مراحل درمان اختلالات تولید متافون 09143162621 و 09146590651
مرحله اول دارای چهار سطح است. این سطوح عبارتنداز:
Concept level.
Sound level.
Phoneme level.
Word level.
سطح مفهوم
در این سطح ما باید تصور مفاهیم را به کودک آموزش دهیم.
برای مثال بیمار انسدادی ها را با سایشی ها جابجا می کند
که در چنین حالتی باید تصور مفاهیم "صدای روان" در مقابل صداهای منقطع برای تمایز تولید صداهای سایشی و انسدادی مورد استفاده قرار بگیرد.
سطح صدا
اکنون مراجع تصور مفاهیم را در فعالیت های غیر گفتاری یکی کرده و بهم پیوند داده است.برای مثال ، ممکن است به کودک آموزش داده شود تا در یک شیپور اسباب بازی با یک جریان هوای طولانی و ممتد بدمد تا مفهوم صدا های گفتاری روان (سایشی) را نشان دهد و یک جریان کوتاه و برای مقایسه با صداهای منقطع گفتاری (انسدادی) ایجاد کند.
سطح واج
صداهای مختلفی بر اساس سه مختصه شیوه، جایگاه و واکداری دسته بندی و تولید می شوند.
هم درمانگر و هم مراجع به طور خودانگیخته کلمات متقابلی را تولید می کنند و ویژگی های متباین را شناسایی می کنند. برای مثال، به مراجع یک کارت تصویر که آب روان را نشان می دهد، به عنوان یک علامت جهت تولید یا شناسایی کلمه ای که دارای یک صدای سایشی است، ارائه می شود.
سطح کلمه
جفت های کمینه ای که بر اساس یک مختصه متفاوت باشد به کودک ارائه میشود و او باید علت تفاوت بین دو صدا را بگوید.
مثلا سوپ-توپ
از کودک درخواست می شود تا ویژگی و تفاوت هریک را تشخیص دهد، مثلا صدای
در کلمه سوپ به عنوان ویژگی روانی نشان داده شده است، در حالی که صدای /s/ در کلمه توپ صدایی است که ویژگی منقطع بودن را دارد./t/
مرحله دوم درمان متافون شامل دو مرحله است
مرحله1: تمرین بر روی جفت های کمینه
مرحله آخر:استفاده از مختصه های صحیح در سطح جمله وکلام است
مرحله یک
اولین مرحله فعالیت جفت های کمینه است که هم مشارکت درمانگر و هم مشارکت مراجع را می طلبد. آنها متناوبا برای انتخاب تصویری که در آن جفت کمینه را نشان می دهد، نوبت گیری می کنند.
در این مرحله جفت هایی استفاده می شوند که در ویژگی یا ویژگی های ممیزه سهیم باشند. ( برای مثال؛ sea-tea ،she-key ، fay-kay)
کارتی انتخاب می شود و گوینده تصویر را شناسایی می کند. سپس با نشان دادن کارتی که ویژگی مورد نظر را توصیف می کند، تفاوت های درک کرده را مشخص می کند.
مرحله اخر
جفت های متباین در عبارت های حامل جاسازی شده اند که برطبق نظر نویسندگان، سبب انتقال از دانش فرازبانی به موقعیت های ارتباطی واقعی تر می شود.
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp