رویکردهای مهم تولید درمانی 09146590651
رویکردهای مهم تولید درمانی:
تولید درمانی در اساس عبارت است از طرحریزی یک برنامه ی جبرانی فشرده، پربار و کنترل شده که شامل آموزش، تحریکو تقویت روندهای پس نورد برای بیمار می باشد.
روش سنتی:
ون رایپر و ایروین در 1958 اساس روش سنتی درمان اختلالات تولید را نظریه ی خودتنظیمی یا پس نورد می داند. بر مبنای نظریه ی فوق نخستین کار در برنامه ی درمانی بازگشایی حلقه ی بسته ی مزبور می باشد. یعنی باید کودک بتواند ماهیت واج هدف را با واج خطای تولیدی خود تشخیص بدهد که ون رایپر و ایروین این مرحله از درمان را مرحله ی آموزش شنیداری می نامند.
الف: شگرد های پیشنهادی ون رایپر برای آموزش شنیداری:
1- تجزیه:
در این مرحله کودک باید از وجود آن آوا در بافت آوایی و گفتار آگاه گردد. مثلا می توانیم آن صدا را بکشیم برجسته کنیم و .... و کودک وجود آنرا برای ما گزارش نماید.
2- تحریک
در این مرحله مسیر شنیداری کودک توسط درمانگر، معلمان گفتار و زبان، و سایر افراد بمباران می شود تا کودک هرچه بیشتر با با آوای مورد نظر آشنا شود.
3- تشخیص:
در این مرحله کودک مشخصه های اصلی آوای هدف را شناسایی می کند. این کار با مقایسه و مقابله ی ویژگیهای شنیداری آوای هدف با سایر آواها انجام می گیرد.
4- تمییز:
در این مرحله آوای خطا و آوای هدف توسط کودک مقایسه می گردد. که از شیوه های برونی- برونی، درونی- برونی و برونی برونی استفاده می گردد.
ب- آموزش تولید
این مرحله زمانی آغلز می شود که کودک در تشخیص صداهای صحیح و یا غلط خود در بافتهای آوایی مختلف توانا شود. برای آموزش تولید مراحل زیر را طی میکنیم:
ا- آموزش صدا در سطح واج
2- آموزش صدا در سطح هجا
3- آموزش صدا در سطح کلمه در سه موقعیت
4- آموزش صدا در سطح جمله و در بافتهای گوناگون
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi