تشخیص افتراقی اختلال زبانی09146590651
تشخیص افتراقی اختلال زبانی
تشخیص افتراقی شرح وضعیت است که برنامه ی درمانی خوبی را می توانیم برای کودک و خانواده طرح ریزی نماییم.
توصیف روند شکل گیری و به وجود امدن مشکل از نامیدن مهمترها باشد.
اهداف تشخیص افتراقی
1)ایجاد یک مبنا برای اختلال زبان
2)کمک به ایجاد یک برنامه ی درمانی مناسب
3)کمک به اطرافیان برای شناسایی نشانه های عارضه
4)کمک به شناسایی عارضه و در صورت تکرار نیز انرا شناسایی کنید
5)مقایسه ی کودکان با یافته های کلینیکی
_شیوه ی انجام کار به وضعیت کلینیکی وابسته است.
_قبل از انجام کار لازم است شدت مشکل را فهمیده و نقاط ضعف و قوت کودک را تشخیص بدهیم.
تاریخچه ی مشکل
_کار تیمی به معنای ان است که متخصصان در یک زمان و یک مکان با یکدیگر کار کنند.
_مصاحبه با مشخص کردن نگرانی های والدین از رشد کودک اغاز می گردد.
_در مصاحبه باید اطلاعاتی را از موارد ذیل به دست اوریم:
الف)اطلاعاتی در مورد موقعیت فعلی
ب)عامل به وجود اورنده ی این موقعیت
ج)پیشرفتها و پسرفتها در طول زمان
_در تاریخچه گیری یک بحث کوتاه با والدین ممکن است موثر باشد.
_برخی درمانگران از موقعیت فعلی شروع و به عقب برمیگردند و برخی از اول شروع وبه موقعیت فعلی می رسند . هردو شیوه قابل قبول اند ولی خاطرات فعلی در ذهن تازه تر هستند و به یاد اوری گذشته کمک می کنند.
_روند تاریخچه گیری باید به شکل متقابل باشد یعنی والدین و درمانگر هر دو اطلاعاتی را کسب نمایند.
موارد لازم در تاریخچه گیری
a)فهمیدن موقعیت فعلی
b)فهمیدن گذشته
c)بررسی پیشرفت ها و پسرفت ها
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp