تعریف نارساخوانی یا دیسلکسیا 09143162621 و 09146590651
سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۵۰ ق.ظ
● تعریف نارساخوانی یا دیسلکسیا:
واژه دیسلکسیا از زبان یونانی گرفته شده است و دیس به معنی مشکل و لکسیا به معنی واژگان است ، از این رو می توان گفت دیسلکسیا یعنی مشکل داشتن با واژگان . بنابراین ، بدیهی است که هر دانش آموز یا کودک مبتلا به نارساخوانی در مدرسه با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود .مشکلاتی مثل فلج مغزی یا نیمه بینایی و .... را سریعاً می توان تشخیص داد اما نارساخوانی یک معلولیت پنهان است، و مشکل کودک مبتلا به زودی آشکار نمی شود و اغلب نیز در بهترین شرایط کودک را تنبل ،فراموشکار و بی دقت می نامند . لذا ضروری است تا معلمان به خصوص معلمان دوره ابتدایی،دانش و آگاهی زیادی در مورد نارساخوانی داشته باشند .
● تعریف روش های ترمیمی:
یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در ترمیم یا اصلاح این است که آیا ناتوانی های یادگیری عوارضی هستند که قابل جبران و اصلاح هستند یا عوارضی هستند که عملاًَ قابل درمان نمی باشد.آن دسته از افرادی که عنوان می کنند ناتوانی یادگیری تنها قابل ترمیم و اصلاح هستند ، بر این باورند که مداخله باید متمرکز بر رشد مهارتهای پایه ، سبک های یادگیری و توانایی های شناختی مربوط به موفقیت تحصیلی می باشد. بیش از کوشش برای تغییر ضعف های عصب شناختی بنیادی ،رویکرد اخیر می کوشد توانایی های یادگیری را برای ترمیم و یا جبران ضعف های یادگیری بکار گیرند . اکثر متخصصین که از این رویکرد استفاده می کنند بر این باورند که ناتوانی یادگیری به طور مؤثری قابل کاهش و بهبود هستند اما به طور اساسی قابل درمان نیستند
واژه دیسلکسیا از زبان یونانی گرفته شده است و دیس به معنی مشکل و لکسیا به معنی واژگان است ، از این رو می توان گفت دیسلکسیا یعنی مشکل داشتن با واژگان . بنابراین ، بدیهی است که هر دانش آموز یا کودک مبتلا به نارساخوانی در مدرسه با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود .مشکلاتی مثل فلج مغزی یا نیمه بینایی و .... را سریعاً می توان تشخیص داد اما نارساخوانی یک معلولیت پنهان است، و مشکل کودک مبتلا به زودی آشکار نمی شود و اغلب نیز در بهترین شرایط کودک را تنبل ،فراموشکار و بی دقت می نامند . لذا ضروری است تا معلمان به خصوص معلمان دوره ابتدایی،دانش و آگاهی زیادی در مورد نارساخوانی داشته باشند .
● تعریف روش های ترمیمی:
یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در ترمیم یا اصلاح این است که آیا ناتوانی های یادگیری عوارضی هستند که قابل جبران و اصلاح هستند یا عوارضی هستند که عملاًَ قابل درمان نمی باشد.آن دسته از افرادی که عنوان می کنند ناتوانی یادگیری تنها قابل ترمیم و اصلاح هستند ، بر این باورند که مداخله باید متمرکز بر رشد مهارتهای پایه ، سبک های یادگیری و توانایی های شناختی مربوط به موفقیت تحصیلی می باشد. بیش از کوشش برای تغییر ضعف های عصب شناختی بنیادی ،رویکرد اخیر می کوشد توانایی های یادگیری را برای ترمیم و یا جبران ضعف های یادگیری بکار گیرند . اکثر متخصصین که از این رویکرد استفاده می کنند بر این باورند که ناتوانی یادگیری به طور مؤثری قابل کاهش و بهبود هستند اما به طور اساسی قابل درمان نیستند
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp
۹۶/۱۱/۱۷