گفتار نامیده میشدند.Dore

-مشکل هرچقدر پیجیده تر باشد زمان بیشتری برای ارزیابی لازم است

مهارتهای کاربردی مختل عبارتند از:

1-کودک در شناسایی قصد ارتباط مشکل دارد. کودک موارد مربوط به گفتار را نمیتواند انتخاب کند قاعده های ارتباطی و اظهارنظرهایش تشخیص داده نمیشوند.

2-انواع رفتارهای کلامی کودک محدود میباشد و کودک مرتبا سوال میکند

3-در کل در مفهوم جریان ارتباطی گوینده /شنونده مشکل دارد.

4-کودک در نوبت گیری ضعیف و در پاسخ دادن کم رو است.

5-رشد مفهومی عجیب و غریب، تغییر ناپذیرو آهسته که منجر به اشکالات استدلالی در کودک میگردد. تحلیل تحت الفظی خصوصیت عمده این مشکل است و کودک آگاهی کمی از عنوان گروهی خود دارد.

-کودکان آسیب دیده زبانی کاربرد شناسی ضعیفی از خود نشان میدهند که این مهارت اختلال ندارد بلکه بخاطر مشکلات درکی خاص تقریبا مشکلات بازیابی نحو و لغات میباشد


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۷ ، ۱۱:۵۱

کاربرد زبان ((use of language))

اخیرا" به این مهارت که مهارت کاربرد شناسی ((progmatic)) گفته می شود- شاید آن تصمیم بیش از حد باشد. اکثریت کودکان دچار آسیب زبانی مهارت های کاربرد شناسی ضعیفی داشته اند و احتمالا" آن پیامد این باشد که آن ها هیچ وقت از این شیوه خوب استفاده نکرده اند. سه جنبه ی کاربرد شناسی شناسایی شده است که با استعداد کودک در ارتباط می باشد عبارتنداز:

1-قصد ارتباطی منظور ارتباط هم شکل و هم طیف این نیت باید مشخص باشد. که قصد ارتباطی می تواند اظهار نظر ، پاسخ ، رد کردن ، احترام ، توجه گیری و تنظیم گفته باشد. شکل ارتباط نیز ممکن است یا کلامی باشد یا غیر کلامی کودکان طبیعی بین انواع متنوع و اشکال نیت در همه ی مراحل تفاوت قایل می شوند (میگذارند).

2-منظم کردن گفتگو: که شامل نوبت گیری ، شروع موضوع و حفظ موضوع ، استراتژی های تجزیه تحلیل و جمع بندی موضوع و پایان دادن به موضوع.

3-فرض قبلی : شامل در میان گذاشتن اطلاعات و فهمیدن ارتباط از دید یک شنونده است : کودک باید از زمینه های اجتماعی متفاوت ، موقعیت و شرایط متفاوت و کانال های ارتباطی متفاوت آگاه باشد.

دور(Dore) در سال 1975 شش نوع از رفتارها را تعیین نمود که عمل گفتار نامیده می شود که در مراحل رشد چند کلمه ای توسط گویینده ی روان برای هدف گفته شده بکار می رود.


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۷ ، ۰۹:۵۹

مهارت های کلامی ((verbal skills))

بیشتر درمانگران یک روش انتخابی برای ارزیابی زبان کلامی دارند . آنچه مهم است این است که چندین نقطه نظر را در مورد ساختارهای گرامری داشته باشند که آن ساختارها توسط کودک بکار می رود . مشکلاتی در بدست آوردن نمونه زبان کلامی گویینده ای که روان صحبت می کنند ولی خالی است وجود دارند . اگر چه کودک در این مورد مشکلات تردیدی را در کلمه یابی وارد ، ممکن است در تولید مشکلی نداشته باشد یا حد اقل مشکل کمی را داشته باشد. در چنین مواردی لازم است که نمونه های زبان گفتاری را با ارائه گزینه های اجباری استخراج نماییم.- با تقلید تاخیری یا داستان گویی در صورت امکان از والدین می خواهیم که یک نوار را وقتی که کودک در خانه راحت است را ضبط نمایند یا ممکن است که از آن ها بخواهیم که گفته های کودک را در یک هفته در دفتر خاطرات روزانه ضبط نمایند. این ممکن است در واقع نشان دهد که گفته های کودک چند کلمه یا چند عبارت است . داشتن یک چک لیست برای زبان کلامی مفید می باشد . که این چک لیست با چندین رویکرد آمیخته شده باشد.

اگر چه نحو زیاد متنوع نیست ضروری است که طیف کلمات بیانی کودک را ارزیابی نماییم. کودکان آسیب دیده زبانی در ذخیره ، یادگیری و بازیافت کلمات مشکل دارند . که عموما" به صورت اندک بودن محتوای زبان بیانی خود را نشان می دهد. کودکان ممکن است به استفاده از کلمات غلط (پرزورشن) ادامه دهند یا کلمه هدف را نتوانند تولید کنند و بجای آن پارآفازی معنا شناسی یا واج شناسی  داشته باشند.


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۷ ، ۱۲:۱۱

بازی شکلی از ارتباط گفتار و زبان

شکل عادی بازی

آنچه مهم است این است  که رفتارهای  کودک  را وقتی  که او بازی میکند  و یا شیوه ی برخورد  او با بازی را بدون دخالت فرد دیگر توصیف نماییم.بعید نیست که مشاهده  کنیم  کودک همیشه  اسباب بازی های  انتزاعی یا ساختنی (مانند مکعب )انتخاب مینماید. کودکان آسیب دیده ی زبانی معمولأ خود را به بازی  با موارد آشنا محدود میکنند. این به آن علت است که آنها در الگو وروش  مرجع داخلی  که دیده ها  و روش های جدید دارند  ضعف مشخصی را دارند . عوامل متعددی  میتواند در این کار دخالت داشته باشند ، که شامل رشد نمادین ضعیف  و مهارتهای ادراکی  وشناختی که  بخوبی رشد نکرده اند .بنابراین کودک بازی های کلیشه ای  انجام میدهد  که بطور مکرر  از اسباب بازی هایی استفاده میکند که تکراری هستندو نشان میدهد  که در ایجاد یک سلسله  از فعالیت ها  از فعالیت های پایه ای برای دستکاری اشیا ناتوان است.

ارزیابی بازی در بخش های  این فصل  خواهد آمد بطور خلاصه  بازی های اکتشافی  دستوری اشیا  متنوع هستند  در حالیکه بازی  نمادین آنها معمولأ همیشه  ضعیف میباشد.

(کوپر و همکاران ).یک مورد استثنا کودکی است که مهارتهای درکی اش عالی است  اما زبان بیانی  اش ضعیف است  وسطح توجه اش حداقل در مرحله ی سوم میباشد .او ممکن است یکسری  از بازیهای پیچیده  رابا اسباب بازی های کوچک بنمایش گذارد.و ممکن است با الگو های حرف زدن همراه باشد و هر نوع بازی دیگریر ا حذف میکند. ممکن است تصور کنیم  که بازی وسیله ای  برای  بیان میباشد و اغلب  رفتارها وقتی  که زبان بیانی بهتر  میشود  کم میشود.

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ دی ۹۷ ، ۱۱:۱۶

کنترل  توجه ضعیف در کودک آسیب دیده ی زبانی  خیلی معمول میباشد و باید توصیف صحیحی  از آن قبل از شروع  کارهای زبانی  از آن  انجام گیرد . کنترل توجه ضعیف  میتواند آشکار یا ذهنی باشد . یک کودک حواس پرت کاملأ مشخص است و کودمکی که  یک نگاه ارام و بی علاقه دارد  حواس پرتی اش کمتر مشخص میباشد.بنظر تعدادی از درمانگرها توصیف سطوح توجه  در مراحل اولیه  مفید میباشد .(رینل 1980)

در مراحل  اولیه  ایجاد یک محیط ارزیابی  که در آن کودک  موفق نمیشود مهم است  ومهمتر از آن این است که سطح توجهی را از کودمک انتظار داشته باشیم  که کودک بتواند با آن سطح توجه  عمل نماید . بیشتر کودکان آسیب دیده ی زبانی  از نظر توجه و تنمرکز در سطوح 1و2 هستند و تعداد کمی از انها ممکن است در سطح 3 توجه باشند

بایک نگاه کلی سطح  تئجه مشخص میشود .بطور مثال  حواس پرت  یا تلاش زیاد برای  انجام فغالیتهای متنوع .گام بعدی این است که به شیوه ای که کودک خود را بازبانی که در معرض آن است سازگار میکند توجه نماییم . طیفی از  پاسخ های زیر را میتوانیم  مشاهده نماییم .

 

1.انصراف از تماس چشمی بطور تحت الفظی گوینده را منصرف میکند.

 

1.      به گوینده خیره میشود  اما بوضوح  حواسش جای دیگری است.

 

3.پچ پچ مداوم  و استفاده از  گفتار بی محتوا


.فرار کردن

 

5. شروع به پرتاب اسباب بازی هایی میکند  که قبلأ با آن بازی میکرد.

 

6.بر داشتن همزمان چندین چیز

 

7.کودک منزوی است


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۷ ، ۱۱:۲۶