مرحله دوم درمان کودکان آسیب دیده زبانی09146590651
-مرحله دوم دامنه ی لغات Stage2:uocabulary
-قبل از شروع آیتم های لغوی بیشتر شروع به تحریکات ترکیبات دو کلمه ای می نمائیم که قابل استفاده باشند.
-گزینه های اجباری نیز قابل کاربردن
-عبارات سه کلمه ای شامل 1-اشیاء 2-فعل 3-فاعل
مرحله سوم: Stage3:
-یکی از رایج ترین خصوصیات برونداد کلامی کودک آسیب دیده کلامی ساختارهای غیر دستوری است که خیلی از درمانگران نیز آنرا بکار می برند.
-تصویری به کودک نشان داده می شود واو یک جمله غیر دستوری می گوید این نمونه ای از گفتارخودانگیخته کودک نمی باشد این نوع خطا زمانی اتفاق می افتد که کودک به کلمات زیادی دسترسی دارند.اما قالب های گرامری صحیح آنها نمی باشد که نیاز به کار بیشتر در قالبهای ساده تر را نشان می دهد.
که یک شما،شمای الگوهای رنگ می باشدThecolour Pattern ))
-توانایی نحوی در ترکیب فاعل ،مفعول وفعل کودک را توانا نماید تابطرف S-V-O حرکت نماید تاپیشرفت رااز طریق اکتشافات خود داشته باشد .
-سازماندهی مجدد در خلاقیت زبانی یک مهارت اساسی وضروری می باشد.
-شیوه های متعدد کارهایی که منجر به رشد زبان می شود 1- می تواند دستکاری پدیده های واقعی زندگی باشد.که زمانی موثر است که سبب اضطراب یا اختلالات رفتاری نشود. 2-بکار بردن شوخی یاعدم تطابق نیز می تواند زبان بیانی را برانگیزد 3-تصاویر متجانس 4-Roll-Playing سبب کمک به درک دیدگاه دیگران در کودک می شود و همین طور کاربرد ساختار زبانی را برای جهت دهی دیگران متوجه می شود
مرحله چهارم لغات: Stage four:vocabulary
-دراین مرحله طیف وسیعی از کلمات ترکیب شده وگفته های پیچیده ای را به وجود می آورند.
-مهم این است که برای اولین بار بعضی از کلمات باید تحت تجربه ی مستقیم کودک گسترش یابند.
-پایه اطلاعات جدید باید چیزهایی باشد که کودک بلد است .
-شمای زبانی در پیشنهاداتی را ارائه می نماید تا یک رویکرد تدریجی برای رشد ساختارهای جمله به وجودآید.
مرحله اول:
-به منظو ایجاد واجهای مبهم تر برچسب های را می زنیم که دارای خصوصیات قابل توصیف باشند.
-دو گروه عمده خصوصیات : 1-شیوه تولید 2-مکان تولید است.
-نقطه شروع می تواند 1-واکداری 2-انسدادی باشد.
-جایگاه تولید واجهادر دهان را می توانیم به عنوان یک علامت بصری مورد استفاده قرار دهیم.مثلا از کدهای رنگی استفاده کنیم.
-کار کودک تمیز صداها می باشد هم از لحاظ شنیداری وهم از الحاظ بینایی که به وسیله ی مدل بزرگسال تولید می شود.
مرحله دوم:
-ارائه آگاهی بیشتر به کودک تا سیستم خودش را با مدل بزرگسالان مقایسه نماید.
-ارائه پس نورد به کودک که چقدر گفتارش قابل فهم است.
-کودک را برای تولید کلمه تحریک می کنیم واساسا تولید متمایز ما بین جفت های کمینه می باشد.
-تعمیم شنونده مبنی بر قابل فهم بودن تولید کودک وپس نورد مناسب آن.
- 1-انواع فعالیت ها می تواند بسیار وسیع باشد 2-برنامه باید کاملاساختمند باشد 3-در آغاز در سطح صداهای غیر گفتاری باشد 4-حرکت به طرف واجها وکلمات باشد.
-تجارب کلینیکی حاکی از موفقیت این روش درکودکان گروه چهار سال می باشد .یک گروه چهار وپنج نفری یادو درمانگر (مدل ونشاندهنده ی اتفاق).
مزایا
1-براساس موفقیت طرح ریزی گردیده است. 2-حتی بی میل ترین کودکان تمایل به انجام وفعالیت دارند 3-فعالیت ها لذت بخش بوده و کودکان برای موفقیت وبهبود ارتباط موثرتر لذت می برند.
-سطح کنترل کودک در سطح مناسب باشد.
-سپس می توانیم فعالیت های گروهی مستلزم حرکت (مناسب برای ریتم را )اضافه نمائیم .
-کنترل توجه برای پیشرفت بیشتر در مهارتهای پردازش شنیداری اساسی وبنیادی است.
-خصوصیت رایج کودکان آسیب دیده زبانی انداختن واکه خنثی در بین گفتار است که سعی می کنند باافزایش پیچیدگی نحوی تطابق حاصل کنند.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp