گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

در مداخلات گفتار وزبان کودکان سندرم داون چه مواردی باید ند نظر قرار گیرد؟

همه جنبه های مهارت های گفتاری و زبانی را در نظر بگیرید.

در هر سنی ، توجه به نیازهای کودک در هر زمینه ای از زبان و کار همزمان بر روی آنها بسیار مهم است.

 این بدان معناست که در مورد مهارت های گفتاری ، واژگان ، دستور زبان و ارتباطات فکر کنید.

به طور معمول ، واژگان و مهارتهای ارتباطی با عقب ماندگی دستور زبان و تولید ، نقاط قوت نسبی خواهند بود.

 با این حال ، این بدان معنا نیست که از یادگیری واژگان و مهارتهای ارتباطی باید غفلت کرد.

کیفیت و کمیت ارتباطات روزانه را افزایش دهید.

سعی کنید تا حد امکان نوزادان و کودکان را در ارتباطات اجتماعی قرار دهید.

فرصت هایی برای مشارکت هر کودک در گفتگوها ایجاد کنید ، به یاد داشته باشید که گوش دهید و کودک را تشویق کنید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.

هرچه کودک بیشتر در گفتگوها شرکت می کند ، تمرینات گفتاری او بیشتر می شود تا وضوح گفتار را بهبود بخشد.

 او همچنین فرصت بیشتری برای یادگیری واژگان و دستور زبان جدید به دست می آورد.

 

سعی کنید مشارکت کودک را در گفتگو گسترش دهید و گسترش دهید.

با فرارسیدن مرحله تک کلمه ای کودکان ، به یاد داشته باشید که سوالات باز استفاده کنید. مانند "دوست دارید چه چیزی بنوشید؟" به جای پرسش های بسته مانند "شیر یا پرتقال می خواهید؟

 ما اغلب بیش از حد کمک کننده می شویم و به راحتی می توانیم کودک را با یک و دو کلمه کنار بگذاریم ، در حالی که او می تواند با کمی تشویق بهتر عمل کند.

صبور باشید و گوش دهید.

اطلاعات ممکن است کندتر پردازش و درک شوند.

از همان دوران کودکی زمان بیشتری برای پاسخگویی به کودکان و بزرگسالان مبتلا به سندرم داون بدهید ،  عجله نکنید و گوش دادن را بیاموزید.

به آنها زمان دهید تا مطالبی را که می خواهند به شما بگویند را سازماندهی کنند.

ورودی چند حسی مورد نیاز است –

 یادگیری فقط از طریق گوش دادن م موثر نیست.

از علائم ، تصاویر ، خواندن و نمادها برای درک کودکان از کلمات و جملات استفاده کنید.

 

با سرعت هر کودک کار کنید

 - به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به سندرم داون از نظر سطح مشکلاتی که در همه زمینه های رشد خود تجربه می کنند بسیار متفاوت است.

 این یک مسئله بسیار دشوار است زیرا ما نمی خواهیم انتظارات را خیلی پایین یا خیلی زیاد تعیین کنیم.

 در گذشته ، اکثر کودکان از انتظارات پایین و فرصت های کمی برای یادگیری رنج می بردند.

توصیه ما این است که از راه کودک پیروی کنید.

همه کودکان مراحل یادگیری زبان و گفتار را به ترتیب در هر حوزه (ارتباط ، واژگان ، دستور زبان ، گفتار) طی می کنند ، هرچند پیشرفت در یک حوزه ممکن است از حوزه دیگر جلوتر باشد.

بنابراین ، ما با فعالیتهای مناسب برای مرحله کنونی کودک در هر زمینه شروع می کنیم و سعی می کنیم همه یادگیری را سرگرم کننده کنیم.

ما باید تا آنجا که می توانیم فعالیت هایی را در نظر بگیریم که کودک را درگیر ارتباط کرده و علاقه مند به برقراری ارتباط باشد و فقط پس از تسلط بر هر مرحله به حرکت خود ادامه دهد.

 

کاهش شنوایی را در نظر بگیرید.

با توجه به میزان بالای کاهش شنوایی در کودکان و بزرگسالان مبتلا به سندرم داون ، احتمال کاهش شنوایی در همه شرایط - در خانه و مدرسه - باید مورد توجه قرار گیرد.

ارزیابی های منظم شنوایی باید عادی باشد ، هر 6 ماه تا سن مدرسه و سپس سالانه.

محیط های آرام ، مشکلات هنگام گوش دادن به گفتار را تا حد زیادی کاهش می دهد ، بنابراین به یاد داشته باشید که تلویزیون و رادیو را خاموش کنید.

سعی کنید واضح ، با حجم معقول صحبت کنید و جایی باشید که کودک صورت شما را ببیند.

در مدرسه ، کودک را جلوی کلاس بنشینید.

اگر کودکی 40dB یا بیشتر از دست بدهد ، مشاوره معلمی برای ناشنوایان در خانه و مدرسه ارزشمند خواهد بود.

پیشنهاد شده است که حذف شیر گاو از رژیم غذایی کودکان میزان بروز جرم گوش و آبریزش بینی را کاهش می دهد و اگرچه هیچ مطالعه علمی برای تأیید این امر وجود ندارد ، اما در تجربه ما اغلب مفید است.

سمعک ممکن است به برخی از کودکان کمک کند ، اما باید بر مزایای آن نظارت کرد تا اطمینان حاصل شود که کودک واقعاً می شنود.

واژگان را گسترش دهید. در هر سنی ، کودکان باید واژگان جدیدی را بیاموزند

کودکی با واژگان وسیع و اعتماد به نفس قادر خواهد بود حتی با گرامر محدود یا ناپخته ارتباط برقرار کند.

 

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۰۰ ، ۰۸:۳۰

مهارتهای گفتاری کودکان سندرم داون

همه جنبه های مهارت های گفتاری و زبانی را در نظر بگیرید.

در هر سنی ، توجه به نیازهای کودک در هر زمینه ای از زبان و کار همزمان بر روی آنها بسیار مهم است.

این بدان معناست که در مورد مهارت های گفتاری ، واژگان ، دستور زبان و ارتباطات فکر کنید.

به طور معمول ، واژگان و مهارت های ارتباطی با عقب ماندگی دستور زبان و تولید ، نقاط قوت نسبی خواهند بود.

با این حال ، این بدان معنا نیست که از یادگیری واژگان و مهارتهای ارتباطی باید غفلت کرد.

کیفیت و کمیت ارتباطات روزانه را افزایش دهید.

سعی کنید تا حد امکان نوزادان و کودکان را در ارتباطات اجتماعی قرار دهید.

فرصت هایی برای مشارکت هر کودک در گفتگوها ایجاد کنید ، به یاد داشته باشید که گوش دهید و کودک را تشویق کنید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.

هرچه کودک بیشتر در گفتگوها شرکت می کند ، تمرینات گفتاری او بیشتر می شود تا وضوح و وضوح را بهبود بخشد.

او همچنین فرصت بیشتری برای یادگیری واژگان و دستور زبان جدید به دست می آورد.

سعی کنید آمادگی چندانی برای گفتن یا تکرار گفته های کودک نداشته باشید.

سعی کنید مشارکت کودک را در گفتگو گسترش دهید و گسترش دهید.

با فرارسیدن مرحله تک کلمه ای کودکان ، به یاد داشته باشید که سوالات باز مانند "دوست دارید چه چیزی بنوشید؟"

به جای پرسش های بسته مانند "شیر یا پرتقال می خواهید؟ ما اغلب بیش از حد کمک کننده می شویم و به راحتی می توانیم کودک را با یک و دو کلمه کنار بگذاریم ، در حالی که می تواند با کمی تشویق بهتر عمل کند.

صبور باشید و گوش دهید.

اطلاعات ممکن است کندتر پردازش و درک شوند. از همان دوران کودکی به کودکان و بزرگسالان مبتلا به سندرم داون زمان بیشتری برای پاسخگویی بدهید ، آنها را عجله نکنید و گوش دادن را بیاموزید.

به آنها زمان دهید تا مطالبی را که می خواهند به شما بگویند سازماندهی کنند و به آنها ادامه ندهند.

ورودی چند حسی مورد نیاز است - یادگیری فقط از طریق گوش دادن موثر نیست. از علائم ، تصاویر ، خواندن و نمادها برای درک کودکان از کلمات و جملات استفاده کنید.

با سرعت هر کودک کار کنید - به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به سندرم داون از نظر سطح مشکلاتی که در همه زمینه های رشد خود تجربه می کنند بسیار متفاوت است.

این یک مسئله بسیار دشوار است زیرا ما نمی خواهیم انتظارات را خیلی پایین یا خیلی زیاد تعیین کنیم.

در گذشته ، اکثر کودکان از انتظارات پایین و فرصت های کمی برای یادگیری رنج می بردند.

توصیه ما این است که از راه کودک پیروی کنید. همه کودکان مراحل یادگیری زبان و گفتار را به ترتیب در هر حوزه (ارتباط ، واژگان ، دستور زبان ، گفتار) طی می کنند ، هرچند پیشرفت در یک حوزه ممکن است از حوزه دیگر جلوتر باشد.

بنابراین ، ما با فعالیتهای مناسب برای مرحله کنونی کودک در هر زمینه شروع می کنیم و سعی می کنیم همه یادگیری را سرگرم کننده کنیم.

ما باید تا آنجا که می توانیم فعالیت هایی را در نظر بگیریم که کودک را درگیر ارتباط برقرار کرده و علاقه مند به برقراری ارتباط باشد و فقط پس از تسلط بر هر مرحله به حرکت خود ادامه دهد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۰۰ ، ۱۲:۳۶

حافظه کوتاه مدت شنیداری

 

این سیستمی است که اطلاعات حسی ورودی را به اندازه کافی برای مغز ذخیره می کند تا بتواند آن را از نظر معنا پردازش کند.

 با حافظه طولانی مدت که عموماً در افراد مبتلا به سندرم داون مختل نمی شود اشتباه گرفته نشود.

ظرفیت این سیستم حافظه کوتاه مدت شنوایی را می توان با یافتن چند رقم ، که به ترتیب تصادفی با سرعت یک در ثانیه گفته می شود ، اندازه گیری کرد .

 کودک می تواند بلافاصله به همان ترتیب تکرار کند.

به طور معمول ، این طول رقم در دوران کودکی از 3 رقم در 4-5 سالگی به 6-7 رقم در 16 سالگی افزایش می یابد.

 

تحقیقات نشان داده است که این سیستم بازده شنونده را در درک گفتار و تولید گفتار منعکس می کند و معمولاً کودکان با افزایش سن در نتیجه تمرین سریعتر تشخیص و بازتولید می کنند.

 طول تکرار کودکان در هر سنی بنابراین تقریباً همان چیزی است که می توانند در 2 ثانیه بیان کنند.

تحقیقات نشان داده است که کارایی این سیستم حافظه کوتاه مدت شنوایی بر سرعت یادگیری واژگان جدید و یادگیری خواندن کودکان تأثیر می گذارد.

 همچنین تصور می شود که نقش مهمی در پردازش و درک گفتار و در سازماندهی تولید گفتار ایفا می کند [49/76].

برای کودکان مبتلا به سندرم داون ، حافظه کوتاه مدت معمولاً با افزایش سن به طور معمول افزایش نمی یابد و بیشتر نوجوانان و بزرگسالان فقط دارای محدوده 2 تا 4 رقمی هستند.

 تحقیقات درباره اهمیت آن در کودکان معمولاً در حال رشد نشان می دهد که این امر یادگیری واژگان را به تأخیر می اندازد.

ممکن است پیش بینی شود که تأثیر منفی بیشتری بر توانایی کودکان در تسلط بر گرامر داشته باشد ، زیرا این امر معمولاً به توانایی نگهداری یک عبارت یا جمله کامل در کوتاه مدت نیاز دارد تا معنی آن پردازش شود.

این سه نکته اول را می توان خلاصه کرد که نشان می دهد یادگیری زبان از طریق گوش دادن ، همانطور که اکثر نوزادان انجام می دهند ، برای کودکان مبتلا به سندرم داون دشوار خواهد بود.

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۰۰ ، ۰۸:۰۸

آیا تحقیقات اخیر به ما در مورد دلایل احتمالی تاخیر و مشکلات صحبت کردن بیشتر کودکان مبتلا به سندرم داون می گوید؟

اگر می خواهیم توسعه مهارت های گفتاری و زبانی را برای کودکان بهبود بخشیم ، باید تا آنجا که ممکن است دلایل خاصی را برای ویژگی های فوق مشخص کنیم.

ما نکاتی را در اختیار داریم

از دست دادن شنوایی

گزارشات ثابتی وجود دارد که خطر بالای کم شنوایی خفیف تا متوسط را در کودکان مبتلا به سندرم داون نشان می دهد [73].

 این معمولاً به دلیل جرم در گوش میانی از دست دادن رسانایی صدا است و بنابراین در طول زمان نوسان می کند.

این بیماری تا 70 از کودکان را در سالهای اولیه تحت تأثیر قرار می دهد [22].

همچنین احتمال از دست دادن حسی عصبی افزایش می یابد و این تأثیر دائمی بر توانایی شنوایی خواهد داشت.

 به نظر من ، اهمیت این میزان زیاد از دست دادن شنوایی در یادگیری زبان مهم است.

اثرات بلند مدت جرم گوش نیز بی اهمیت نیست.

مایکل مارسل و همکارانش نشان داده اند که حدود 40 درصد از جوانان ممکن است دچار اختلال عملکرد دائمی در گوش میانی شوند و این جوانان از مهارت های گفتاری و زبانی ضعیف تری نسبت به افراد دیگر هستند.

دانش زبان آنها نه تنها کمتر بود ، بلکه در کارهای تشخیص فوری گفتار نیز دچار اختلال شده بودند [74].

تمیز شنوایی

در تجربه عملی ما ، کودکانی را می بینیم که در تفکیک بین کلمات صوتی مشابه ، مانند "عروسک" و "دلپذیر" ، "قرمز" و "نان" ، "اسب" و "سس" حتی در شرایطی که شنوایی آنها در حد طبیعی است ، مشکل دارند.

محدودیت ها این امر درک واژه هایی را که در دوران کودکی می شنوند را بسیار دشوار می کند و درک واژگان را کند می کند.

این مثالها برگرفته از یکی از پرونده های موردی فرزندان ما است. او می خواست از یک علامت واحد برای هر جفت کلمه استفاده کند ، اگرچه می توانست درک معانی مختلف را نشان دهد.

ما می توانیم نتیجه بگیریم که او فقط صداها را به شیوه خاصی در هر یک از جفت ها می شنود و باید با سیستم زبان بزرگسالان بسیار گیج شده باشد.

احتمالا در نظر او ما یک کلمه برای چیزهای بسیار متفاوت داریم!

 ما گمان می کنیم که این یک تجربه رایج برای کودکان مبتلا به سندرم داون باشد. تصور کنید که یادگیری زبان چقدر دشوارتر خواهد بود.

09146590651

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی

Tabslp.com

https://www.instagram.com/yashamtabriz

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۰ ، ۰۹:۲۸