چک لیست تواناییهای برقراری ارتباط در کودکان 20 ماهه 09146590651
چک لیست تواناییهای برقراری ارتباط در کودکان 20 ماهه
حیطه برقراری ارتباط پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١- آیا کودک یک جمله دو کلمه ای را تقلید می کند؟برای مثال ،زمانی که یک عبارت دو کلمه ای مثل"مامان
خورد"،"بابا رفت"،"آب بده" یا"این چیه؟" را می گوید آیا کودک هر دو کلمه را برایتان تکرار می کند؟حتی اگر
کلمات کودک به سختی قابل فهم هستند، پاسخ"بله" را علامت بزنید.
٢-آیا کودک علاوه بر "ماما" و "بابا" هشت کلمه دیگر یا بیشتر از آن را می گوید ؟
٣-زمانی که تصاویری را به کودک نشان می دهید و می گویید"پیشی را نشون بده"یامی پرسید"هاپو کو؟"آبا
بدون اینکه به تصاویر مورد نظر اشاره کنید، کودک تصویر صحیح را نشان می دهد؟نشان دادن یک تصویر
صحیح کافی است.
۴-آیا کودک دو یا سه کلمه را که با یکدیگر مفاهیم خاصی را منتقل می سازند، می گوید؟ مثل "هاپو
آمد"،"مامان بیا اینجا"یا "پیشی نیست"در اینجا ترکیب های مثل "بای بای "،"خیلی خب"و "این چیه؟" که
صرفا به یک مفهوم اطلاق می شوند، مد نظر نیستند. لطفا یک نمونه از کلماتی را که کودک در ترکیب با هم
به کار می برد، بنویسید:--- -
۵-اگر به تصویر یک توپ گربه،لیوان،کلاه و غیره اشاره کنید و از کودک بپرسید،"این چیه؟" آیا حداقل یک
تصویر از آن تصاویر را بطور صحیح نام می برد؟
۶- اگر از هیچ گونه اشاره یا حرکتی در حین ارائه دستور استفاده نکنید، آیا کودک می تواند حداقل سه مورد
از دستورهای مشابه زیر را انجام دهد؟
الف"اسباب بازی را روی میز بگذار" ب"در را ببند"
ج"یک حوله برایم بیاور" د"لباست را پیدا کن"
ه "دستم را بگیر" و "کتابت را بردار
09146590651
کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز
به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی
https://telegram.me/jafarmasumi
"