ارزیابی درک ارتباطی فضایی 09146590651 و 09143162621 و 33371869
ب2- ارزیابی درک ارتباطی فضایی- منظور از قسمت درک ارتباط فضایی مورد سنجش قرار دادن توانایی کودک در درک ارتباط فضایی اجزای یک پدیده یا موجود با کل آن پدیده و یا هر یک از اجزای آن پدیده با سایر قسمت ها پدیده میباشد. سپس درک ارتباط فضایی یک پدیده که به صورت ماکت تهیه شده است در اختیار کودک قرار داده میشود و از وی میخواهند تا پدیده مورد نظر را بانظم منطقی آن طور که در عالم واقع وجود دارد، روی صفحه ای که زمینه کار میباشد مرتب بچیند به همین ترتیب ماکت چند شی در ارتباط با هم را در اختیار او قرار میدهند و آزمون را تکرار میکنند.
مواد آزمون- ماکت اندام های انسان(دست ها، پاها، تنه، سر، مو) و نیز درخت، کوه، خانه، خورشید و آدمک که توسط پارچه یا مقوا تهیه شده است. دو تکه پارچه فلانل یا پشمی که روی مقوا چسبانده شده است باید زمینه کار آزمون قرار گرفته و اجزا روی آن نصب شود.
نحوه اجرا- ارزیاب یکی از پارچه های چسبانده شده روی مقوا را که باید زمینه انجام آزمون قرار گیرد روی میز قرار داده و قطعات مربوط به اندام های مختلف انسان را در اختیار کودک قرار داده از وی میخواهد که به ترتیب صحیح آن ها را طوری کنار هم روی صفحه پارچه ای بچسباند که یک آدمک ساخته شود.
بار دیگرآزمونگر صفحه پارچه ای مربوط به منظره را روی میز قرار داده و قطعات کوه، خورشید، آدمک و درخت را در اختیار کودک قرار میدهد و از وی میخواهد تا با نظمی منطقی آن ها را روی صفحه پارچه ای بچسباند.
*ارزیاب هر یک از زمینه های فوق را برای تفهیم چگونگی عمل، یک بار برای کودک اجرا خواهد کرد.
دکترجعفر معصومی
دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:
09146590651 09143162621 33371869