گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

گفتاردرمانی در درمان بیماران سکته چه کاری انجام میدهد؟

 بهترین راه برای بهبود مهارت های ارتباطی در بیماران پس از سکته مغزی گفتاردرمانی است.

برخی از گفتار درمانی ها تمریناتی را ارایه میدهند که  می تواند به راحتی در خانه انجام می شود.

زمانی که تمرین گفتار درمانی  انجام می شود بهتر است در مقابل یک آینه به بررسی حرکات خود بپردازید.

 برخی از تمرینات گفتار درمانی:

1. حرکت زبان به طرفین 

زبان حود را بیرون بیاورید و به سمت راست و چپ حرکت دهید و گوشه های لب را با زبان خود لمس کنید و نگه دارید

2. بالا بردن زبان

زبان خود را بیرون آورید و یه بالا ببرید تا نوک بینی خود را لمس نمایید چند ثانیه نگه دارید و حرکت را تکرار نمایید.

33. زبان در داخل و خارج

قبل از اینکه زبان خود را به داخل بکشید، دو ثانیه تا آخر بیرون بکشید. انجام مکرر این حرکت به آموزش زبان شما کمک می کند تا با الگوهای هماهنگ حرکت کند، همانطور که برای تولید گفتار واضح تر نیاز است.
4. لبخند زدن

یک لبخند ساده می تواند به بهبود مهارت های حرکتی دهان کمک کند و در عین حال خلق و خوی شما را تقویت کند. جلوی آینه بایستید و لبخند بزنید، سپس استراحت کنید. این تمرین را تا جایی که می توانید تکرار کنید تا ماهیچه هایتان به حرکت نرم عادت کنند.
5. صورت بوسه ای

برای این تمرین ابتدا لب های خود را جمع کنید سپس آنها را شل کنید. این کار را تا جایی که می توانید تکرار کنید، حرکت را آهسته کنید تا کنترل عضلانی خود را بیشتر به چالش بکشید.
6. بازی با کلمات

بازی های کلمه ای تمرین های سرگرم کننده و عالی گفتار درمانی هستند. با آزمایش مهارت‌های پردازش زبان، بازی‌های کلمه می‌توانند به شما در بهبود سطح ارتباطتان کمک کنند. انجام بازی های فکری به طور منظم می تواند با آموزش ذهن شما برای تفکر به روش های مختلف به بهبود گفتار شما کمک کند.

نوع بازی‌های کلمه‌ای که انجام می‌دهید به مهارت‌هایی بستگی دارد که بیشتر روی آن‌ها باید کار کنید. برای بهبود حل مسئله و پردازش بصری خود، بازی های کلمه ای مانند جدول کلمات متقاطع یا جستجوی کلمات را امتحان کنید. برای تقویت مهارت های درک مطلب و پردازش بصری، دست خود را در بازی های رایانه ای مانند بازی یک نفره یا کیمیاگری امتحان کنید.

7. پردازش واجی

اصطلاح "آواشناسی" به الگوی صداهای گفتاری مربوط می شود. این بدان معناست که تمرین‌های گفتار درمانی متمرکز بر پردازش واج‌شناختی برای کمک به بیماران در توانایی تولید گفتار بهتر است.

یک تمرین پردازش واج‌شناختی محبوب که می‌توانید در خانه با یکی از عزیزانتان تمرین کنید، حدس زدن چند هجا در یک کلمه است. از کسی که دوستش دارید بخواهید کلمات مختلفی را بیان کند و هر بار که یک کلمه جدید می گوید، سعی کنید حدس بزنید که کلمه شامل چند هجا است. فرد مورد علاقه شما می تواند به شما بگوید که آیا شما درست می گویید یا نه، که بازخوردی است که کلید درمان این ورزش است.
گفتار درمانی برای بیمارانی که هنوز نمی توانند صحبت کنند

برای بیماران سکته مغزی که آسیب بزرگی به مرکز زبان مغز وارد شده است، ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانند دوباره صحبت کنند. با این حال، گفتار درمانی همچنان می تواند برای بیماران سکته مغزی که هنوز نمی توانند صحبت کنند بسیار مفید باشد. اگرچه بیمار نمی‌تواند در اکثر تمرین‌های گفتار درمانی سنتی شرکت کند، گزینه‌های صوتی درمانی جایگزین وجود دارد.

با کمال تعجب، بیمارانی که نمی توانند صحبت کنند اغلب قادر به خواندن کلمات خود هستند. این پدیده به این دلیل است که گفتار یک عملکرد سمت چپ مغز است در حالی که آواز خواندن یک عملکرد سمت راست مغز است. به همین دلیل، آواز درمانی یک استراتژی بسیار مؤثر برای کمک به بیماران سکته مغزی است که توانایی خود را برای صحبت کردن به صورت مکالمه بازیابند.

آواز درمانی با آموزش سمت راست مغز آسیب دیده برای صحبت کردن می تواند صحبت کردن را برای بیماران سکته مغزی به واقعیت تبدیل کند. با جلسات روتین آواز درمانی، امیدی برای بهبود توانایی صحبت کردن وجود دارد، حتی برای بیمارانی که از زمان وقوع سکته مغزی صحبت نکرده‌اند.

همکاران ما در مرکز چند تخصصی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام در خدمت شما هستند تا خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی را برای شما عزیزان ارایه نمایند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی