عوامل ارگونومیک در نوشتن 09143162621 و 09146590651
يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۵۵ ق.ظ
عوامل ارگونومیک
وضعیت نشستن، ثبات و تحرک اندام های فوقانی و نحوه گرفتن قلم، عوامل ارگونومیکی هستند که باید در هنگام اجرای عملی دست نویسی مورد مشاهده و تجزیه و تحلیل قرار گیرندارتباط بین نوشتن و نحوه گرفتن قلم در متون آموزشی و متون کارد رمانی چندان مشخص نیست به طور سنتی بیشتر کاردرمانان و آموزگاران برگرفتن سه نقطه پویا تأکید می کنند (روزنبلوم وهورتورن، 1971 ؛ تسنگو سرماک، 1993 ). در این نوع گرفتن، ابزار نوشتاری روی سطح زند اعلایی بند انتهایی انگشت میانی قرار گرفته و نوک انگشتان شستو اشاره آن را کنترل میکنند(روزنبلوم و هورتورن، 19719مطالعه های اخیر نشان داده است که نحوه گرفتن قلم در کودکان و بزرگسالان بسیار متفاوت است واین که نحوه غیر عادی گرفتن قلم، لزوماً باعث پیدایش مشکل های دست نوی سی نمیشود (برگمن،؛ 1991 ؛ ا شنکو هندرسون، 1990 ، 1990 ؛ اشنک 70زیویانی و الکینز، 1984گرفتن سه نقطه طرفی را میتوان جایگزینی برای نحوه گرفتن سه نقطه پویا در نظر گرفت زیویانی( 1987 ) گزارش کرد که گوناگونیهایمتنوعی را می توان انتظار داشت و در کودکانی که دست نویسی ضعیفی دارند نسبت به کودکانی که دست نویسی خوانا دارند احتمالاً انواع گرفت غیرصحیح را بیشتر می توان مشاهده کرد کاغذ باید به صورت شیب دار بر روی میز قرارگیرد یعنی با ساعد دستی که در حال نوشتن است به صورت موازی باشد (لوین، 1991 ). این زاویه کاغذبه دانش آموزان امکان می دهد که دست نویس خودرا بهتر ببینند و از کثیف شدن کار جلوگیری می کنددانش آموزان راست دست، سرکاغذ را 25 تا 30درجه به سمت چپ می چرخانند در حالی که کاغذدر سمت راست خط میانی بدن قرار گرفته است در مورد دانش آموزان چپ دستی که نحوه گرفتن مداد در آنها سه نقطه اس ت، شیب کاغذ باید 30 تا35درجه باشد و کاغذ در سمت چپ خط میانی بدن قرار می گیرد (آلستون و تایلور، 1987)
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp
۹۶/۱۱/۰۱