آزمونهایی برای ارزیابی در آسیب شناختی خفیف و آلزایمر09146590651
علاوه برآزمونهای رسمی نامیدن در مواجهه و روانی کلامی آزمونهای استاندارد دیگری نیز وجود دارند که عملکرد بیماران مبتلا به آسیب شناختی خفیف را ارزیابی مینمایند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میگردد.
آزمون هرمها و درختهای نخل[1] (هووارد و پاترسون[2]، 1992):
این آزمون دسترسی معنایی از طریق کلمات و تصاویر را مورد ارزیابی قرار میدهد. تعدادی از مطالعات با استفاده از این آزمون عملکرد بیماران مبتلا به آسیب شناختی خفیف را مورد ارزیابی قرار دادهاند. نلسون[3] (2003) متوجه شدند که عملکرد بیماران مبتلا به آلزایمر در نسخه تصویری این آزمون بدتر از نسخه دیگر میباشد ولی تفاوتی بین گروه کنترل و بیماران دارای آسیب شناختی خفیف پیدا نکردند. در مقابل دوداس و همکاران[4] در سال 2005 گزارش دادند که بیماران آلزایمر و آسیب شناختی خفیف در نسخهی تصویری کاهش عملکرد را نشان میدهند.
آزمون بازیابی معنایی اشیا[5] (کرائوت وهمکاران[6]، 2002):
این آزمون ارتباطات معنایی به وسیله تعیین ارتباط دو شی با یکدیگر مورد ارزیابی قرار میدهد(مثلا بیابان[7] و کوهان[8] از طریق شتر[9] باهم مرتبط میشوند.). این محققان گزارش نمودهاند که بیماران دارای آسیب شناختی خفیف را میتوانیم براساس این آزمون به زیرگروههایی تقسیم بندی نماییم. عملکرد این بیماران در این آزمون با عملکرد این بیماران در آزمون نامیدن بوستون مرتبط میباشد. در بیماران مبتلا به آسیب شناختی خفیف زیرگروه آسیب دیدگان معنایی، عملکرد این گروه از بیماران با کاهش عملکرد آنها در آزمونهای مربوط به عملکرد لوب فرونتال مرتبط است (کرائوت و همکاران،2007). این آزمون ارزش تشخیصی و پیش آگهی دارد (ونسا تیلر و ناتالی فیلیپس، 2008).
[1] - The Pyramids and Palm Trees Test
[2] - Howard & Patterson, 1992
[3] - nelson
[4] - Dudas et al. (2005)
[5] - The Semantic Object Retrieval Test
[6] - Kraut et al., 2002
[7] -“desert”
[8] - “humps”
[9] - “camel”
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi