پیش نیازهای خواندن 09143162621 , 09146590651
پیش نیازهای خواندن
گرچه کودکان سخن گفتن روان را بدون دیدن آموزشهای رسمی می آموزند ولی خواندن برای اکثریت عظیمی از کودکان مستلزم تعلیمات رسمی است. برای آنکه در کار خواندن ماهر شوند بدیهی است که نه تنها باید قوائدی را که در ادراک و فهم کلمات بکار می رود بیاموزند،بلکه باید بعضی مهارتهای بسیار ویژه را نیز یاد بگیرند.
برخی از این مهارتها عبارتند از
_ بازشناسی_حروف
_ جهت_یابی (تشخیص_راست_چپ)
_ کسب کنترل یا تسلط شناختی بر حرکات_چشم
_ وقوف_یافتن_از_کلمه بعنوان یک واحد
_ ادراکات_بینایی
_ ادراکات_شنیداری
_ رشد_آگاهی_زبانی(یا واجشناسی)
_ مهارتهای_زبانی
بازشناسی_حروف
آنچه که در شیوۀ بازشناسی_حروف دخیل است تشخیص_مختصات_متمایز_کنندۀ_حروف است.
جهت_یابی
کودکان اغلب در تغییر دادن حروفی که تصاویر وارونه ای از یکدیگرند (b,d) مشکل دارند.بسیاری از پژوهشگران پیشنهاد کرده اند که این مسئله تجسمی_عینی از یک مسئلۀ کلی است که کودکان با جهتیابی_های_مکانی دارند.
کنترل_حرکات_چشم
از همۀ آزمایشها بر می آید که وقتی فرایندهای_شناختی_کودکان رشد می یابد تا به حرکات پیچیده تر بپردازند،شکل و وضعیت حرکات_چشم آنها تغییر می کند،
بنابراین حرکات_چشم شواهد ارزنده ای در مورد نوع استراتژیهای_شناختی بکار گرفته شده در اختیار ما می گذارند
بعبارتی شکل و وضعیت حرکات_چشم در اثنای خواندن پیشرفت آرام و پیوسته ای را نشان می دهد،بدین ترتیب که وقتی مهارت_خواندن افزایش می یابد تعداد ثبت ها کاهش پیدا می کند، طول جهشهای چشم زیاد می شود،مدت ثبت ها طولانی تر می شود و از تعداد واپسگردها کاسته می شود.این تغییرات در شیوۀ کار چشم به هنگام خواندن هماهنگ است با تغییرات دیگری که با متبحر شدن کودکان در کار خواندن رخ می دهد.
وقوف_کلمه
شواهد قابل ملاحظه ای در دست است که نشان می دهد کودکانیکه فرایند خواندن را آغاز می کنند،به کلمات_مجزا ازهم وقوف ندارند و وقتی مجبور می شوند که در یک آزمایش تقطیع یا بخش_بخش_سازی_جمله،واحدهای آنها را متمایز کنند،بر اساس برجسته ترین نشانه های موجود در مجرای صوتی پاسخ می دهند.
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp