گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

رویکردهای مهم زبان درمانی در اختلالات زبانی 09146590651

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۵۹ ق.ظ

رویکردهای  مهم زبان درمانی در اختلالات زبانی:

مطابق نظریات زبان آموزی کودک، چهار رویکرد عمده­ی زبان درمانی برای افراد دارای اختلالات زبانی وجود دارد که شامل: رویکرد شناختی، رویکرد کاربردی، رویکرد زبانی و رویکرد شرطی سازی است.

رویکرد شناختی:

در رویکرد شناختی ایده اصلی آن است که استفاده از زبان بر پایه تفکر است و فرآیند درمانی به جای آ‌نکه براساس برونداد کلامی باشد بهتر است بر پایه مفاهیمی باشد که به وسیله زبان کد گذاری شده‌اند به عبارت دیگر به جای اینکه روی توسعه ساختارهای زبانی کار کنند، متخصصین به کودک آموزش می‌دهند تا چگونه توجه انتخابی داشته باشند، طبقه بندی کنند، اتفاقات آینده را تصویر سازی کنند، گفتگوی درونی داشته باشند، روابط علت و معلولی رادرک کنند و ... (تامپسون، و هیکسون 1984).

مراحل گفتار کودک از دیدگاه پیاژه:

پیاژه گفتار کودک را به سه  مرحله طبقه بندی می‌کند:

تکرار صداها و هجاها که کودک صداهایی را با خود تکرار می‌کند ولی تکرار این صداها نه مفهوم خاصی را در بر دارد و نه نوعی ارتباط اجتماعی مورد نظر است.

کودک با خود صحبت می‌کند و این طور تصور می‌شود که به نوعی با خود فکر می‌کند در واقع این سخن گفتن، بیان تفکر توسط کودک است.

ممکن است شخص دیگر موجب سخن گفتن کودک شود ولی کودک بدون داشتن ادراکی از سخن آن شخص، شروع به سخن گفتن با خود می‌کند.

دیدگاه ویگوتسکی در مورد زبان وتفکر:

وی  معتقد است که زبان و تفکر دارای ریشه‌های جداگانه‌ای هستند ولی گاهی با هم ترکیب شده و عمل می‌کنند. در نظر ویگوتسکی، زبان وسیله‌ای برای هدابت اعمال است و طریقی است که کودکان با استفاده از آن طر‌ح‌هاهی آینده­ی خود را بیان می‌کنند بنابراین چنین نتیجه گیری می‌کند که همراه با رشد کودک زبان هم به عنوان انگیزه‌ای برای بیان افکار او رشد می‌کند همچنین واژگان کودک گسترش یافته و نیازی نیست که منتظر پیشرفت شناختی او باشیم رویکرد کاربردی:

در این رویکرد در جلسات درمانی بر روی ارتباطات واقعی و عملی تاکید می‌شود و درمانگران در موقعیت‌های عملی و کاربردی جهت افزایش و تسهیل ارتباط به کودک کمک می‌کنند.

خلق موقعیت ارتباطی بین افراد، ادامه دادن راهنمائی‌ها به کودک با در نظر گرفتن علاقه‌های او در تمرین در محیط واقعی کودک از ضروریات جلسات درمانی در این رویکرد است.

نقش والدین در کسب زبان کودکان از دیدگاه برونر و کوک:

برونر معقتد است والدین نقش فعالی در یادگیری زبان داشته و بچه‌ها می‌توانند آنها را بفهمند در واقع با حساسیت خاصی به کودکانشان کمک می‌کنند.

کوک نیز معتقد است کنش متقابل بین کودک و والدینش به عنوان نکته­ی اصلی اکتساب زبان در نظر گرفته می‌شود.

موارد موثر بر یادگیری زبان از دیدگاه کاربردی:

طرفداران این نظریه سه جنبه را در یادگیری موثر می‌دانند 1- احتیاجات درونی شخص 2- روشهای مورد استفاده بزرگسالان ( از قبیل کوتاه کردن جملات، به کار بردن جملات آسان تر برای درک کودک) 3- تاثیر انواع مختلف داده‌ها بر روی تکامل کودک.

رویکرد شرطی سازی عامل (روند تغییر رفتار):

از آنجایی که در این رویکرد مستقیما روی یاد گیرنده، مداخله آموزشی و درمانی انجام می‌گیرد به رویکرد آموزش مستقیم نیز موسوم می‌باشد.

Shaping یا شکل دهی در رویکرد شرطی سازی:

گاهی اوقات ممکن است یک مفهوم به علت پیچیدگی، در مفاهیم و اطلاعات کودک وجود نداشته باشد در این حالت از شکل دهی استفاده می‌شود، به این صورت که ابتدا درمانگر پاداش را در مقابل پاسخ‌هایی از کودک که حتی شباهت بسیار کمی با پاسخ مورد نظر دارند ارائه می‌دهد و این عمل بارها و بارها تکرار می‌شود و هر بار درمانگر فقط رفتارهایی را تقویت می‌کند که شباهت بیشتری با رفتار هدف دارند و به این طریق به زبان آموزی کودک کمک می‌کنند.

رویکرد زبان شناسی (یا کشف قواعد پنهانی زبان):

آسیب شناسان گفتار زبان که به رویکرد زبان شناختی توجه دارند معتقدند کودک الگوها و نقش‌های اساسی زبان را کشف می‌کنند به  عبارتی کودک آنچه که کلمات وعبارات را به طور معنی دار به هم پیوند می‌دهد را کشف می‌کند. دراین رویکرد کودک در معرض الگوها و مدل‌های زبانی یا مدل سازی (modeling) قرار می‌گیرد که خود دارای چندین تکنیک است.

تکنیک‌های مربوط به رویکرد زبان شناسی و یابه عبارتی مدل سازی:

- گفتار موازی

- بسط دادن expanding

- تصحیح correction

خود تصحیحی self correction

خودگویی

آموزش خواندن

زبان اشاره


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی