حسهای دخیل در تولید گفتار09146590651
حسهای دخیل در تولید گفتار
تمیز شنیداری:
ناتوانی در تمیز شنیداری علت ا صلی هر اختلال تولیدی است. تراویس و راسموس در 1931 به این نتیجه رسیدند که کودکان دچار اختلال تولیدی در مقایسه با کودکان عادی ضعف بیشتری در تمیز صداها از خود نشان میدادند. بنظر و نیز ارتباط بین اختلالات تولیدی و ضعف قوه شنیداری در کودکان زیر 9 سال ثابت شده است و بالای این سن بندرت مشاهده میگردد و تست و پمن از معروفترین این آزمونهاست که توسط تراپیستها بکار برده میشود.
صداهایی که کیفیت صوتی آنها بسیار شبیه به هم است در ذهن انسان یا تکیه بر خصوصیات تولیدی- حرکتی تمیز داده میشوند و این نظر توجیه کنندهی آن است که خطا در جایگاه تولید غالبا شایعترین خطا در گفتار کودکان است
استریوگنوز دهانی:
اختلال در حسهای دهانی اگر عامل اصلی اختلال تولیدی نباشد حداقل عامل مساعد کننده است. که سنجش استریوگنوز دهانی با تست شناسایی شکل اشیاء انجام میگیرد و راه دیگر سنجش رقم آستانه D. L میباشد.
ساموزوکین خاطرنشان ساختند که حس دهانی و کینستنری موجب میشود که فرد بر تنش عضلات خود وضعیت قرار گیری اندامهای گویای آگاهی داشته باشندو به همین خاطر در اولین مرحله آموختن اهمیت دارد.
مهارتهای حرکتی ظریف و دیاردو کوکینزیس
گفتار مستلزم حرکات سریع و تکراری اندامهای گویایی است و کودکانی که مهارتهای حرکتی ظریف آنها بهتر و بیشتر است بهتر از کودکان دیگر بر نقص تولیدی خویش فائق میآیند و گفتار درمانها از تست از رتسکی برای سنجش استفاده می کنند.
قوه ی دیادو
سرعت تولید هجاها بعنوان شاخص قوهی دیادو میباشد.
روشهای سنجش تعداد هجاها را در زمان 5 یا 10 ثانیه میشماریم.
روش فلچر: در تعداد هجاهای معین زمان را اندازه گیری میگیرند.
و آنچه مهم است این است که شدت و نوع اختلال تولیدی با قوه دیادو در ارتباط است
درمان
اساسا تولید درمانی یک شیوه جبرانی است و در نظر گرفتن اختلالات واج شناختی و آواشناختی مهم است.
انواع روشهای درمان
a- روش سنتی b- روش حسی حرکتی c- روش متکی بر مختصات ممیز d- روش متکی بر جفت واجهای متقابل E- روش محرکهای جفت F- روش متکی بر والدین
روش درمان سنتی
اساس روش براساس خود تنظیمی است براساس نظریه ون رایپرو ایروین اولین مرحله درمان بازگشایی حلقه مزبور است. و اولین مرحله این بازگشایی نیز آموزش شنیداری است که بین واج هدف واج خطا تفاوت ایجاد میگردد.
شگردهای ون رایپر برای آموزش شنیداری
A- تجزیه: شناسایی واج هدف از بین واجهای دیگر. تفاوت در دو مختصه
تفاوت در یک مختصه
بیشترین شباهت.
B- تحریک: شناسایی آوا توسط کودک و آشنایی کودک با این مشکل (بمباران شنیداری)
C- تشخیص: مشخصههای اصلی آوای هدف را تشخیص دهد.
d- تمیز: آوای خطا را با آوای هدف مقایسه کند.
2- آموزش تولید
a- تقارب تدریجی:
b- تحریک شنیداری:
c- جایگاه تولید:
d- اصلاح سایرآواهای آموخته شده
E- واژه کلیدی
3- مرحله تحکیم
a- کش دادن آوای مزبور
b- تکیه بر مسیر بساوایی کینستزی
c- نوشتن
d- تمرین منفی
با توجه به مدت زمان کم برای اصلاح و غلط گیری از وجوداشتباهات تایپی قبلا پوزش می طلبم.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp