گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

تواناییهای شخصی اجتماعی کودک 27 ماهه

کودکان در 27 ماهگی و یا 2 سال و 3 ماهگی دارای تواناییهای ویژه ای هستند که آگاهی از آنها میتواند ما را در رسیدن به یک قضاوت درست از تواناییهای آنها کمک کند.

در زیر لیستی از تواناییهای کودکان 27 ماهه یا 2 سال و 3 ماهگی را مشاهده می کنید

اگر پاسخ شما به 50 درصد از سوالات منفی بود با پزشک متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز به مدیریت دکتر جعفر معصومی استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تبریز تماس حاصل فرمایید.

حیطه شخصی-اجتماعی پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١-اگر هر کدام از حرکات زیر را انجام دهید،آیا حداقل یکی از آنها را تقلید خواهد کرد؟

الفدهانتان را باز کنید جگوش خود را بکشید

بپلک بزنید دصورت خود را نوازش کنید

 

٢-آیا کودک با چنگال غذا می خورد؟

٣-وقتی کودک با عروسک یا هر حیوان پارچه ای دیگر بازی می کند ،آیا وانمود می کند

تکانش می دهد، غذایش می دهد،پوشکش را عوض می کند یا در رختخوابش می گذارد؟

٤- آیا اسباب بازی هایی مانند گاری، کالسکه یا کامیون کوچک را هل می دهد و آنها را دور

وسایل مختلف می راند و اگر اسباب بازی اش را به گوشه ای برد که امکان دور زدن نبود ،

آن را از آنجا عقب - عقب بیرون می کشد ؟

 

۵- آیا بیشتر مواقع برای نامیدن از "من"،"مرا" و "به من" استفاده می کند؟برای مثال ،"من

آب می خوام" به جای اینکه بگوید:"مریم آب می خواد".

۶- آیا پالتو ،ژاکت یا پیراهن خودش را بدون کمک می پوشد ؟

 

 

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۸ ، ۰۸:۰۲

توانایی حل مسئله در کودکان 27 ماهه

کودکان در 27 ماهگی در توانایی حل مسئله دارای ویژگیهای خاصی هستند

اگر پاسخ شما به 50 یا بیش از 50 درصد موارد منفی بود حتما با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس بگیرید.

حیطه حل مسئله پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- آیا کودک وانمود می کند که اشیاء چیزهای دیگری هستند؟برای مثال ،آیا کودک یک

فنجان را روی گوشش گرفته و وانمود می کند که یک تلفن است؟ یا یک جعبه را روی

سرش گذاشته و وانمود می کند که یک کلاه است؟ یا از یک مکعب یا اسباب بازی برای

هم زدن غذا استفاده می کند؟

 

٢-آیا کودک اشیاء را سرجایشان می گذارد؟ برای مثال،آیا می داند که باید اسباب بازی ها

را داخل سبد یا قفسه اسباب بازی ها قرار دهد، پتو را روی تخت بیاندازد،و بشقاب ها را به

آشپزخانه ببرد؟

 

٣-زمانی که کودک در آینه نگاه می کند، از او بپرسید"_ کو"؟اسم کودک را به کار

ببرید.آیا کودک به تصویر خودش در آینه اشاره می کند؟

۴-اگر کودک چیزی را بخواهد که دستش به آن نمی رسد،آیا برای رسیدن به آن

صندلی،چهار پایه یا جعبه ای را پیدا کرده، بر روی آن می ایستد؟

٥- در حالی که کودک می بیند چگونه چهار شیء مثل مکعب را در یک ردیف پشت سر

هم قرار می دهید،آیا این کار را تقلید کرده و حداقل دو مکعب را کنار یکدیگر قرار می

دهد؟می توانید از قرقره های نخ، جعبه های کوچک یا سایر اسباب

بازی ها نیز استفاده کنید.

 

٦- زمانی که به تصویر زیر اشاره می کنید و از کودک می پرسید "این چیه؟" آیا کودک در

پاسخ کلمه ای را می گوید، که به معنی یک شخص باشد؟ پاسخ هایی مثل "آدم

برفی"،"پسر"،"مرد"،"دختر"،"بابا" صحیح هستند.لطفا پاسخ کودک را در اینجا

بنویسید---- -

 

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۸ ، ۰۷:۵۱

تواناییهای حرکتی کودکان در 27 ماهگی

کودکان در 27 ماهگی دارای تواناییهای ویژه ای هستند

با آگاهی از این تواناییها می توانید در مورد کودکان و تواناییهای حرکتی کودکان در 27 ماهگی قضاوت نمایید

اگر پاسخ شما به 50 درصد از سوالات منفی بود با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس بگیرید.

حیطه حرکات درشت پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- آیا کودک خودش به تنهایی حداقل از دو پله بالا یا پایین می رود ؟ چنین امری را می توانید

در جاهایی که دارای پلکان هستند،مثلا در پارک ،در منزل مشاهده کنید.حتی اگر کودک

دستش را به دیوار یا نرده می گیرد،پاسخ "بله" را علامت بزنید.

٢- آیا کودک نسبتا خوب می دود و می تواند بدون اینکه به چیزی برخورد کند یا بیفتد دویدنش

را متوقف سازد؟

٣-آیا کودک جفت پا می پرد؟

 

۴- آیا کودک بدون اینکه به چیزی یا جایی تکیه دهد،می تواند با پرت کردن پایش به سمت جلو، به

توپ ضربه می زند؟

 

۵- آیا کودک می تواند جفت پا حداقل حدود ٨ سانتی متر به جلو بپرد؟

 

٦- آیا کودک با گذاشتن یک پا روی هر پله ،از پلکان بالا می رود؟پای چپ روی یک پله است و

پای راست روی پله بعدی است. ممکن است که کودک دستش را به نرده یا دیوار

بگیرد.چنین امری را می توانید در جاهایی که دارای پلکان هستند،مثلا در پارک یا در منزل

مشاهده کنید.

 

 

حیطه حرکات ظریف پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- آیا کودک در تلاش برای چرخاندن دستگیره در، کوک کردن اسباب بازی ها، چرخاندن در

چیزی، یا پیچاندن در شیشه مربا برای باز و بسته کردن آن، از حرکت چرخش دستش

استفاده می کند؟

 

٢- آیا کودک کلیدچراغ را روشن و خاموش می کند؟

٣-پس از اینکه کودک می بیند که شما با مداد یا خودکار خطی از بالای کاغذ به طرف پایین

رسم می کنید،از او بخواهید ،خطی مثل خط سما رسم کند.کودک نبایدخط

خودش را روی خط شما بکشد.آیا او با کشیدن یک خط در جهت عمودی،از

کار شما تقلید می کند؟

۴-آیا کودک هفت مکعب یا اسباب بازی کوچک را خودش به تنهایی بر روی هم قرار

می دهد؟می توانید از قرقره های نخ،جعبه های کوچک یا اسباب بازی هایی که اندازه آنها

حدود ٢.۵ سانتی متر است نیز استفاده کنید.

 

۵-آیا کودک بند کفش را از میان یک مهره یا سوراخ بند کفش رد

می کند؟

۶- پس از اینکه کودک می بیند که خطی را از یک طرف کاغذ به طرف

دیگر آن رسم می کنید، از او بخواهید خطی مثل خط شما رسم کند.

کودک نباید خط خودش را روی خط شما بکشد.آیا او با کشیدن یک خط

در جهت افقی ، از کارشما تقلید می کند؟

 

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۸ ، ۰۷:۵۸

تواناییهای کودکان 27 ماهه یا دو سال و سه ماهه در برقراری ارتباط

اگر پاسخ شما به بیش از 50 درصد سوالات منفی بود با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس بگیرید

حیطه برقراری ارتباط پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١-اگر از هیچ گونه اشاره یا حرکتی در حین ارائه دستور استفاده نکنید، آیا کودک می تواند حداقل سه

مورد از دستورهای مشابه زیر را انجام دهد؟

الف"اسباب بازی را روی میز بگذار" ب"در را ببند"

ج"یک حوله برایم بیاور" د"لباست را پیدا کن"

ه "دستم را بگیر" و "کتابت را بردار"

 

٢-اگر به تصویر یک توپ گربه،لیوان،کلاه،غیره اشاره کنید و از کودک بپرسید، "این چیه؟" آیا حداقل

یک تصویر از آن تصاویر را به طور صحیح نام می برد؟

٣- زمانی که از کودک می خواهید تا به بینی،چشم ها،مو،پاها،گوش ها و غیره اشاره کند، آیا حداقل

هفت عضو بدن را به طور صحیح نشان می دهد؟در انجام این کار او می تواند به اعضای بدن خودش ،

شما یا یک عروسک اشاره کند.

 

۴- آیا کودک حداقل دو مورد از کلماتی مثل"منه" ،"مال من"،"توشما" را بطور صحیح به کار می برد؟

۵- آیا کودک جملاتی که شامل سه یا چهار کلمه هستند بکار می برد، می گوید؟ لطفا یک نمونه از

این جملات را بنویسید :----------- -

۶- بدون اینکه از هر گونه اشاره یا حرکتی استفاد کنید، به کودک بگویید"کفش را روی میز بگذار"

و"کتاب را زیر صندلی بگذار" آیا کودک هر دو دستور را به طور صحیح انجام می دهد؟

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۸ ، ۰۸:۰۲

تواناییهای کودک 24 ماهه در حیطه شخصی اجتماعی

تواناییهای کودک 24 ماهه در حیطه شخصی اجتماعی دارای ویژگیهای خاصی است

در پایین تواناییهای کودک 24 ماهه در حیطه شخصی اجتماعی آورده شده است اگر پاسخ شما به 50 درصد سوالات خیر بود حتما با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس حاصل فرمایید.

حیطه شخصی-اجتماعی پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .

 

١- آیا خودش با فنجان یا استکان آب می نوشد و آن را دوباره پایین می

گذارد؟حتی اگر کمی از آب بریزد

٢-آیا کودک ادای کارهایی که انجام می دهید،مثل پاک کردن چیزی که

ریخته،جارو کردن، شانه کردن موها و نماز خواندن را در می آورد؟

٣-آیا کودک با چنگال غذا می خورد؟

٤- وقتی کودک با عروسک یا هر حیوان پارچه ای دیگر بازی می کند ،آیا

وانمود می کند تکانش می دهد، غذایش می دهد،پوشکش را عوض می کند

یا در رختخوابش می گذارد؟

 

۵-آیا اسباب بازی هایی مانند گاری، کالسکه یا کامیون کوچک را هل می دهد

و آنها را دور وسایل مختلف می راند و اگر اسباب بازی اش را به گوشه ای برد

که امکان دور زدن نبود ، آن را از آنجا عقب - عقب بیرون می کشد ؟

 

۶- آیا بیشتر مواقع برای نامیدن از "من"،"مرا" و "به من" استفاده می

کند؟برای مثال ،"من آب می خوام" به جای اینکه بگوید:"مریم آب می خواد".

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۸ ، ۰۷:۵۲