گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

حسهای دخیل در تولید گفتار09146590651

سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۰۵ ق.ظ

حسهای دخیل در تولید گفتار

تمیز شنیداری:

ناتوانی در تمیز شنیداری  علت ا صلی هر  اختلال تولیدی است. تراویس و راسموس در 1931 به این نتیجه رسیدند که کودکان دچار اختلال تولیدی در مقایسه با کودکان عادی ضعف بیشتری در تمیز صداها از خود نشان می‌دادند. بنظر و نیز ارتباط بین اختلالات تولیدی و ضعف قوه شنیداری در کودکان زیر 9 سال ثابت شده است و بالای این سن بندرت مشاهده می‌گردد و تست و پمن از معروفترین این آزمونهاست که توسط تراپیست‌ها بکار برده می‌شود.

صداهایی که کیفیت صوتی آنها بسیار شبیه به هم است در ذهن انسان یا تکیه بر خصوصیات تولیدی- حرکتی تمیز داده می‌شوند و این نظر توجیه کننده­ی آن است که خطا در جایگاه تولید غالبا شایع‌ترین خطا در گفتار  کودکان است


 استریوگنوز دهانی:

اختلال در حس‌های دهانی اگر عامل اصلی اختلال تولیدی نباشد حداقل عامل مساعد کننده است. که سنجش استریوگنوز دهانی با تست شناسایی شکل اشیاء انجام می‌گیرد و راه دیگر سنجش رقم آستانه D. L می‌باشد.

ساموزوکین خاطرنشان ساختند که حس دهانی و کینستنری موجب می‌شود که فرد بر تنش عضلات خود وضعیت قرار گیری اندامهای گویای آگاهی داشته باشندو به همین خاطر در اولین مرحله آ‌موختن اهمیت دارد.


مهارتهای حرکتی ظریف و دیاردو کوکینزیس

گفتار مستلزم حرکات سریع و تکراری اندامهای گویایی است و کودکانی که مهارتهای حرکتی ظریف آنها بهتر و بیشتر است بهتر از کودکان دیگر بر نقص تولیدی خویش فائق می‌آیند و گفتار درمانها از تست از رتسکی برای سنجش استفاده می کنند.

قوه­ ی دیادو

سرعت تولید هجاها بعنوان شاخص قوه­ی دیادو می‌باشد.

روشهای سنجش تعداد هجاها را در زمان 5 یا 10 ثانیه می‌شماریم.

روش فلچر: در تعداد هجاهای معین زمان را  اندازه گیری می‌گیرند.

و آنچه مهم است این  است که شدت و نوع اختلال تولیدی با قوه دیادو در ارتباط است

درمان

اساسا تولید درمانی یک شیوه جبرانی است و در نظر گرفتن اختلالات واج شناختی و آواشناختی مهم است.

انواع روشهای درمان

a- روش سنتی    b- روش حسی حرکتی   c- روش متکی بر مختصات ممیز d- روش متکی بر جفت واجهای متقابل E- روش محرکهای جفت F- روش متکی بر والدین

روش درمان سنتی

اساس روش براساس خود  تنظیمی است براساس نظریه ون رایپرو ایروین اولین مرحله درمان بازگشایی حلقه مزبور است. و اولین مرحله این بازگشایی نیز آموزش شنیداری است که بین واج هدف واج خطا تفاوت ایجاد می‌گردد.

شگردهای ون رایپر برای آموزش شنیداری

A- تجزیه: شناسایی واج هدف از بین واج‌های دیگر.  تفاوت در دو مختصه

                                                                        تفاوت در یک مختصه

                                                                        بیشترین شباهت.

B- تحریک: شناسایی آوا توسط کودک و آشنایی کودک با  این مشکل (بمباران شنیداری)

C- تشخیص: مشخصه‌های اصلی آوای هدف را تشخیص دهد.

d- تمیز: آوای خطا را با آوای هدف مقایسه کند.

2- آموزش تولید

a- تقارب تدریجی:

b- تحریک شنیداری:

c- جایگاه تولید:

d- اصلاح سایرآواهای آموخته شده

E- واژه کلیدی

3- مرحله تحکیم

a- کش دادن آوای مزبور

b- تکیه بر مسیر بساوایی کینستزی

c- نوشتن

d- تمرین منفی

با توجه به مدت زمان کم برای اصلاح و غلط گیری از وجوداشتباهات تایپی قبلا پوزش می طلبم.

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۱

آموزش حرف زدن به کودک‎ ‎

بلع و قورت دادن در کودکان‎ ‎

تاخیر حرف زدن‎ ‎

تاخیردررشدگفتاروزبان‎ ‎

حرف نزدن کودک‎ ‎

دکترای گفتاردرمانی آذربایجان‎ ‎

دکترای گفتاردرمانی تبریز‎ ‎

دیر به حرف افتادن‎ ‎

دیر زبان باز کردن‎ ‎

رشد کلامی‎ ‎

زبان شیرین گفتاردرمانی‎ ‎

سن حرف زدن کودکان‎ ‎

علت دیر حرف زدن کودک‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی آذربایجان‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی بزرگسالان تبریز‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی بزرگسالان‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی تبریز‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی کودکان آذربایجان‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی کودکان تبریز‎ ‎

متخصص گفتاردرمانی کودکان‎ ‎

کمک به حرف زدن کودک‎ ‎

گفتاردرمان خاص آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمان خاص تبریز‎ ‎

گفتاردرمان خوب آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمان خوب تبریز‎ ‎

گفتاردرمان ویژه آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمان ویژه تبریز‎ ‎

گفتاردرمانی آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمانی تبریز‎ ‎

گفتاردرمانی درمنزل آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمانی درمنزل تبریز‎ ‎

گفتاردرمانی ویژه آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمانی ویژه تبریز‎ ‎

گفتاردرمانی کودکان آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمانی کودکان تبریز‎ ‎

گفتاردرمانی کودکان درمنزل آذربایجان‎ ‎

گفتاردرمانی کودکان درمنزل تبریز‎ ‎

گفتاردرمانی کودکان درمنزل‎ ‎

گفتاردرمانی‎ ‎

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی