حوز ه های دست نویسی 09143162621 ,09146590651
پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳ ق.ظ
ارزیابی اجرای عملی دست نویسی
حوزه دست نویسی
اجزای خوانایی
سرعت نوشتن
عوامل ارگونومیک
حوز ه های دست نویسی
بررسی این که دانش آموز در کدام یک ازحوز ه های دست نویسی مشکل دارد به درمانگرکمک می کند تا در برنامههای مداخل ه ای خود بر آن حوزه تأکید خا ص داشته باشد حوز ه هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند شامل موارد زیر است
نوشتن الفبا و اعداد از حافظه
دانش آموز برای نوشتن همه حروف باید بتوانداینگرا مهای حرکتی به یاد بیاورد، هر یک از
اعداد و حروف را به تنهایی بنویسد، حروف واعداد را مرحلهبندی کند، حروف را به شکلی ثابت بنویسد
رونویسی کردن :
رونویسی کردن از فاصله نزدیک شامل نوشتن حروف یا کلمه ها از روی یک مدل از فاصله کم می شود. این مدل غالباً یا درهمان صفحه است و یا روی سطح افقی که کودکدر حال نوشتن روی آن است، قرار دارد (مثلاًرونویسی کردن معنی یک کلمه از روی فرهنگ لغات)
رونویسی کردن از فاصله دور شامل رونویسی کردن حروف یا لغتها از روی یک مدل عمودی است که در فاصله دور قرار دارد (مثلاً نوشتن لغتهااز روی تخته سیاه)
املا
سطح بالاتری از دستنویسی است که نیاز به یکپارچگی شنوایی و حرکتی دارد . نوشتن لغتها ، نام ها، آدرسها و شماره تلفن ها که به صورت شفاهی از کودک خواسته می شود، تکلیفی است که هم در خانه و هم در مدرسه مورد نیازکودک است
انشا
فرایند انشاء نویسی (در اینجامنظور تولید یک جمله یا بند است)، نیاز به عملکردهای شناختی برنامه ریزی، تولید جمله وباز بینی دارد بنابراین در انجام ای ن نوع تکلیف نوشتاری نیازبه یکپارچگی پیچیده مهارت های زبانی،شناختی، سازماندهی و حسی حرکتی میباشد
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp
۹۶/۱۰/۲۸