توصیف شیوه های رشد طبیعی زبان09146590651
اکثر کودکان که به گفتاردرمان مراجعه می کنند زیر 5 سال هستند که این سنین برای رشد همه جانبه از جمله زبان مهم است. پایه و اساس در مداخله گفتاردرمانی توصیف نقاط قوت و ضعف رشد زبانی کودک است.خصوصیت عمده این کودکان مشکل در رشد زبان است.
-درتصمیم گیری برای تقدمها درمانگر باید به مقایسه کودکان بپردازد و با این توصیف به طیف وسیعی از مهارتهای زبانی و الگوهای رشدی دست پیدا کند.
توصیف شیوه های رشد طبیعی زبان
1.روش سن معیار (age-related methods)
-این الگو می گوید که کودک باید در یک سن خاص به مهارت خاصی تسلط یابد.
-مدت زمان رشد زبان به گروههای سنی تقسیم می گردد.
-گروه هایی که از لحاظ سنی پایین می باشند در یک گروهند ولی با بالا رفتن سن تدریجا فاصله آنها باهم زیاد می شود .
-تنوعاتی در گروههای سنی وجود دارد که برای توصیف آنها حد اقل و حد اکثر محدوده سنی برای هر سطح ویژه در نظر گرفته می شود.
-سلسله مهارتهای sty car پایه و اساس این روش است.
-مقایسه کودکان هم سن را آسان می کند.
معایب
1.تاکید بر اینکه باید بایک رشد شتابان به سطح رشدی مناسب رسید.
2.عدم سازگاری بین یک سن خاص و یک سطح مهارتی خاص دیده می شود.
-در حالت کلی این الگو پیشنهاد می کند که باید درون داد زیادی را به کودک بدهیم تا نقص خود را جبران کند.
2.روش مهارت محورskill-related methods))
-رشد کودک بر اساس مهارتهای موازی،مربوط و وابسته به هم برسی می شود.
-مشهورترین شیوه های رشد زبان از این مدل استفاده می کنند.
-اشکال این مدل این است که ممکن است فکر کنیم با تمرکز روی یک مهارت دچار اشکال، پیشرفت سایر جنبه ها را تسریع کنیم یا عامل موثر براین مهارتها پیشرفت عمومی را سبب خواهد شد.
استفاده از رشد در دراز مدت مفید نیست.09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp