نقص توجه/ اختلال بیش فعالی (ADHD) از دیدگاه انجمن گفتار و زبان آمریکا 09146590651 و 09143162621
نقص توجه/ اختلال بیش فعالی (ADHD) از دیدگاه انجمن گفتار و زبان آمریکا:
ADHD چیست؟
علایم بیش فعالی و کمبود توجه چیست؟
بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز چگونه تشخیص داده میشود؟
گفتاردرمانگر چه خدماتی را به کودکان با بیشفعالی و کمبود توجه و تمرکز ارایه میدهد؟
علت بیش فعالی چیه؟
یک مشکلی در مغز وجود دارد که روی توانایی توجه فرد تاثیر میگذارد و در کودکان سن مدرسه دیده میشود.
علایم و نشانه های بیش فعالی / کمبود توجه چیست؟
این اختلال یک اختلال کرونیک است در تمام طول زندگی فرد روی عملکردش تاثیر میگذارد. این اختلال در تمام موقعیت زندگی دیده میشود و فقط یک موقعیت را تحت تاثیر قرار نمیدهد. تحقیقات اخیر وجود دو خصوصیت متمایز را دراین بیماران گزارش نموده است بی توجهی و بیش فعالی_ تکانشگری.
نشانه های بی توجهی:
وجود مشکل در تمرکز
وجود افکار بی ربط
داشتن مشکل در تمرکز و توجه پایدار
به نظر میسد گوش نمیدهند
عملکرد فرد به نوع تکلیف وابسته است.
در فعالیتهایی که لذت بخش است توجه بهتری دارند.
در برنامه ریزی، سازماندهی و اتمام تکلیف سر موقع مشکل دارند.
در یادگرفتن مهارتهای جدید مشکل دارند.
ضعف در خود تنظیمی رفتار مشکل دارند یعنی در کنترل و اصلاح رفتار خود بسته به موقعیتهای مختلف مشکل دارند.
علایم و نشانه های بیش فعالی:
به نظر میرسد اصلا نمیتوانند بنشینند.
در عوض کردن فعالیتها مشکل دارند.
سعی میکنند در آن واحد چند فعالیت را باهم انجام بدهند.
علایم و نشانه های تکانشگری:
مشکل در تفکر قبل از عمل دارند. مثلا زمانی که ناراحت و یا مضطرب هستند همکلاسی خود را کتک میزنند.
نمی توانند منتظر نوبت خود شوند مثلا در بازی
چطوری ADHD تشخیص گذاری میشود؟
با اطلاعاتی که از خانواده و متخصصان ارایه میشود پزشک کودک این اختلال را برچسب گذاری می کند این متخصصان عبارتند از :
· گفتاردرمانگر
· معلمان
· پرستاران
· روانشناسان
گفتاردرمانگران موارد زیر را مورد ارزیابی قرار میدهند:
· مشاهده تعاملات کودک با همکلاسیها در کلاس یا در موقعیت ارزیابی
· مشاهده مکالمه او با والدین و دیگر اعضای خانواده
· مصاحبه از والدین در مورد رشد گفتار و زبان کودک
· بررسی و ارزیابی خودآگاهی فرد از نیازها و مشکلات خودش و متناسب سن بودن آنها
· ارزیابی رسمی مهارتهای گفتار و زبان مانند روانی گفتار ، تولید ، دستور زبان،مهارت معناشناسی، آگاهی از صداها
· ارزیابی از توانایی داستانگویی، رعایت توالی، فهمیدن موضوع اصلی و .....
· ارزیابی مهارتهای ارتباط اجتماعی (کاربرد شناسی زبان)
· بیان داستان و دیدگاههای شخصیتهای داستان
· ارزیابی توانایی برنامه ریزی، سازمانبندی، و بیان جزئیات
چه کارهایی را گفتاردرمانگران با کودکان بیش فعال انجام می دهند؟
الگوهای گفتار و زبان از کودکی به کودک متفاوت هست. مثلا برخی از این کودکان مشکلات و ناتوانیهای یادگیری دارند که گفتار وزبان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
مداخله گفتار و زبان در این کودکان کاملا شخصی است چون هرفردی نیاز خاص و ویژه ای دارد.
· پزشک دارویی را برای مراجع تجویز میکند تا به توجه کودک کمک کند. و کار گفتاردرمانگر بررسی رفتار کودک قبل و بعد از تجویز دارو میباشد.
· گفتاردرمانگر به معلم توصیه هایی را برای اصلاح میط آموزش ارایه می نماید.
· گفتاردرمانگر اهداف درمانی زبانی را برای کودک طراحی می کند. لازم به یادآوری است که این اهداف برای هر فرد متفاوت است.
علت بیش فعالی / کمبود توجه چیه ؟
علت این مشکل ناشناخته است. بنظر علت ژنتیکی دارد. بیشتر این کودکان تارخچه حانوادگی دارند که با بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز مرتبط است.
راههای ارتباطی ما
09146590651 و 09143162621