7 گام برای درمان تولید صدا: راهنمای والدین
7 گام برای درمان تولید صدا: راهنمای والدین
روش درمانی سنتی برای کودکان کوچکتر که خطاهای صوتی گفتاری کمی از خود نشان میدهند، بیشتر توصیه میشود.
کودکانی که دارای خطاهای صوتی گفتاری هستند که ماهیت نسبتاً رشدی دارند، کاندیدهای خوبی برای استفاده از این رویکرد هستند.
مرحله 1: ایزوله کردن
مرحله اولیه درمان تولید شامل تمرین تولید صداهای فردی است.
به عنوان مثال، اگر کودک شما با صدای /f/ مشکل دارد، گفتار درمانگر تولید صحیح صدا را نشان می دهد و تکرار آن را با کودک شما تکرار می کند.
درمانگر بر روی صداهایی تمرکز خواهد کرد که برای سن کودک شما مناسب است.
به عنوان مثال، اگر کودک شما 3 ساله است و برای تولید صدای R تلاش می کند، بعید است که درمانگر روی این صدا با او کار کند زیرا معمولاً در سنین بالاتر (حدود 6 سالگی) توسط کودکان تسلط پیدا می کند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد سنین معمولی که در آن کودکان یاد می گیرند صداهای مختلف را با دقت تولید کنند، به نمودار توسعه صدای گفتار ما مراجعه کنید.
هنگامی که کودک شما بتواند صدا(های) هدف را به صورت مجزا و با دقت بالا (تقریباً 80%) تولید کند، برای مرحله بعدی در درمان مفصلی آماده است.
مرحله 2: هجاها
مرحله دوم در تولید درمانی، تمرین صدای هدف در هجاهایی است که از یک صامت و یک مصوت تشکیل شده است.
به عنوان مثال، اگر صدای هدف /t/ باشد، درمانگر حروف صدادار را به انتهای صدا اضافه می کند تا هجاهایی مانند 'ta'، 'to'، 'ti'، 'te' و 'tu' بسازد.
برای تمرین صدای هدف در وسط کلمات، حروف صدادار قبل و بعد از آن اضافه میشوند، مانند "otu". برای تمرین صدای هدف در انتهای کلمات، مصوت در ابتدا قرار می گیرد و هجاهایی مانند «ut»، «at» و «ot» می سازد.
درمانگر ممکن است از مواد تصویری با کلمات واقعی برای کمک به تمرین کودک استفاده کند.
وقتی کودک بتواند صدای هدف را در هجاها به طور دقیق تولید کند، می تواند به مرحله بعدی برود.