اجزای خوانایی
خوانا بودن را معمولاً بر اساس اجزا آن می سنجندکه شامل شکل حروف ، روی خط نویسی و در
یک راستا بودن، فاصله گذاری ، اندازه ، شیب نوشته میباشداما مهمترین نکته در خوانا بودن، قابلیت متن برای خوانا بودن است . چیزی که بسیار مهم است این است که آیا نوشته دانش آموز برای خودش، والدین و یا آموزگار قابل خواندن است یا خیر . اگر چه ضعف هر یک از اجزاء خوانایی مثلاً ضعف درروی خط نویسی، در ظاهر دست نویسی دانش آموزمؤثر است اماممکن است علی رغم وجود آن ضعف باز هم دستنویسی دان شآموز قابل خواندن باشدمتوجه شدند که شکل و اندازه حروف در دان ش آموزان اختلال یادگیری کلاسهای اول و دوم و سوم، مشکل سازتراست. هر یک از اجزای خوانایی باید به دقت موردبررسی و ارزیابی قرار گیرند
شکل حروف:
در شکل حروف پنج خصوصیت که بر خوانایی تأثیر دارند
شکل نامناسب حروف
شروع و پایان ضعیف حروف
خوب گرد نشدن دوایر
بندش ناکامل حروف
غیر صحیح نوشتن حروف صعودی و نزولی
روی خط نویسی یا آگاهی نسبت به خط
زمینه: منظور از روی خط نویسی، جای دهی مناسب متن نوشتاری داخل خطوط است
فاصله گذاری : شامل قرار دادن حروف درون کلمه و قرار دادن کلمه درون جمله است طوری که
سازماندهی کلی نوشته بهم نخورد
اندازه : شامل اندازه حروف نسبت به یکدیگراست
شیب : ثبات شیب نوشته یا زاویه نوشته باید موردبررسی قرار گیرد
سرعت دست نویسی
سرعت نوشته یا تعداد کلمه هایی که دانش آموز در دقیقه می نویسد همراه با خوانایی دو متغیر زیربنایی دست نویسی هستند
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp