گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

ارزیابی رشدMilestones

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴ ق.ظ

الف) ارزیابی رشدMilestones:

در اولین زیربخش از بخش ارزیابی رشد روانی-حرکتی، سن انجام هر یک از فعالیت­های گردن گرفتن، نشستن، خزیدن، ایستادن، راه رفتن توسط کودک معین میشود.

ب)ارزیابی مهرت در انجام حرکات gross:

در ارزیابی مهارت انجام حرکات gross به کیفیت فعالیت­هایی چون تغییر وضعیت کودک از حالتی به حالت دیگر(مثل از نشستن به ایستادن)، و تعادل کلی او توجه میشود. انکه کودک هر یک از فعالیت­های نشستن، ایستادن، راه رفتن، دویدن، لی­لی کردن، از پله بالا و پایین رفتن را به سختی انجام می­دهد یا به راحتی؟ با کمک دیگران و یا توسط وسایل اطرافش انجام می­دهد یا در انجام هر یک از آن­ها استقلال عمل دارد؟ در لی­لی کردن، راه رفتن، دویدن تعادل دارد؟ چند گام لی­لی می­کند؟ چند ثانیه می­تواند بدون کمک روی یکی از پاهایش بایستد. تغییر وضعیت از حالت نشستن به خوابیدن و برعکس، از حالت نشستن به حالت دو زانو، به حالت ایستادن و برعکس، تغییر وضعیت از حالت سکون به راه رفتن به دویدن و بر عکس را به راحتی انجام میدهد یا خیر؟ یا حرکات او در انجام این تغییر وضعیت­ها به کندی انجام میشود و یا با مهارت گروه هم­سن طبیعی وی.

ج)ارزیابی توانایی مهارت در انجام حرکات ظریفfine:

منظور از حرکات ظریف حرکاتی است که اعضای کوچکتر بدن که اعضای کوچکتر بدن در آن دخالت دارند، مثل انگشتان دست و پا، حرکت ساعد و مچ، یا پلک­ها و لب­ها... و به این زیر بخش ارزیابی حرکات ظریف در اندام­های اصلی بدن دست، پا و بخصوص دست مورد توجه می­باشد.

آیا کودک قادر به برداشتن اشیا وتحریک کردن آن به بدن خود می­باشد؟ آیا برای برداشتن اشیا از تمام دست بجای انگشتان استفاده می­کند؟ آیا اشیارا به کمک انگشت شست و سبابه برمی­دارد؟ آیا قادر به درآوردن و گذاشتن یک شی داخل جعبه می­باشد؟ مداد را بطور معمول در دست می­گیرد؟ قادر به ورق ورق زدن کتاب، گرفتن یک توپ بزرگ، استفاده از قیچی، باز و بسته کردن دکمه­هایش می­باشد؟ پس از انجام سوالات فوق و تعیین توانایی انجام حرکات ظریف کودک درفعالیت­های فوق، می­باید با انجام چند نمونه فعالیت ظریف، حدود نسبی میزان مهارت وی را بدست آورد. برای این منظور آزمونگر از کودک میخواهد:

-         تعداد معینی (توسط آزمونگر بر حسب توانایی کودک مشخص میشود) مهره را برداشته و داخل میله و یا شیشه­ای بریزد.

-         با قیچی از روی خطوط (طرح آن توسط آزمونگر برحسب توانایی کودک مشخص میشود) ضخیم و یا نازک مقوایی ببرد.

-         پرتاب و یا گرفتن توپ بزرگ توسط کودک.

-         ...

علاوه بر کیفیت انجام هر یک از نمونه فعالیت­های ظریف فوق، آزمونگر به مدت زمان انجام هرتمرین و اینکه چند بار ضمن تمرین تمرکز کودک مختل شده و به مواردی جز فعالیت فوق جلب شده است. توجه داشته هر یک از مواد مورد استفاده برای ارزیابی حرکات ظریف را دقیقا در برگه ارزیابی ثبت خواهد کرد.

د)ارزیابی فعالیت­های ساختمانی:

تعداد 5-7 مکعب 5/2×5/2cm در اختیار کودک قرارداده میشود و بدون ارائه هیچ الگویی آزمونگر از وی میخواهد تا به ترتیب دیوار، برج، پل و قطار بسازد، اگر کودک متوجه دستور آزمونگر نشده باشد برای اطمینان از درک سوال، بک بار آزمونگر تنها یکی از موارد سوال را جداگانه میسازد و سپس خراب میکند و بعد از کودک میخواهد تا او بسازد. برای مثال آزمونگر مکعب را به صورت عمودی روی هم قرار میدهد و به کودک میگوید (دیوار، من دیوار ساختم ) آنگاه خراب کرده و به او میگوید(حالا تو یک دیوار باز). انجام ساختن پل و قطار را بدون ارائه هیچ الگویی از کودک سوال خواهد کرد.




راههای ارتباطی ما



                                          

 09146590651                             و                    09143162621     

www.goftardarmanitabriz.com

www.goftardarmaniazarbaijan.com

   www.گفتاردرمانی.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی