بازیهایی برای افزایش تمیز شنیداری 09143162621 و 09146590651
چراغهای راهنما:
قرمز: ایست (یکبار بر روی دایره زنگی بکوبید)
زرد: آماده شدن (با انگشتان بر روی دایره زنگی ضربه بزنید)
سبز: حرکت (دایره زنگی را تکان دهید)
در این بازی ابتدا بر روی، بایست – حرکت کن، تمرین کنید. بدین منظور هنگام تکان دادن دایره توسط شما، بچهها باید در حالی که تظاهر به راندن ماشین میکنند شروع به راه رفتن یا دویدن در اطراف اتاق نماید. هنگام کوبیدن بر روی دایره بچهها باید متوقف شوند. پس از آن نوبت به پخش صدای مربوط به آماده شدن میشود. بچهها پس از شنیدن این صدا (یعنی یا لرزاندان دایر
ه) در جای خود به آرامی شروع به حرکت مینماید. بنابراین زرد به معنای درجازدن، سبز به معنای حرکت در اطراف اتاق و قرمز به معنای ایست و توقف است.
□ شکار خرس (خرس پیدا کن):
ابتدا ما یک خرس اسباب بازی را در اتاق پنهان نمائید و از یکی از بچهها بخواهید که آن پیدا نماید. سایر بچهها هنگامی که وی به خرس نزدیک میشود باید با وسائل خود صدای بلندی را تولید نمایند و هنگامی که وی در حال دور شدن است صداهای آرامی را تولید نمایند.
□ یافتن کلاه
بچهها با یک ریتم (ضرب) در اطراف اتاق قدم زده و کلاه را پیدا میکنند. وقتی ضرب تغییر نمود کلاه را بر سر میگذارند.
□ انتقال صدا:
در این بازی بچهها به همراه وسایل صداساز خود دایره وار مینشینند. کودک اول یک صدا تولید مینماید پس از اتمام صدا نوبت کودک بعدی است که صدا را ایجاد نماید. در این بازی برخی صداها مانند کوبیدن روی طبل کوتاه هستند و برخی مثل کوبیدن سنج طولانیتر هستند.
تطبیق صداها
وسایل لازم:
چیزهای کوبیدنی: سرهای قوطیـ چوب و ظرف گیاه (گلدان)
وسایل تکان دادنی: قوطیهای حاوی قرقرههای نخ یا دسته کلید
وسایل خراشیدنی: شانه و خطکش یا مداد و مقوای شیاردار
کار را با انتخاب دو صدای متفاوت آغاز کنید به کودک زبان کافی بدهید تا ایجاد صداهای مختلف را تجربه نماید. سپس شما میتوانید به تقلید صداهایی که او تولید میکند، بپردازید و این روند را به طور متقابل با وی ادامه دهید. وسایل صداساز فوق را در پشت پرده پنهان نموده و به صدا درآورید. پس از شنیدن صدا توسط کودک باید دید که آیا کودک قادر است به تطابق و تقلید آن بپردازد؟ به منظور سختتر نمودن این تکلیف سه ابزار صداساز مختلف را بکار بگیرید.
□ تطابق صدا با فعالیت:
در ابتدا به سه وسیله صداساز مختلف مثل زنگ و سوت و جغجغه احتیاج است. کودک شما میتواند به صداهای مختلف به شیوهای خاص پاسخ دهد. به عنوان مثال او میتواند پس از شنیدن صدای زنگ شروع به چرخیدن نماید. با شنیدن صدای جغجغه سر خود را لمس نماید و با صدای سوت بازوهایش را خم کند. وقتی کودک با این بازی آشنا شد صدا را از پشت پرده ایجاد نمائید. بدین ترتیب او مجبور میشود که با دقت به صدا گوش نماید.
صداهای ضبط شده
وسائل لازم:
یک دستگاه ضبط صوت؛ اسباب بازیهای صوتی مثل یک طبل جغجغه یا اسباب بازی موزیکال.
□ اسباب بازیهای صدادار:
2 یا 3 اسباب بازی صدادار را که کودک از بازی کردن با آنها لذت میبرد انتخاب کنید. هر بار یکی از آنها را به صدا درآورید. و اجازه دهید تا کودک به صداها گوش نماید سپس صداهای مذکور را بر روی نوار ضبط کنید و برای کودک پخش نمائید. حال باید ببینید که آیا کودک میتواند به تطابق صدا با اسباب بازی بپردازد.
□ صداهای بدنی:
کودک را تشویق کنید که به تقلیدصداهای بدنی ساده نظیر موارد ذیل بپردازد:
دست زدن، کوبیدن سه انگشت بر روی یک دست، کوبیدن پاها، برخورد صدادار زانوها، نچنچ کردن با زبان و ترکاندن لپها. هر بار یکی از صداهای مذکور را بر روی نوار ضبط نمائید و همراه کودک به آنها گوش دهید. باید دید که آیا کودک قادر به تشخیص صداهای نوار و همراهی نمودن با آن میباشد؟
□ صداهای خانگی:
صداهایی که در منزل قابل شنیدن است نظیر زنگ تلفن، به کوبیدن در، صدای ماشین لباسشویی و گریه بچه را بر روی نوار جهت شنیدن کودک ضبط نمائید.
□ لوتوی صداها:
صداها را با تصاویر مطابقت دید در مورد آنها محبت نمائید.
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp