زبان 09143162621 و 09146590651
زبان[1]:
سیستمی از نمادها میباشد که به ما کمک میکند با جهان خارج و درون ارتباط یابیم این سیستم تحت قوانین خاص عمل مینماید.
زبان خود دارای سه جزء میباشد الف- شناخت[2]- ب- زبان[3] ج- کاربرد[4]
الف: شناخت: عاملی که فرد بوسیله آن دانشی راازجهان خارج کسب میکند و به همه فرآیندهایی گفته میشود که در آن درون دادهای حسی منتقل ، تحریک برانگیخته، بهبود یافته وبکار میرود. (1967 Neisser). بوسیلهی شناخت، ما دانش و نظری را در مورد جهان کسب و پردازش مینمائیم. مطابق با نظر چپی [5] مامیتوانیم این فرآیندها رابعنوان عملکرد ذهنی پنجگانه تعریف نمائیم که دراین راستا گیلفورد [6]در 1967 مدل اس ا اس.[7] را ارائه نمود که عبارتنداز
الف- بازشناسی / فهم (توجه ودرک)
ب- حافظه
ج- تفکر هم گرا
د- تفکر واگرا
هـ- تفکر ارزیاب
ب: زبان: در این بخش محتوا[8]، شکل[9] و کاربرد[10] زبان بررسی می گردد.
محتوا: معنی موضوع یا مطلب موضوعی یک گفته را در مییابیم.
شکل: دارای سه سیستم قانون مدار است 1- واج شناسی[11] 2- تک واژ شناختی[12] 3- نحو[13]
کاربرد: یکسری قوانین و دانش است که ما را راهنمایی میکند تا زبان را در یک بافت اجتناعی بکار ببریم.
گفتار[14] نمود عینی و صوتی زبان راگفتار گویند. ا گر بخواهیم بطور کلی و خلاصه اختلالات گفتار و زبان را بررسی نمائیم آنها در چهار گروه کلی اختلال طبقه بندی میگردد.الف- اختلالات زبان[15] ب- اختلال تولید[16] ج- اختلال روانی [17] د- اختلال صوت[18]
اختلالات زبانی
در درمان اختلالات زبانی رویکردهای بسیار متفاوتی وجود دارد که در اینجا ما روش زبان محور[19] را توضیح میدهیم این روش برای بزرگسالان طراحی گردیده است که البته با تغییراتی در کودکان نیز تا حدودی قابل اجر است.
دراین روش ما باید ابتدا به تجزیه و تحلیل الگوی نقایض زبانی بیمار بپردازیم و سپس بر بنای فرضیات نظری، علایم مشاهده شده و تفسیر آنها به مداخله درمانی انفرادی بپردازیم روش زبان محور سیستم ارتباطی را به پنج طبقه تقسیم میکند:
1-پردازش شنیداری[20] |
الف درک شنیداری |
1- الف آگاهی از محرکهای گفتاری و غیر گفتاری |
ب ادراک شنیداری |
2- الف تشخیص از محرکهای گفتاری و غیر گفتاری |
|
2- پردازش بینایی[21] |
|
3- الف بازبینی گفتار |
3- ارتباط ایمایی و ایجایی کلامی[22] |
|
4- الف درستی یا معنی دار بودن محرک گفتاری را تشخیص دهد |
4- بیان شفاهی[23] |
|
|
5- بیان نوشتاری[24] |
|
1- ب درک تکه کلمه |
|
|
2- ب درک سریهای کوتاه |
|
|
3- ب درک واحدهای زبانی کوتاه |
|
|
4- ب درک جمله |
|
|
5- ب درک پاراگراف |
|
|
6- ب درک گفتار پیوسته |
|
|
|
موارد مهم در کاربرد این روش
1- سطح دشواری: باید براساس افزایش سطح دشواری مرتب شوند تا موفقیت به حداکثر برسند. 2- راهنمایی 3- تعیین معیارهای پاسخ 4- بازخورد 5- تنظیم متوالی فعالیتها 6- ثبت دادهها 7- رابطه پایین بین درمانگر و مراجع
در درک کلمه باید بسامد کلمه، طبقه دستورث و مقوله معنایی را در نظر بگیریم. و کلمات عینی از کلمات انتزاعی آسانتر هستند.
09143162621
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
www.گفتاردرمانی.com
www.goftardarmaniazarbaijan.com
www.goftardarmanitabriz.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp
[1]- Language
[2] - cognetive
[3] - Linguistic
[4] - pragmatic
[5] - chapey
[6] - Guilford
[7] - sos (structured of Intellect)
[8] - context
[9] -form
[10] - pragmatic
[11] - phonology
[12]- Morphologe
[13] - syntact
[14] - speech
[15] - Language disorder
[16] - Articulation disorder
[17] - fluency disorder
[18] - vorce disorder
[19] -Language oriented Treutment.
[20] - Auditory processing
[21] - Uisual processing
[22] - Gestumal & Gosturalveld com
[23] - oral Expression
[24] - Graphic Ecpression