6گروه سندرمهای اختلالات زبانی09146590651
6گروه سندرمهای اختلالات زبانی
1.آگنوزی شنیداری-کلامی
-کری کلمه نیز گفته می شود. –ابتدا ناشنوا به نظر می رسد ولی با تست رد میشود.
-هیچ درکی در کانال شنیداری وجود ندارد. –پیش آگهی ضعیف است
-کودک چیزهای گفته شده را درک نمی کند
-–انواع دیگر ارتباط معمولا زبان اشاره برای درک زبان ضروری است.
2.نقص کاربردی-معنایی
-گفتار کاملا روان و شکل یافته است.
-کودک اکولیلیای اولیه و تاخیری و مونو لوگهای طولانی گفتار را تکرار می نماید(مشکل زیربنایی درک)
-کودک به جای معنای کل جمله به کلمات کلیدی پاسخ می دهد.
-زمانیکه زبان بیانی اکولیلیا نیست اغلب کوتاه،قابل پیش بینی و عبارات زیاد به کار برده شده است.
-زبان فاقد کیفیت خلاقانه است(کلام کلیشه ای)
-پرزورشن: فرد تمایل دارد بیانهای مشابه را بارها بدون مناسبت واقعی تکرار نماید.
-circumculurism:فرد اطراف موضوع مورد بحث صحبت می کند که محتوای خاصی ندارد.
-کودکان بزرگتر به درک تحت الفظی ادامه داده و از زبان بی محتوا برای برقراری ارتباط استفاده میکنند.
3.نقص لغوی-نحوی
-نقص شدید در بازیابی کلمه
-در شکل گفته و درک گرامر مشکل وجود دارد.
-اشتباهات پارا آفازی دارد:1.پارا آفازی معنایی:موضوع به لغت موردنظر مربوط است . میز صندلی
2.پارا آفازی واجی:موضوع به صدای موجود در هدف مورد نظر مربوط است.3.واژه سازی:کلمه هدف به درستی تشخیص داده نمی شود.
-برای غلبه بر مشکل از ژستها و کلمات کلی(چیز) استفاده می کند.
-شکل حادی است اما کودکان بزرگتر با استراتژی ایما و اشاره یا عوض کردن موضوع به مقابله می پردازند.
4.نقص واجشناسی-نحوی
-ناروانند -جملات کوتاه دارند
-خطاهای مور فولوژیک دارند(نشانه های زمان،نشانه های جمع،نشانه های دستوری و حذف کلمات تعریف مثلthe)
-درک این موارد کمتر از بیان صدمه می بیند.
-تقابل فونولوژیکی کاهش یافته و گفتار نامفهوم می شود. –منحرف نیست.
-با قوانین گرامری پیچیده مشکل دارند مخصوصا در زبان نوشتاری.
5.نقص در برنامه ریزی فونولوژیکی
-طول جمله ها بیشتر است. –گفتار متوسط تا شدید مشکل درک وجود دارد
-اجزا درکی برای پردازش اطلاعات وجود دارد اما به شکل ضعیف درک می شود. تقابل بین صدا و گفتار کم شده است اما منحرف نشده است.
6.دیس پراکسی کلامی
-گفتار شدیا ناروان و نامفهوم است. -درک کافی است.
-زبان بیانی محدود به چند صداست. –بهترین حالت به کلام کوتاه محدود می شود.
-شواهدی از نقص در برنامه های حرکتی وجود دارد. –این کودکان خیلی مضطرب هستند.
-در موارد شدید ممکن است به کاربرد سیستم ارتباطی دیگر نیاز داشته باشند.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp