تقسیم بندی حرکتها و عوامل موثر بر دست نویسی 09143162621 , 09146590651
سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۱ ق.ظ
تقسیم بندی حرکتها
حرکتهای درشت که شامل حرکت های مربوط به عضله های بزرگ و یا کل بدن می شود این عضله ها در فعالیت هایی مثل ورزش و طیف وسیعی از کارهای منزل فعال می شوند
حرکتهای ظریف که شامل حرکت های مربوط به عضله های دست و انگشتان می شود برونداد حرکتی ظریف، اغلب نیاز به پردازش بینایی اطلاعات دارد تا هدایت گر انگشتان در طول حرکت
باشند. فعالیتهایی مانند نقاشی، گره زدن بند کفش، مجسمه سازی، ساختن چیزی از روی یک مدل و
تعمیر موتور جزء حرکتهای ظریف هستند حرکتهای نوشتاری که شامل فعالیت های مربوط به نوشتن می شود. انگشتان در برونداد حرکتی نوشتاری دخالت فعال دارند . مهارتهای حرکتی که
برای نوشتن مورد نیاز هستند متفاوت از مهارت هایی هستند که مثلاً برای قیچی کردن مورد نیاز است ممکن است کودکی در وصل کردن قطعه های اسباب بازی به یکدیگر مهارت داشته باشد اما
دستنویس او خوانا نباشد حرکات کلامی که شامل حرکات مربوط به گفتار می شود. این دسته از حرکتها بر خلاف حرکتهای سه مقوله قبلی قابل مشاهده نیستند و از طریق شنیدن قابل درک می باشند بعضی از دانش آموزان ممکن است در یکی از حوزه های حرکتی یا در دو حوزه و یا بیشتر مشکل داشته باشند
نشانه های اختلال در دستنویسی
نشانه هایی که در موارد وجود اختلال در دستنویسی قابل مشاهده هستند شامل موارد زیر می باشند:
ناخوانا بودن علیرغم داشتن زمان مناسب و نیز توجه کافی
اندازه حروف در نوشته یکسان نیست
شیب نوشته یکسان نیست
ناکامل بودن لغتها یا حروف، کلمه ها یا حروف جا افتاده.
بی ثباتی در رعایت محدود ههای کاغذ و خطوط
بی ثباتی در فاصله بین حروف و کلمات
گرفتن غیرعادی قلم به خصوص گرفتن نوک انتهایی قلم ، نگه داشتن شست روی دو انگشت دیگر و نوشتن از مچ دست (یعنی مچ دست در هنگام نوشتن ثابت نباشد و حرکت کند)
وضعیت غیرعادی مچ دست، بدن یا کاغذ حرف زدن با خود هنگام نوشتن (با دقت نگاه کردن به دستی که در حال نوشتن است)
پایین بودن سرعت نوشتن و یا تلاش بسیار زیاد برای نوشتن
آثار و نتایج اختلال دست نویسی
اختلال در نوشتن تأثیرهای بسیار بدی بر پیشرفت آموزشی دانش آموز در مدرسه و متعاقب آن در
بزرگسالی و شغل او خواهد داشت . دانش آموزانی که دچار اختلال های دست نویسی هستند معمولاًزمانی را که مجبور به تمرکز بر جنبه های مکانیکی عمل نوشتن هستند قادر به تمرکز بر محتوای اطلاعات نبوده و این اختلال سبب افت تحصیلی و کاهش سرعت یادگیری آنان می شود مهارت در دست نویسی باعث بهبود نوشتن م یشود و به دان شآموز امکان میدهد تا در هنگام انجام تکلیف های کتبی، دانسته هایش را به صورتی خوانا و در وقت تعیین شده تحویل دهد وقتی کودکی در دست نویسی مشکل داشته باشد به تبع آن در تکلیف های کتبی هم مشکل خواهد داشت. دانش آموزانی که نارسایی عصب شناختی دارند و یا آنهایی که مشکلهای یادگیری دارند و یا آنها که نارسایی در توجه و یا معلولیت های رشدی دارند وقت بسیار زیادی صرف می کنند تابتوانند خوانا بنویسند
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp
۹۶/۱۰/۲۶