گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

مراقبت از صدای خود

شنبه, ۴ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۱۳ ق.ظ

صدا چیست؟

صدای صدای شما از ارتعاش تارهای صوتی که دو نوار از بافت ماهیچه صاف هستند که در مقابل یکدیگر در حنجره قرار گرفته اند، تولید می شود.

حنجره بین قاعده زبان و بالای نای قرار دارد که گذرگاهی به سمت ریه ها است

وقتی صحبت نمی کنید، تارهای صوتی باز هستند تا بتوانید نفس بکشید.

با این حال، وقتی زمان صحبت فرا می رسد، مغز مجموعه ای از رویدادها را تنظیم می کند.

تارهای صوتی در حالی که هوا از ریه ها عبور می کند به هم می چسبد و باعث ارتعاش آنها می شود.

ارتعاشات امواج صوتی تولید می کنند که از طریق گلو، بینی و دهان حرکت می کنند و به عنوان حفره های طنین انداز برای تعدیل صدا عمل می کنند.

کیفیت صدای شما -بلندی، حجم و تن آن- با اندازه و شکل تارهای صوتی و حفره های طنین انداز تعیین می شود.

به همین دلیل است که صدای مردم بسیار متفاوت است.

بسیاری از مردم از صدای خود برای کار خود استفاده می کنند.

خوانندگان، معلمان، پزشکان، وکلا، پرستاران، فروشندگان و سخنرانان عمومی از جمله کسانی هستند که خواسته های زیادی از صدای خود دارند.

این آنها را در معرض خطر ابتلا به مشکلات صوتی قرار می دهد.

تخمین زده می شود که 17.9 میلیون بزرگسال در ایالات متحده مشکلات صدای خود را گزارش کرده اند.

با مراقبت از صدای خود می توان از برخی از این اختلالات جلوگیری کرد.

چگونه متوجه می شوید که صدای شما سالم نیست؟

اگر به هر یک از سؤالات زیر پاسخ «بله» بدهید، ممکن است مشکل صوتی داشته باشید:

  • آیا صدای شما خشن یا خشن شده است؟
  • آیا توانایی خود را در زدن نت های بلند هنگام آواز خواندن از دست داده اید؟
  • آیا صدای شما ناگهان بم تر به نظر می رسد؟
  • آیا گلوی شما اغلب احساس خامی، درد یا کشیدگی می کند؟
  • آیا این تبدیل به تلاش برای صحبت شده است؟
  • آیا متوجه می شوید که مکرراً گلوی خود را صاف می کنید؟

اگر فکر می کنید مشکل صوتی دارید، برای تعیین علت زمینه ای با گفتار درمانی مشورت کنید.

یک آسیب شناس گفتار و زبان می تواند به شما در بهبود نحوه استفاده از صدایتان کمک کند.

چه چیزی باعث مشکلات صوتی می شود؟

دلایل مشکلات صوتی عبارتند از:

  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی
  • التهاب ناشی از ریفلاکس معده به مری (گاهی اوقات رفلاکس اسید، سوزش سر دل یا GERD نامیده می شود)
  • سوء استفاده و استفاده بیش از حد از صدا
  • رشد روی تارهای صوتی، مانند گره های صوتی
  • سرطان حنجره
  • بیماری های عصبی
  • آسیب روانی.

اکثر مشکلات صوتی را می توان با درمان علت زمینه ای یا از طریق طیف وسیعی از درمان های رفتاری و جراحی معکوس کرد.

عادات سالم برای مراقبت از صدای خود

هیدراته بمانید:

  • آب فراوان بنوشید، مخصوصاً هنگام ورزش.
  • اگر نوشیدنی های کافئین دار یا الکل می نوشید، میزان مصرف خود را با مقدار زیادی آب متعادل کنید.
  • چرت های صوتی داشته باشید - در طول روز به صدای خود استراحت دهید.
  • از یک مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید. این امر به ویژه در زمستان یا در آب و هوای خشک بسیار مهم است. رطوبت سی درصد توصیه می شود.
  • از مصرف داروهایی که ممکن است تارهای صوتی را خشک کنند، از جمله برخی از داروهای سرماخوردگی و آلرژی معمولی خودداری کنید. اگر مشکلات صوتی دارید، از پزشک خود بپرسید که استفاده از کدام دارو برای شما بی خطرتر است.

سبک زندگی و رژیم غذایی سالم را رعایت کنید:

  • سیگار نکشید و از دود دست دوم خودداری کنید. دود تارهای صوتی را تحریک می کند. همچنین سرطان تارهای صوتی بیشتر در افراد سیگاری دیده می شود.
  • از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید. غذاهای تند می توانند باعث حرکت اسید معده به گلو یا مری شوند و باعث سوزش سر دل یا GERD شوند.
  • مقدار زیادی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها حاوی ویتامین های A، E و C هستند. همچنین به حفظ سلامت غشاهای مخاطی که گلو را می پوشانند، کمک می کنند.
  • برای جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا دست های خود را مرتب بشویید.
  • استراحت کافی داشته باشید. خستگی جسمانی بر صدا تأثیر منفی می گذارد.
  • به طور منظم تمرین کن. ورزش استقامت و تون عضلانی را افزایش می دهد. این به ایجاد وضعیت و تنفس خوب کمک می کند، که برای صحبت صحیح ضروری است.
  • اگر سوزش سر دل یا GERD مداوم دارید، با پزشک خود در مورد تغییرات رژیم غذایی یا داروهایی که می تواند به کاهش شعله ور شدن کمک کند، صحبت کنید.
  • از دهانشویه یا غرغره های حاوی الکل یا مواد شیمیایی تحریک کننده خودداری کنید.
  • از استفاده از دهانشویه برای درمان بوی بد دهان خودداری کنید. هالیتوز (بوی بد دهان) ممکن است نتیجه مشکلی باشد که دهانشویه نمی تواند آن را درمان کند، مانند عفونت های با درجه پایین در بینی، سینوس ها، لوزه ها، لثه ها یا ریه ها و همچنین ناشی از رفلاکس اسید معده از معده.

از صدای خود عاقلانه استفاده کنید:

  • سعی کنید از صدای خود بیش از حد استفاده نکنید. هنگامی که صدای شما خشن یا خسته است از صحبت کردن یا آواز خواندن خودداری کنید.
  • هنگام بیماری به صدای خود استراحت دهید. بیماری استرس بیشتری به صدای شما وارد می کند.
  • از به کار بردن افراط در دامنه صوتی خود مانند جیغ زدن یا زمزمه کردن خودداری کنید. حرف زدن خیلی بلند و خیلی آهسته هر دو می تواند صدای شما را تحت فشار قرار دهد.
  • هنگام آواز خواندن یا صحبت کردن، تکنیک های تنفسی خوب را تمرین کنید. با نفس های عمیق از قفسه سینه از صدای خود حمایت کنید و تنها به گلوی خود تکیه نکنید. به خوانندگان و سخنرانان اغلب تمریناتی آموزش داده می شود که این نوع کنترل نفس را بهبود می بخشد. صحبت از گلو، بدون حمایت از نفس، فشار زیادی بر صدا وارد می کند.
  • از قرار دادن تلفن در هنگام صحبت کردن خودداری کنید. قرار دادن تلفن بین سر و شانه برای مدت طولانی می تواند باعث تنش عضلانی در گردن شود.
  • در صورت لزوم از میکروفون استفاده کنید. در محیط‌های نسبتاً ثابت مانند مکان‌های نمایشگاه، کلاس‌های درس یا اتاق‌های تمرین، یک میکروفون سبک وزن و یک سیستم تقویت‌کننده بلندگو می‌تواند کمک بزرگی باشد.
  • از صحبت کردن در مکان های پر سر و صدا خودداری کنید. تلاش برای صحبت بیشتر از نویز باعث فشار بر صدا می شود.
  • صوت درمانی را در نظر بگیرید. یک آسیب شناس گفتار و زبان که در درمان مشکلات صوتی باتجربه است می تواند به شما یاد دهد که چگونه از صدای خود به روشی سالم استفاده کنید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۰۴
jafar masumi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی