فعالیت های ساده برای افزایش توجه کودکان پیش دبستانی 09146590651
فعالیت های ساده برای افزایش توجه کودکان پیش دبستانی
آیا می دانید چگونه می توان دامنه توجه کودک را بهبود بخشید؟ یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت در مدرسه، داشتن یک دامنه تمرکز خوب است.
در این مقاله چند فعالیت ساده برای افزایش دامنه توجه را به اشتراک خواهم گذاشت.
کودکانی که برای تمرکز در کلاس تلاش می کنند، اغلب فرصت های یادگیری زیادی را از دست می دهند و با همسالان خود همگام نیستند.
رفع مشکل تمرکز در یک کودک می تواند دشوار باشد.
بهترین زمان برای کار بر روی این مهارت در سال های اولیه پیش دبستانی است، زمانی که شما به عنوان والدین یا معلم می توانید به طور فعال تمرکز آنها را ایجاد کنید.
محدوده توجه چیست؟
توجه یا دامنه تمرکز، توانایی کودک برای توجه ناقص به یک کار خاص است.
این کار مستلزم جلوگیری از همه محرکهای دیگر است - مانند صدا (کلاس همسایه که سر و صدا میکند)، تصاویر بصری (تماشای اتفاقات بیرون از پنجره) یا اطلاعات غیر ضروری (نوشتن نامربوط روی تخته).
در طول یک روز مدرسه، کودکان باید به طور مکرر روی کارهای مختلف تمرکز کنند، در محیطی که ممکن است برای برخی بیش از حد تحریک کننده باشد.
دامنه تمرکز کودک را در سال های پیش دبستانی کنترل کنید و مطمئن شوید که با گذشت زمان به آرامی افزایش می یابد.
مدرسه برای کودکی که در تلاش است تمرکز کند بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد.
مانند سایر مهارتهای رشدی، ایجاد آن در سالهای پیشدبستانی آسانتر از مراحل بعدی زندگی است.
میانگین توجه یک کودک پیش دبستانی چقدر است؟
به طور کلی پذیرفته شده است که یک کودک می تواند در هر سال حدود 2 تا 3 دقیقه تمرکز کند، بنابراین:
دامنه توجه یک کودک 3 ساله تقریباً 6 تا 9 دقیقه است.
دامنه توجه یک کودک 4 ساله تقریباً 8 تا 12 دقیقه است.
فاصله توجه یک کودک 5 ساله تقریبا 10 تا 15 دقیقه است.
این بدان معناست که میانگین تمرکز یک کودک پیش دبستانی معمولا کمتر از 15 دقیقه است. یعنی 15 دقیقه صرفاً روی یک کار متمرکز شده است. برای کودکان پیش دبستانی کوچکتر، 5 دقیقه است.
این فقط یک راهنمای کلی است و کودکان در رشد خود متفاوت هستند.
اگر کودکان علاقه مند و غرق در یک فعالیت باشند، ممکن است برای مدت طولانی تری (حتی خیلی بیشتر) تمرکز کنند.
اگر نگران توانایی فرزندتان در تمرکز هستید، ابتدا از خود بپرسید که آیا انتظار دارید او برای مدت زمان قابل کنترلی تمرکز کند یا خیر.
کار کردن بر روی کارهای کوتاه و ایجاد وقفه های مکرر بسیار موثرتر از تلاش برای یک ساعت نشستن با یک کودک 4 ساله است
09146590651
کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام
به مدیریت دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی
https://www.instagram.com/yashamtabriz
.