ارزیابی رشدMilestones
الف) ارزیابی رشدMilestones:
در اولین زیربخش از بخش ارزیابی رشد روانی-حرکتی، سن انجام هر یک از فعالیتهای گردن گرفتن، نشستن، خزیدن، ایستادن، راه رفتن توسط کودک معین میشود.
ب)ارزیابی مهرت در انجام حرکات gross:
در ارزیابی مهارت انجام حرکات gross به کیفیت فعالیتهایی چون تغییر وضعیت کودک از حالتی به حالت دیگر(مثل از نشستن به ایستادن)، و تعادل کلی او توجه میشود. انکه کودک هر یک از فعالیتهای نشستن، ایستادن، راه رفتن، دویدن، لیلی کردن، از پله بالا و پایین رفتن را به سختی انجام میدهد یا به راحتی؟ با کمک دیگران و یا توسط وسایل اطرافش انجام میدهد یا در انجام هر یک از آنها استقلال عمل دارد؟ در لیلی کردن، راه رفتن، دویدن تعادل دارد؟ چند گام لیلی میکند؟ چند ثانیه میتواند بدون کمک روی یکی از پاهایش بایستد. تغییر وضعیت از حالت نشستن به خوابیدن و برعکس، از حالت نشستن به حالت دو زانو، به حالت ایستادن و برعکس، تغییر وضعیت از حالت سکون به راه رفتن به دویدن و بر عکس را به راحتی انجام میدهد یا خیر؟ یا حرکات او در انجام این تغییر وضعیتها به کندی انجام میشود و یا با مهارت گروه همسن طبیعی وی.
ج)ارزیابی توانایی مهارت در انجام حرکات ظریفfine:
منظور از حرکات ظریف حرکاتی است که اعضای کوچکتر بدن که اعضای کوچکتر بدن در آن دخالت دارند، مثل انگشتان دست و پا، حرکت ساعد و مچ، یا پلکها و لبها... و به این زیر بخش ارزیابی حرکات ظریف در اندامهای اصلی بدن دست، پا و بخصوص دست مورد توجه میباشد.
آیا کودک قادر به برداشتن اشیا وتحریک کردن آن به بدن خود میباشد؟ آیا برای برداشتن اشیا از تمام دست بجای انگشتان استفاده میکند؟ آیا اشیارا به کمک انگشت شست و سبابه برمیدارد؟ آیا قادر به درآوردن و گذاشتن یک شی داخل جعبه میباشد؟ مداد را بطور معمول در دست میگیرد؟ قادر به ورق ورق زدن کتاب، گرفتن یک توپ بزرگ، استفاده از قیچی، باز و بسته کردن دکمههایش میباشد؟ پس از انجام سوالات فوق و تعیین توانایی انجام حرکات ظریف کودک درفعالیتهای فوق، میباید با انجام چند نمونه فعالیت ظریف، حدود نسبی میزان مهارت وی را بدست آورد. برای این منظور آزمونگر از کودک میخواهد:
- تعداد معینی (توسط آزمونگر بر حسب توانایی کودک مشخص میشود) مهره را برداشته و داخل میله و یا شیشهای بریزد.
- با قیچی از روی خطوط (طرح آن توسط آزمونگر برحسب توانایی کودک مشخص میشود) ضخیم و یا نازک مقوایی ببرد.
- پرتاب و یا گرفتن توپ بزرگ توسط کودک.
- ...
علاوه بر کیفیت انجام هر یک از نمونه فعالیتهای ظریف فوق، آزمونگر به مدت زمان انجام هرتمرین و اینکه چند بار ضمن تمرین تمرکز کودک مختل شده و به مواردی جز فعالیت فوق جلب شده است. توجه داشته هر یک از مواد مورد استفاده برای ارزیابی حرکات ظریف را دقیقا در برگه ارزیابی ثبت خواهد کرد.
د)ارزیابی فعالیتهای ساختمانی:
تعداد 5-7 مکعب 5/2×5/2cm در اختیار کودک قرارداده میشود و بدون ارائه هیچ الگویی آزمونگر از وی میخواهد تا به ترتیب دیوار، برج، پل و قطار بسازد، اگر کودک متوجه دستور آزمونگر نشده باشد برای اطمینان از درک سوال، بک بار آزمونگر تنها یکی از موارد سوال را جداگانه میسازد و سپس خراب میکند و بعد از کودک میخواهد تا او بسازد. برای مثال آزمونگر مکعب را به صورت عمودی روی هم قرار میدهد و به کودک میگوید (دیوار، من دیوار ساختم ) آنگاه خراب کرده و به او میگوید(حالا تو یک دیوار باز). انجام ساختن پل و قطار را بدون ارائه هیچ الگویی از کودک سوال خواهد کرد.
راههای ارتباطی ما
09146590651 و 09143162621
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.گفتاردرمانی.com