چک لیست های مشاهده ای ومعیارهای رشدی 09146590651
چک لیست های مشاهده ای ومعیارهای رشدی:
معیارهای مربوط به زبان بیانی ودرکی (:(reel
میل عمده ی استفاده ازreel تعیین اطلاعات گرفته شده از والدین است.برای کودکان 1 ماه تا 3 سال مقید است.رشد زبان اسیب دیده را ارزیابی می کند.رفتارهای خاص را که وجود دارد یا ندارد یا در تحول است را امتیاز بندی می کند وبهتر از برچسب fail/pass است.ارزیابی گروهی(والدین همراه درمانگر)تاثیر مثبتی رادررابطه بانقش ضروری والدین دردرمان می تواند داشته باشد
چک نیست توانش های ارتباطی :
یک چک لیست مفصل توسط جرارد در1986 برای طیف سنی نوزادان تا 2سالگی طراحی گردیده است چک لیست جرارد شامل موارد زیر است 1-رشد اجتماعی 2-رشدبازی 3-رشد کودک 4-مهارتهای درک کلام 5-ارتباط عملکردی.
این تست باید همراه والدین بکار رود.هنجار سنی خصوصیت عمده ی این چک لیست است.مقایسه اطلاعات توصیفی میتواند مفید باشد.اختلالات زبانی را باید مانند یک سیستم مختل شده ای بدانیم که در ان رشد زبانی ،رشد اجتماعی ومهارت های کاربردی اسیب دیده اند.
ارزیابی های غیر رسمی
چک لیست های رشدی فقط یک قدم از مشاهدات کلینیکی و ازمون های رسمی امور شده اند.دید وسیعی را می توانیم در مورد کودکان اسیب دیده ی زبانی داشته باشیم که شامل موارد ذیل الذکر باشند: a-اسیب شنوایی می تواند مشکل مضاعف کودک اسیب دیده ی زبانی باشد.b-کودکان دچار مشکلات یادگیری متوسط ممکن است مشکلات خاص رشد زبان داشته باشند که به نظربیش از یک تأخیر ساده است.c-مشکلات رشد اجتماعی عاطفی نتیجه منفی اختلال زبانی است.d-برخی کودکان اسیب دیده زبانی علایم مشکلات ظریف و درشت را دارند که کلانتری گفته نمی شود(sordon&mekinlay 1980)
ما از دیدگاه چند عاملی دراتیولوژی اختلالات زبانی حمایت می کنیم .
بررسی کلی رفتارها:
کودکان تحمل دخالت بزرگسال را در فعالیت های خود ندارد.مشکل کنار امدن خانواده با کودک اسیب دیده زبانی یک مشکل جدی است و نباید سرسری گرفته شود.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp