گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

رفتار های کودکان پیش دبستانی که می تواند نشانه ناتوانی یادگیری باشد

فرزند شما ممکن است فقط 3 یا 4 ساله باشد، اما رفتار او در کلاس درس می تواند سرنخ هایی در مورد رشد او به شما بدهد.

تخمین زده می‌شود که از هر پنج کودک مدرسه‌ای، یک نفر دچار ناتوانی یادگیری و توجه است و علائم اولیه اغلب به‌عنوان تأخیر رشد در سال‌های نوپا و پیش‌دبستانی ظاهر می‌شود.

ربکا پارلاکیان، مدیر ارشد برنامه‌های صفر تا سه، مرکز ملی نوزادان، کودکان نوپا و خانواده‌ها، می‌گوید: «با این حال، کودکان به گونه‌ای متفاوت رشد می‌کنند، و کلی از امکانات برای آنچه که باعث هر رفتاری می‌شود، وجود دارد.

تأخیر در مهارت های حرکتی ظریف می تواند یک ضربه معمولی در رشد باشد، یا ممکن است نشان دهنده چیز جدی تری باشد. اما یک چیز مسلم است: هرچه والدین و معلمان زودتر بتوانند تاخیرها را شناسایی کنند و مداخلات اولیه را شروع کنند، بچه ها از نظر اجتماعی و تحصیلی عملکرد بهتری خواهند داشت.

برای کمک به تعیین اینکه آیا رشد کودک نوپا یا پیش دبستانی شما در مسیر درستی قرار دارد، 9 سوال زیر را در نظر بگیرید.

آیا آنها دایره لغات 200 کلمه یا بیشتر دارند؟

اکثر کودکان 3 ساله می توانند کلمات مربوط به اعضای بدن، اشیاء روزمره و ضمایر اصلی مانند "تو" یا "من" را به صدا درآورند. آنها همچنین شروع به پرسیدن "چرا؟" و شروع به استفاده از جمع کنید. مشکلات گفتاری و زبانی اغلب یکی از اولین نشانه های ناتوانی یادگیری مانند اختلال شنوایی یا پردازش زبان است که در آن مغز کودک در تفسیر یا استفاده از صدا یا زبان مشکل دارد.

مارک گریفین، دکترا، متخصص قدیمی آموزش ویژه که با Understood، یک گروه حمایتی غیرانتفاعی برای والدین و کودکان با مشکلات یادگیری و توجه مشورت می‌کند، می‌گوید کم شنوایی تشخیص داده نشده - یا حتی عفونت‌های مزمن گوش - می‌تواند گفتار را به تأخیر بیندازد. شنوایی کودک در بدو تولد و دوباره در حدود 5 سالگی بررسی می شود، اما اگر نگران هستید، می توانید قبل از آن از پزشک اطفال خود بخواهید که ارزیابی کند.

آیا می توانند بگویند چند سال دارند؟

تا 36 ماهگی، کودکان پیش دبستانی باید مفهوم "چند" را درک کنند و بتوانند انگشتان خود را برای سنشان بالا نگه دارند. آنها باید قادر به "شمارش" باشند، به این ترتیب که می توانند چندین عدد را به ترتیب بخوانند (اگرچه اغلب برخی از آنها را نادیده می گیرند). در سن 4 سالگی، بچه ها معمولاً می توانند تا 20 بشمارند. دکتر گریفین می گوید، تاخیر مداوم در این زمینه ممکن است نشانه اولیه دیسکولیا باشد، یک ناتوانی یادگیری که در درک اعداد و زمان گفتن اختلال ایجاد می کند.

آیا فرزند شما ABC خود را می داند؟

کودکان بین 3 تا 4 سالگی باید بتوانند ده حرف یا بیشتر را با دیدن آنها تشخیص دهند. برخی می توانند نام کوچک خود یا حتی چند کلمه ای را که اغلب می بینند تشخیص دهند. اگر فرزند شما از اکثر همسالان خود در این زمینه عقب است، می تواند به یک اختلال پردازش زبان یا نارساخوانی اشاره کند، یک ناتوانی یادگیری که باعث مشکل در خواندن، نوشتن و املا می شود.

آیا فرزند شما نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود کمتر بالغ به نظر می رسد؟

طبق یک مطالعه از موسسه ملی بهداشت، کودکان مبتلا به ADHD ممکن است از نظر جنبه های خاصی از رشد مغز، سه سال از سایر کودکان هم سن خود عقب تر باشند. پارلاکیان می گوید: «مهارت های اجتماعی و عاطفی در انتقال به مهدکودک بسیار مهم هستند. بچه ها باید بتوانند با همسالان خود همکاری کنند و ناامیدی خود را بدون ضربه زدن و یا پرتاب کردن عصبانیت مدیریت کنند. "حتی بزرگسالان هم هر چند وقت یک بار عصبانی می شوند، اما در سن 5 سالگی، کودک باید بتواند احساسات خود را به روشی متناسب با سن خود تنظیم کند، مانند پافشاری بر روی یک مانع یا چالش به جای اینکه با ناامیدی مانند کودک کوچکتر خود را کنار بگذارد. پارلاکیان می گوید. اگر فرزند شما هنوز کاملاً آنجا نیست، به این معنی نیست که او ADHD دارد یا دچار ناتوانی یادگیری خواهد شد. دکتر گریفین می گوید: «با این حال، باید مراقب وضعیت باشید.

آیا آنها سعی می کنند "بخوانند"؟

کودکان پیش دبستانی می توانند به سوالاتی درباره آنچه در کتاب ها می بینند پاسخ دهند و ممکن است با ورق زدن و ساختن داستان ها بر اساس تصاویر وانمود کنند که می خوانند. در سن 4 سالگی، اکثر آنها می توانند برخی از سطرهای کتاب مورد علاقه خود را نیز از روی قلب بخوانند. (یا وقتی می‌خواهید از روی چیزها بگذرید، شما را دستگیر می‌کند. گاه!) این بدان معناست که آنها یاد می‌گیرند که تصاویر به بیان داستان کمک می‌کنند، و می‌دانند که نمادها (حروف) در صفحه معنی دارند—یک مهارت مهم سوادآموزی اولیه، پارلاکیان. می گوید.

آداب سفره آنها چگونه است؟

بین سنین 3 تا 4 سالگی، بیشتر کودکان می توانند به جای اینکه در مشت خود، چنگال و قاشق را با انگشتان خود بگیرند. به طور مشابه، کودکان پیش دبستانی نیز باید بتوانند مداد رنگی یا نشانگر ضخیم را با انگشتان خود بگیرند. کودکی که این کارها را انجام نمی‌دهد ممکن است در مهارت‌های حرکتی ظریف تاخیر داشته باشد – گاهی اوقات نشانه‌ای اولیه از دیسگرافی، ناتوانی یادگیری که نوشتن را دشوار می‌کند.

آیا فرزند شما وقتی دوستان خود را صدا می کنند، آنها را نادیده می گیرد؟

این ممکن است به نقص پردازش شنیداری یا دیداری اشاره کند که توانایی کودک شما را برای درک و استفاده از اطلاعاتی که می‌شنود یا می‌بیند، مختل می‌کند. این نقایص می تواند بر گفتار، حافظه و دانستن مکان اشیاء در فضا تأثیر بگذارد.

آیا فرزند شما استاد راه پله است؟

دور نگه داشتن کودک پیش دبستانی از هر جایی باید سخت باشد. در سن 3 سالگی، آنها باید به راحتی از پله ها بالا و پایین بروند، بپرند و دستگیره درها را خودشان کار کنند. کودکانی که این کار را انجام نمی دهند ممکن است تاخیر حرکتی درشت داشته باشند.

آیا آنها با دوستان "تظاهر" بازی می کنند؟

بین سنین 3 تا 4 سالگی، کودک شما باید با بچه های دیگر بازی کند نه اینکه فقط در کنار آنها باشد و به سمت بازی های تخیلی و وانمودی گرایش پیدا کند. اگر این کار را نمی کنند، با پزشک اطفال خود در مورد اینکه آیا ممکن است در مهارت های اجتماعی تاخیر داشته باشند صحبت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی