یادگیری فونولوژی در کودکان09146590651
یادگیری فونولوژی در کودکان
عوامل موثر بر رشد واج شناختی:
جنس
چندمین فرزند خانواده بودن
تجربیات زبانی
انتظارات خانواده و مراقبین
اولین کلمات قابل تشخیص: 12 ماهگی
تولید گفتار نیازمند زمان بندی صحیح و حرکات دقیق است که شامل امتیازات عضلات است. مهارت های حرکتی- عصبی زمان میبرد تا آموخته شوند.
تشخیص افتراقی اختلالات واج شناختی
روش های بررسی اختلالات گفتاری:
مطالعات تک موردی
مطالعات گروهی (گروه های ناهمگن)
مطالعات تک موردی:کودکان با اختلالات واج شناختی در تقلید کلمات بی معنی نسبت به کلمات واقعی خطای کمتری دارند.
مطالعات گروهی: حتی با متولوژی و تکالیف یکسان نتایج مبهم و متناقض داشتند.
*کودکان با اختلال واج شناختی از بعد نقص زمینه ای, گروه همگنی نیستند پس در تکالیف یکسان متفاوت عمل میکنند.
تئوری های زبان شناختی:
تئوری های زبان شناختی که انواع خطاهای کودکان با اختلالات گفتاری را توضیح میدهند, شامل: فونولوژی خطی, فونولوژی غیر خطی, که هرتئوری روی جنبه های رفتاری خطا تأکید میکند. اما ظاهرأ همه قدرت توضیحی محدودی دارند,به ویژه از جنبه پروفایل های مختلف الگوهای خطا همراه با زیرگروه های مختلف کودکان با اختلال گفتاری, محققین بالینی, تئوری های زبان شناختی جدید را به کار میگیرند تا خطاهای واج شناختی مختل و رشدی را به روش های مختلف توصیف کنند, اما هنوز هم فقط بخشی از رفتارهای مشاهده شده اختلال واج شناختی را توضیح میدهند.
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi