روشهای بررسی پیشرفت در مداخلات گفتاردرمانی09146590651
به کار بردن چک لیست هادر طیفی از موقعیت هاکه اجازه مقایسه رفتارهای کودک را به ما می دهد می تواند مفید باشد. یک مقداراز آنها در فصل 2 به شکل خلاصه مرور کردیم. اما بسته به موقعیت این می تواند نسبتا طولانی باشد. وقتی در یک گروه کوچک با دیگرمتخخصان کار می کنیم. داشتن یک چک لیست که در آن رفتارهای کودک را در طی جلسه بتوانیم ضبط نماییم می تواند مفید باشد.ضروری است کهیک توصیف مختصری را از چنین رفتارهایی ارائه بدهیم به نحوی که کارها را بتوانیم سریعا کامل کنیم.برای مثال یک چک لیست هایی که سطح کنترل کودک را در طی یک تعداد جلسه ثبت می کند می تواند به شکل زیر باشد( جدول ص 165). یک نمونه مقیاس ساده که اطلاعات توصیفی را به معیارهای عددی تبدیل می کند که ی توانیم بعدا برای تجزیه و تحلیل تمایلات و پیشرفت ها به کار ببریم.
ضبط ویدئویی Video Record
ارتباط یک مهارت پیچیده ای است که که اغلب یک ضبط ویدئویی بهترین شیوه برای ارزیابی بعضی از جنبه ها مخصوصا مهارت های کاربرد شناختی می باشد.یک ضبط ویدئویی در طی زمان می تواند یک شیوه مفید باشد که پیشرفت ها را به والدین ودیگر اعضای کادر نشان بدهیم. اگر اطلاعات عینی تری را احتیاج داشته باشیم و ضرئری باشد که آن را با همکاران بررسی کنیم و ببینیم که آیا با یک مقیاس می توانیم به طور واقع بینانه ای موافق باشیم. کاربرد ضبط ویدئویی از جلسات درمانی قابل دسترس تر می باشد. چندین نکته اساسی را باید به خاطر بسپاریم که می خواهیم پیشرفت ها را به این طریق ثبت نماییم و آنها عبارتند ازاینکه موضوع باید به راحتی دیده وشنیده شود. نکته ای وجود نداشته باشد که در ویدئو گفتار کودک را نا مشخص ترو غیر قابل فهم تر از آنچه در زندگی واقعی لست نشان بدهیم. قبل از آن که یک نتایج خوبی را به دست آوریم برای این کار باید مقداری تمرین داشته باشیم.
بررسی کردن Surveys
افرادی که دریافت کننده نهایی ارتباط کودک هستند- مانند والدین و معلمان- می توانند درخواست نمایند که پیشرفت های کودک را به آنها نشان بدهیم. جمع آوری نظریاتی که برای بحث درمورد پیشرفت های کودک در یک گروه از کودکان مفید می باشدمی تواند کار کاملا مشکل باشد. تله های آشکاری وجود دارد که عبارتند ازسوالات مبهم و اشکال خیلی متفاوت،طرفداری های تجربی که مطابق آنها سوالات و پاسخ ها بایدردیف و منظم شوند. سوالات نباید طوری عبارت بندی شوند که پاسخ دهنده پاسخ سوال کننده را از شکل سوالات جستجو کرده و بداند. این می تواند فقط زمانی اتفاق بیفتد که یک پاسخ را بتوانیم داشته باشیم. پاسخ دهنده همچنین ممکن است همچنین فهم نادرستی داشته باشد از چیزی که احتیاج است به خاطر اینکه شکل آن ناواضح باشد. و اغلب به خاطر اینکه به تنهایی کارمی کنیم مشکل است که آن خطاها را ببینیم و ارزشمند خواهد بود که از کسانی که تجربه بیشتری را دارند تقاضای کمک نماییم. برای آنکه برنامه ای را بحث، بررسی وتدوین نماییم.در یک نگاه کلی، جمع آوری و سازماندهی اطلاعات نبایستی خاص زمان مشاوره باشد یا برای تغییرات رادیکالی را در تمرین بخواهیم یا در رسیدن به اهداف شکست خواهد خورد. همان گونه که برگ نمرات و چک لیست ها طراحی شده اند درمانگران نیز باید عادت ثبت مقیاس ها را داشته باشند. قدم بعدی این است که عادت چگونگی استفاده از اطلاعاتی را که جمع آوری شده است را توضیح دهیم. تحقیقات رسمی که برای ثبت طراحی گردیده است در فصل بعدی توضیح داده خواهد شد. روش های رسمی کمی برای بکاربردن اطلاعات شامل بحث در کیس کنفرانس ها، مطالعه یا حمایت گروهی، نمودهای رسمی در لکچرها یا سطوح کنفرانس ها خواهد بود. فاکتور اساسی این خواهد بود که باید موارد و کیس هایی مطرح شوند که با یکدیگر ارتباط منطقی دارند به طوری که اعضای گروه برایشان چیزی که گفته می شود آشکار باشد.09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp