دلایل برای انتخاب برنامه های درمانی در آفازی اکتسابی کودکان09146590651
1-بر اساس توانیها و نیاز های کودک
2-وقتی روی سیستم های قانون مدار زبان – نحو کار می کنند یک رویکرد هدفمند و color pattern & perbyshive language scheme ساختمند ترجیح داده می شود:
3-یک رویکرد ثابت باکاربرد اشاره است به نامیدن در مواجهه ویافت واژه کمک می کند.
How are وهمکاران نشان دادند که انواع مختلف اشارات ممکن است در دوره های زمانی مختلف موثرتراست.
-کودکان اشارات مختلفی رادرجمعیت کودکان طبیعی بکار می برند.
-درمراحل اولیه بهبودی اشارات بکار رفته ژست ها،توصیفات کلامی ودر مراحل بعدی نشانه های واجی است.
4-کودکان راتشویق می کنیم تاظرفیت خود اصلاحی خود راافزایش دهند.
-آموزش مجدداستراتژی های اصلاحی اهمیت زیادی از لحاظ استقلال اجتماعی وموقعیت آموزش دارد.
5-مدت زمان زیاد درمانهای خاص در مراکز سنتی مناسب ترین درمان برای نوجوانان بامشکلات باثبات نیست.
-مشکلات حرکتی گفتار ممکن است مشکلات زبانی راپیچیده تر نمایند.
-آزمون Frenchy Dysarthria رایج ترین آزمون کاربردی آسیب شناسان گفتاروزبان است وکاربرد آن درزیر 8سالمشکل می باشد.
-مطالب ارزیابی غیررسمی:1-وضعیت سر ووضعیت بدن2-وجود یاعدم وجود رفلکس های دهانی 3-وضعیت دندان ها4-جمع وکنترل دهان.
مشکل عمده ارزیابی غیر رسمی:1-ثبت عینی نمرات2-ثبت الگوی که وضعیت هارادرست مستند نمایید تا ارزیابی بعدی نیز قابل اعتماد باشد.
-درمان کودکان مشکل است چون ما کودکی با دیزآرتری خالص را ندیده ایم
-معمولا الگو های حرکتی این کودکان الگوهای حرکتی مخلوط است.
-مشکلات حرکتی کودکان آسیب دیده ی مغزی با کودکان CP متفاوت است.چون ماهیت به وجود آمدن مشکل ونشانه های نورولوژیکی مختلف به خاطر آسیب منتشر مغزی می باشد.
-تفاوت دیگر کودکان آسیب دیده ی مغزی وCP درمورد تجربه ی حرکتی قبل از مشکل است که گروه اول تجربه حرکتی عادی را دارد وگروه دوم ندارد.
-مشکل زبان نوشتاری مشاهده شده در کودکان دچار ضربه مغزی از نقص های زبانی خیلی باثبات می باشد.
-سن صدمه از عوامل تعیین کننده پیش آگهی نمی باشد.
-کودکان آسیب دیده از ناحیه سر در آزمون های نوشتاری نسبت به نوجوانان آسیب دیده سر مشکلات زیادی را نشان می دهندبرای آنکه شدت ضربه را درنظربگیریم.سطح اختلال پردازش زبان والگوی مناسب برای غلبه بر مشکلات هجی کردن موفق نبودن.
-کودکان بامشکلات هجی کردن ثابت دارای مشکلاتی درسطوح بالا هستند که عبارت اند از1-مشکلات درک شنیداری 2-تمییز شنیداری3-تمییزودستکاری واجها4-مشکلات بافت واژه عمومی5-مشکلات بافت واژه ی اختصاصی
-تعیین سطح زبان کودک قبل از ضربه سخت است اما دانستن تاریخچه مشکلات زبانی وهجی کردن مهم است
-نمرهz بین منفی یک ومنفی دو وپایین تر نشان دهنده آغازی خفیف تاشدید است.
ضایعات مغزی یک طرفه
علل عمده1-بیماری های مغزی عروقیcva،avm 2-عفونت های منجربه آبسه.
-کودکان 6تا18ماه برای تعیین این که مشکلاتشان مادرزادی یااکتسابی است مشکل زاهستند
-تاثیر یک ضایعه عروقی مغزی اکتسابی درزبان کودک از کودکی به کودک دیگر متفاوت است.شدت ضایعه وسن ضایعه تاثیر چشمگیری بر پیش آگهی دارد.
-خطاهای پارآفازیک نیز دراین گروه دیده می شود.
-اگر پارآفازی بیش ازشش ماه طول بکشد پیش آگهی ضعیف است
-تجزیه وتحلیل نوع علایم ونشانه ها می تواند درجهت دهی درمان کودکان دارای مشکلات نامیدن مفید باشد.
-کودکان وبزرگسالان بدون مشکل هم ازنشانه هاوعلایم خودایجاد درصورت ضرورت برای نامیدن استفاده نموده اند.
-اولین کار برای کمک به کودک برای نامیدن ایجاد یک محیط ساختگی هدفمند بدون نشانه های محیطی است.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp