ارتباط بین گوش دادن و خواندن09146590651
ارتباط بین گوش دادن و خواندن
در این دو جنبه از زبان بر دریافت اطلاعات و اندیشه از دیگران تاکید می گردد. از لحاظ کدبرگردانی زبان بیت آنها تشابه وجود داردو یکی از راه چشم و دیگری از راه گوش.
هر دو مستلزم توانایی دریافت ، معنی بخشیدن و سازمان دادن محرکات هستند و نیازمند به استفاده از گنجینه لغات حافظه می باشند.بنابراین همبستگی بالایی بین زبان دریافتی گوش دادن و خواندن وجود دارد.
واژه خواندن این معنی را القا می کند که با مبادرت به آن فهم و دریافتی حاصل شود.از این رو راسل (1957) واژه شنود را مطرح می کنند.
مهارت های گوش دادن که برای خواندن مورد نیاز است :
1- ادراک شنودی اصوات غیر کلامی و کلامی
2- تمیز اصوات منفرد کلامی
3- فهم و دریافت مفاهیم
4- پی ریزی فرهنگ لغات شنیداری
5- حافظه شنودی
6- فهم و دریافت شنودی
توانایی دریافت و بازشناسی اصوات واجی زبان یک عالم مهم در آمادگی خواندن است.بدون این مهارت یادگیری شکل نوشتاری زبان غیر ممکن است.
مهارت های لازم برای بازشناسی واج ها :
-همخوانهای هم صدای اول- بازشناسی معنی : تصاویری را که با یک صدا شروع می شود ، نشان دهد .
-جعبه های صوتی : هر جعبه نماینده یک صدا باشد و کودک با شنیدن صدای آن را در جعبه مربوطه اش قرار دهد.
-همخوان های اول مشابه یا متفاوت : سه کلمه بگویید ، دو کلمه صدای اول مشابه داشته باشند و کودک تشخیص دهد و یا دو کلمه با صدای متفاوت را مشخص کند. ( سگ- شیر- ساک)
-همخوان های نا همشکل یک صدا : تشخیص دهد صداهای اول کلماتی مانند سیب ، صابون و ثریا یکسان است.
-بشنو- بنویس: کلمات با صدای اول مشابه بگویید کودک بنویسد.
-جابجایی حروف : به کودک بگویید نخستین صدای یک کلمه را با صداهای انتهایی کلمه دیگر ترکیب کند و کلمه تازه ای بسازد. مانند : اول غاز را بردار و به جای اخر باد بگذار ( باغ)
-بازی پیوند شنودی : نام اشیا را به صورت تجزیه شده بگویید و کودک نام آن را پیدا کند . مانند ت و پ توپ س ی ب سیب
-شنیدن واکه ها : شنیدن واکه ها برای کودکان از همخوان ها مشکل تر است . واکه های ( ای ، آ ،او )را در کلمات مختلف تمرین کنید.
-هم قافیه ها : مشابه کلمه اهو را بگو . می توانید کودک راهنمایی کنید . مثال : برگهاش سبزه ، توی سالاد می ریزیم کاهو
-آگاهی از کلمات هم وزن : به کودک سه کلمه بگویید و او کلمات موزون را پیدا کند ( موش لب گوش)
-هجاهای مشابه - متفاوت: کودک به هجاهای بی معنی گوش کند وبگوید هجای اول مشابه بود یا متفاوت مثال : سار- ساک
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp