بازیهای تمیز شنیداری صداهای گفتاری 09143162621 و 09146590651
مقدمه:
بسیاری از فعالیتهای این بخش بطور خاص مرتبط با کودکانی است که دچار اختلالات تلفظی یا افت شنوایی می باشند که غالباً در درک و بیان گفتار دچار شکل هستند. این فعالیتها باید با ترتیبی منظم، تحت نظارت و راهنمایی دقیق متخصصان مربوطه انجام گیرد.
تمیز هجا:
به منظور تمرین خاص بر روی تمیز هجاها مجموعهای از تصاویر باید تهیه گردد. واژهها در صورت امکان باید برای کودک آشنا باشد و بهتر است که از فهرست هجایی صفحه ............ انتخاب گردند. ترکیبات هجایی بر اساس افزایش سختی طراحی شدهاند و باید بر مبنای مرحلهای که کودک در آن قرار دارد انتخاب شوند.
ـ کلمات تک هجایی در مقابل کلمات 4 هجایی
ـ کلمات تک هجایی در مقابل کلمات3 هجایی
ـ کلمات تک هجایی در مقابل کلمات 2 هجایی
استفاده از سه کلمه به جای دو کلمه (که یک گام دشوارتر از موارد قبلی است)؛ مثل یک کلمه تک هجایی، یک کلمه دو هجایی و یک کلمه سه هجایی. در این بخش کلمات و فعالیتهای مختلفی را جهت حفظ انگیزه و علاقه کودک میتوان بکار برد.
تمیز واکه:
کودکان در این بخش میآموزند که صداهای انتزاعی را با تصاویر عینی مطابقت دهند و سپس شروع به تمیز میان واکه های کشیده مختلف نمایند.
صدای واکه های کشیده، تصاویر مرتبط
ـ (آ) پا
ـ (و) کوه
ـ (ی) فیل
همچنین میتوان واکه های کوتاه و بلند را تمرین کرد.
ـ (اُ) کت
ـ (اَ) سگ
ـ (اِ) کتاب
برای کودکان کم شنوا ارائه مثالهای واکه ای در داخل کلمه یا هجا از اهمیت بیشتری برخوردار است. نظیر بی/ با .......
جفتهای کمینه:
جفتهای کمینه جهت رشد تمیز واکه ها مفید میباشند زیرا واکه ها در کلمات معنادار در تقابل با هم قرار میگیرند.
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp