گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

کودکان مبتلا به سندرم داون چقدر در پیشرفت خود متفاوت هستند؟

 

همه مطالعات تحقیقی طیف وسیعی از پیشرفت ها را در زمینه پیشرفت گفتار و زبان در کودکان مبتلا به سندرم داون ثبت کرده اند.

داده های گزارش شده در مطالعه اخیر آمریکایی بر روی 168 کودک که توسط لیبی کومین و همکارانش در مریلند ایالات متحده منتشر شده است ، این طیف وسیع را نشان می دهد.

این مطالعه پیشرفت کودکان را در کلمات مستند می کند و این شامل کلماتی است که گفته می شود.

 به عنوان مثال ، در حالی که میانگین واژگان در گفتار و نشانه در 3 سالگی 168 بود ، دامنه آن بین 5 تا 675 کلمه برای کودکان مورد مطالعه بود. به طور مشابه ، در 6 سالگی ، واژگان به طور متوسط 468 کلمه بود ، اما محدوده برای کودکان از 57 تا 652 کلمه بود [60].

 

در سن 5 سالگی همه کودکان از جملات چند کلمه ای استفاده می کردند ،

 

تجربه عملی ما نشان می دهد که 85 تا 90 درصد از کودکان مبتلا به سندرم داون همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، مشخصات مشابهی از رشد را نشان می دهند ، برخی از آنها سریعتر از دیگران پیشرفت می کنند و سطوح بالاتری از عملکرد را در زندگی بزرگسالان به دست می آورند.

 بقیه جمعیت کودک  حدود 10 تا 15 درصد از کودکان مبتلا به سندرم داون به طور قابل توجهی بیشتر از بقیه گروه دچار اختلال هستند و پیشرفت قابل ملاحظه ای کندتر دارند.

این کودکان اغلب مشکلات پزشکی بیشتری داشته اند و برخی از آنها نتیجه آسیب مغزی است.

 ، بنابراین در همه زمینه های رشد کندتر بوده و در طول زندگی بیشتر وابسته می مانند. به نظر می رسد برخی از این گروه دارای مشکلات عمیق تری در یادگیری زبان هستند.

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۰ ، ۰۹:۴۳

درک گرامر

در کنار ساخت جمله ، دستور زبان یکی دیگر از ستون های توسعه زبان است.

در سنین بین 2 تا 5 سالگی ، کودکان حروف اضافه و حروف ربطی مانند "on" و "that" را به جملات خود اضافه می کنند.

آنها بر قوانین پیچیده ضمایر تسلط دارند و زمان های آینده و گذشته را متمایز می کنند.

اشتباه کردن این است که کودکان چگونه این مهارت ها را تنظیم می کنند.

به عنوان مثال ، وقتی کودک یاد می گیرد که -علایم نشان دهنده زمان گذشته را بکار ببرد، ممکن است جملاتی مانند "ما به فروشگاه رفتیم" را بشنوید.

از دیدن رشد واژگان فرزند خود در چند سال اول تعجب نکنید.

 این به این دلیل است که مغز در حال رشد او از نظر بیولوژیکی برای جذب اطلاعات جدید برنامه ریزی شده است.

 پل می گوید: "در سنین 2 تا 3 سالگی ، قبل از اینکه کودکان شروع به استفاده از آن در گفتار خود کنند ، نیاز به مواجهه بسیار کمی با یک کلمه دارد.

" این فرایندی به نام نقشه برداری سریع است.

"تصور کنید که چقدر ما در بزرگسالان نیاز داریم که کلمات جدید را به زبان خارجی بیاموزیم.و با آن مقایسه کنید.

نگاشت سریع اشکالاتی دارد ، مخصوصاً اگر این فرآیند به کودک شما کمک کند کلمه ای را بشنود که در هنگام کشیدن انگشت خود در کشو صدای جیغ شما را شنیده است.

 پل می گوید: "سعی کنید به زبان نامناسب واکنش نشان ندهید یا به آن پاسخ ندهید."

 "اگر آنها پاسخ منفی ، منفی یا مثبت دریافت کنند ، به احتمال زیاد کلمات نامطلوب را تکرار می کنند."

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۳۲

پبدایش کلمه در کودکان و انفجار نامگذاری

 

 

بین 18 تا 21 ماه ، کودکان نوپا با سرعت فوق العاده ای واژه های جدیدی را به دست می آورند ،

این پدیده ای که به انفجار نامگذاری معروف است.

کاتی هیرش پاسک ، دکتری ، استاد روانشناسی در دانشگاه تمپل ، فیلادلفیا ، و نویسنده همکار چگونه نوزادان صحبت می کنند:

جادو و رمز و راز زبان در سه سال اول زندگی (داتون ، 1999).

برخی از کارشناسان تصور می کنند که انفجار نامگذاری زمانی اتفاق می افتد که کودکان متوجه می شوند اگر مادر آنها دارای نام و پدر آنها دارای نام باشد ، پس سایر موارد نیز باید دارای نام می باشند.

"هنگامی که آنها به این نتیجه رسیدند ، می خواهند نام همه چیز را در اطراف خود بیابند ،

بنابراین آنها اغلب از" شروع به نامگذاری و سوال می کنند ".

 

در مرحله بعد ، کودکان شروع به تشکیل جملات جزئی می کنند ، مانند "من غذا می خورم!"

در این مرحله ، آنها ممکن است گرامر ساده را درک کنند ، هرچند این قوانین را در گفتار خود رعایت نکنند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

کودکان دائماً کلمات را امتحان می کنند و نظرات شما را برای کمک به آنها در یادگیری زبان می بینند.

 بنابراین کمک به کودک برای بیان خود بسیار مهم است.

 الیزابت بیتس ، دکترای علوم شناختی و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو می گوید: "بسیاری از مطالعات رابطه قوی بین میزان صحبت با فرزندان خود و سرعت رشد آنها در مهارت های زبانی نشان داده است."

در اینجا نحوه کمک به شما آمده است:

    نام چیزهایی را که فرزند شما دوست دارد بگذارید.

 استیون رزنیک ، دکترای روانشناسی ، استاد روانشناسی می گوید ، اگر کودک نوپای شما با یک کامیون بازی می کند ، بیشتر احتمال دارد کلمه کامیون را یاد بگیرد تا کلمه زرافه که از راه دور تکان می دهید.

    مکالمات واقعی داشته باشید. دکتر بیتس به یاد می آورد: "حتی وقتی دخترم فقط یک سال داشت ، از او درباره روز او می پرسیدم."

"من برای پاسخ کمی متوقف می شوم ، حتی اگر واقعاً انتظار آن را نداشتم.

ماه به ماه ، او شروع به استفاده از کلمات کرد تا به من پاسخ دهد.

" صحبت کردن با کودک شما به جای صحبت با او ، باعث افزایش اعتماد به نفس در مهارت های گفتاری او می شود.

    در صحبت با کودک راحت باشید.

تکرار نامهای کوتاه شده فرزندتان برای چیزهایی که تلفظ نادرست را تقویت می کند.

 اگر به سگ اشاره کند و بگوید "تگ!" بگو ، "درست است ، این یک سگ است."

با یادگیری تلفظ صحیح سگ ، می توانید کلمات توصیفی مانند "این یک سگ سیاه است" را اضافه کنید.

    دیگر از اشاره به خود در شخص سوم دست بردارید.

کودک شما ضمایر را یاد نمی گیرد تا زمانی که شروع به استفاده از آنها در هنگام صحبت با او نکنید.

به جای مامان یا بابا از من استفاده کنید. هنگام مراجعه به فرزند خود ، از شما به جای نام او استفاده کنید.

    به کتاب و بازی روی آورید ، نه تلویزیون.

خواندن کتاب برای فرزندتان و انجام بازی هایی مانند کیک پت ، تعامل را تشویق می کند ، که باعث تقویت مکالمه می شود.

از سوی دیگر ، حتی بهترین برنامه های تلویزیونی کودکان نیاز به تعامل کلامی کمی دارد ، بنابراین مشاهده را به کمتر از یک یا دو ساعت در روز محدود کنید.

    به دنبال معنای پنهان در حباب ها باشید.

"این ارتباطات را با معنا تزریق کنید ، حتی اگر واقعاً وجود نداشته باشد."

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۱۵

گفتگو: تقویت توسعه زبان

در این سن ، کودک شما روزانه نه کلمه یاد می گیرد. در اینجا نحوه استفاده بهینه از واژگان جدید فرزندتان آمده است.

وقتی پسرم  8 ماهه بود ، از شنیدن صدای او در حالی که او را در آغوش گرفته بودم ، بسیار شگفت زده شدم.

وقتی در آغوش می گرفتیم همیشه می گفتم "بیا بغلم" ، بنابراین من این صدا را به عنوان اولین کلمه او در کتاب کودک خود مشخص کردم.

 با این حال ، تا زمانی که یک ساله بود ، فهمید که وقتی من می گویم " بیا بغلم " او باید مرا در آغوش بگیرد.

 

در حدود 1 سالگی ، اکثر کودکان شروع به الک کردن کلماتی می کنند که شنیده اند ، به واژه های آشنا معنا می دهند و سعی می کنند از آنها استفاده کنند.

و به گفته کارشناسان ، صحبت کردن با کودک نوپا تا حد ممکن برای تقویت و تسریع رشد زبانی او کلیدی است.

وقتی صدایی به کلمه تبدیل می شود

 

تغییر حالت کلمه به کلمات واقعی یک فرایند تدریجی است که در یک سری مراحل انجام می شود.

 اول ، بسیاری از نوزادان کلمات اولیه را اختراع می کنند-کلمات ساخته شده که صدا را به معنا پیوند می دهند ، مانند گفتن "muhmuhmuh" برای نشان دادن اینکه می خواهند بلند شوند.

 

آنها از کلمات در حدود 1 سالگی استفاده می کنند و از یک کلمه فقط در یک زمینه یا خیلی وسیع استفاده می کنند.

به عنوان مثال ، هنگامی که 15 ماهه بود ، جاشوا اسباب بازی لاستیکی خود را "قورباغه" نامید اما با دیدن قورباغه در تصویر هرگز از این کلمه استفاده نکرد.

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۱۰

نگه داری ایمن اسباب بازی ها در خانه

بعد از اینکه اسباب بازی های ایمن خریداری کردید ،

همچنین اطمینان حاصل کنید که بچه ها نحوه استفاده از آنها را می دانند.

بهترین راه برای انجام این کار نظارت بر بازی است.

بازی با بچه هایتان به آنها می آموزد که چگونه در هنگام سرگرمی با خیال راحت بازی کنند.

 

والدین باید:

 

    به بچه ها بیاموزید اسباب بازی ها را کنار بگذارند.

    برای اطمینان از شکسته نشدن و غیر قابل استفاده بودن اسباب بازی ها مرتباً بررسی کنید:

        اسباب بازی های چوبی نباید تکه تکه شوند.

        دوچرخه و اسباب بازی های بیرون نباید زنگ زدگی داشته باشند.

        اسباب بازی های پر شده نباید دارای درز شکسته یا قطعات قابل جابجایی در معرض دید باشند.

    اسباب بازی های شکسته را دور بریزید یا بلافاصله آنها را تعمیر کنید.

    اسباب بازی های فضای باز را هنگامی که استفاده نمی کنید مواظبت کنید تا در معرض باران یا برف قرار نگیرند.

حتماً اسباب بازی ها را تمیز نگه دارید.

برخی از اسباب بازی های پلاستیکی را می توان در ماشین ظرفشویی تمیز کرد ، اما ابتدا دستورالعمل های سازنده را بخوانید.

گزینه دیگر مخلوط کردن صابون ضد باکتری یا مواد شوینده ظرفشویی ملایم با آب داغ در بطری اسپری و استفاده از آن برای تمیز کردن اسباب بازی ها ، پس از شستشو آنها است.

اشیا خطرناک

بسیاری از موارد غیر از اسباب بازی ها  می توانند بچه ها را وسوسه کنند.

مهم است که آنها را از موارد زیر دور نگه دارید:

    آتش بازی

    مسابقات

    قیچی تیز

    بالن (بادکنک بدون تورم یا شکسته می تواند خطرات خفگی را ایجاد کند)

گزارش اسباب بازی های ناامن

اگر در مورد ایمنی اسباب بازی شک دارید ، احتیاط کنید و اجازه ندهید کودک با آن بازی کند.

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۰۱