مهارتهای لازم برای فعالیت پیش زبانی09146590651
مهارتهای لازم برای فعالیت پیش زبانی
:1.ژست2.آواسازی3.تماس چشمی
این مهارتها ابتدا به تنهایی بکار می روند در انتهای سال اول با هم ترکیب می شوند.
این توالیها دارای یکسری قوانین خاص هستند که ترکیب و همکاری آنها سبب رشد شناختی،اجتماعی و عاطفی می شود .
این قوانین سبب فهم کودک میگردد.
عاطفه:کودک با یک سری از خزانه های رفتاری و احساسی متولد می شود و با آن به بیان نیازهای اساسی خود می پردازد. این رفتارهای غریزی رفتارهای تغذیه ای و گرفتن پاسخ از مراقب را تحریک می کند.
-نوزاد در ابتدا به خصوصیت فیزیکی محرکها پاسخ می دهد اما در 6 هفتگی او به محتوای پدیده ها –خوشایند بودن یا ناخوشایند بودن-پاسخ می دهد.
-در 2 ماهگی لبخند یک پاسخ به اشیا و افراد آشناست.
-در این سن کودک پدیده ها را بخاطر آورده و آنها رابا هم مقایسه می کند.
-کودک در ارتباط منفعل نیست بلکه فعال بوده و آن را شکل میدهد با ادامه تبادل ها قوانین آن شناسایی و شکل میگیرد.
-وقتیکه یک پدیده مناسب تبادل،حذف یا تغییر می یابد تخلف از قانون منجر به تغییر رفتار طرف مقابل میشود.
نوبت گیری و زمان بندی
-بین والدین و کودک باید یک قابلیت سازش منظم وجود داشته باشد که این قابلیت با احساسات و عواطف رابطه نزدیکی دارد.
-این ریتم همراه با نیازهای اولیه کودک و رابطه بین پدیده های محیط،کودک را قادر می سازد تا فعالیتها را بسوی یک هدف رشد دهد.
-در 2 سالگی تعاملات آغاز تبادلات متقابل ننظم را نشان می دهد.
-بازی های حرکتی و صوتی هنگام فعالیت مراقب ایجاد می شوند.
-الگوهای نوبت گیری مقدمه ای بر مراحل رشد ارتباط می باشد.
ارتباط چشمی و توجه متقابل
-نوزادان تازه متولد شده می توانند ببینند و دیدشان هدفمند باشد که به این وسیله می توانیم توجه آنها را بسنجیم.
-دید هدفمند همراه حرکات هدفمند است و نشانه های توجه آمادگی کودک را برای ارتباط نشان میدهد.
-توجه متقابل پایه اصلی برای ازتباط موفق است.
-کودک در سن 4 ماهگی علاقه خاصی را به تحریکات بینایی همراه صدا نشان می دهد و توانایی هماهنگی اطلاعات بینایی و شنیداری را نشان می دهد.
-در سن 3 تا 6 ماهگی توانایی کنترل ارادی سر وگردن به وجود می آید.
-جهت دهی سر و تماس چشمی نشان می دهد که کودک آماده برقراری ارتباط است.
-تمام شدن تماس چشمی نشان از پایان ارتباط است.
ژست
-کودک در ابتدا طیف محدودی از حرکات را دارد و آنرا در موقعیت های مختلف به کار میگیرد.
-ژستها قصد ارتباطی دارند و خود نیز حرکت مستقل هستند.
-بزرگسالان با شناخت مکرر و تقویت فعالیتهای موتوری خاص که با ژستهای قراردادی قطع می شود تقویت می گردد.
-ژست نشان دادن یکی از مهمترین ژستهای پیش زبانی است.
-ژست نشان دادن از اولین ماههای تولد شروع و در 9 ماهگی با تماس چشمی همراه می شود که مقدمه نامیدن می باشد.
-قوی ترین شاخص رشد زبان در 9-18 ماهگی نوزادان نشان دادن است.
-یک قسمت ثابت از تواناییهای ارتباطی مابین 12-14 ماهگی است.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp