تاثیر وضعیت روانی عصبی روی مکانیسم سیستم صوتی09146590651
تاثیر وضعیت روانی عصبی روی مکانیسم سیستم صوتی
The Psych neurological System
وضعیت سایکونرولوژیکال به صورت مستقیم روی مکانیسم صدا موثر است.پدیده های روانی از طریق اعصاب اتونومیک muscles secretion را کنترل می کنند و بر دیگر عملکرد های حیاتی موثر در صوت نیز تاثیر می گذارند. همچنین سیستم عصبی در کنترل ظریف عضلات نقش مهمی دارد. در واقع،مهم است که بدانیم : ممکن است اختلالات صوتی خفیف گاهی اولین علایم یک بیماری نورولوژیک باشند.
Physiology
فیزیولوژی صوت بسیار پیچیده است و فقط به صورت خلاصه در اینجا مطرح می شود . صوت ارادی از کورتکس مغز شروع شده و تعاملات پیچیده ای بین مراکز برای تولید گفتار وجود دارد.ایده طراحی شده برای صوت، از کورتکس حرکتی در گیروس پرسنترال به مجموعه های حرکتی از نرون ها در ساقه مغز و نخاع منتقل می شود.این نواحی پیام های پیچیده عصبی را برای هماهنگی بین عضلات به حنجره ،قفسه سینه و شکم مخابره کرده و همچنین پیام های عصبی برای تولید کننده های گفتار در vocal tract می فرستند. اصلاحات لازم برای این فعالیت حرکتی ، توسط زاههای اکستراپیرامیدال کورتکس مغزی و مخچه . عقده های قاعده ای ارائه شده و سیستم اعصاب اتونومیک نیز در ان شرکت دارند.این پیام ها ترکیب شده و یک صوت را تولید می نمایند، که این صوتفقط به گوش شنوندگان نرسیده بلکهبه گوش های گوینده صدا هم منتقل می گردد. در حقیقت، فیدبک شنیداری تولید شده به کورتکس مغزی رفته وتا اصلاحات و تطابق های لازم روی ان صورت گیرد و صدای شنیده شده با الگوی تولیدی صوت تطبیق داده می شود.
همچنین فیدبک لمسی از گلو و عضلات درگیر در آواسازی به صورت غیر فعال پیام هایی را به مغز می فرستند. اگر چه مکانیسم و نقش فیدبک لمسی به طور کامل مشخص نگردیده است. در بساری از خوانندگان ماهر، توانایی برای استفاده از فیدبک لمسی برای اصلاح اختلاتلات تولید شده در صوت (نویز) در محیط کنسرت به صورت ماهرانه به کار برده می شود.
Voice برای تولید به یک منبع قوی تولید صدا، ارتعاش کننده و تشدید کننده نیاز دارد.در صوت انسانی ، منبع قوی شامل هوای تجمع یافته در زیر حنجره است که با فشار تارهای صوتی را باز و بسته و هوا از بین آنها فرار میکند. فاکتورهای زیادی روی تولید صدا تاثیر می گذارند به خصوص در سطح glottal که در بخش اینده بحث خواهد شد.
چین های صوتی مانند تارهای یک ویولن ارتعاش نمی کنند. در عوض، آنها از هم جدا می شوند و سپس به یکدیگر نزدیک می گردند( تا حدی شبیه به حالتی که فرد دست می زند).فرکانس بازو بسته شدن glottal به زیر و بمی صدای فرد مربوط است. فاکتورهای دیگری به تعیین بلندی صدا کمک کرده (مانند : فشار زیر چاکنایی، مقاومت چاکنایی ، دامنه تغییرات و فاصله چین های ص.تی از خط وسط در طی یک سیکل ارتعاش).صدای ایجاد شده در سطح تارهای صوتی یک buzz است ( شبیه به صدای که از فوت کردن بین دو تیغه شیشه ای ایجاد می گردد). بخش مربوط به فوق چاکنایی راه صوتی مسول ایجاد زیبایی و تنوع صداهای تولید شده در فرد است.
تعاملات میان ارکان مختلف صدا مسول تمام ویژگی های صوتی است که ما تولید می کنیم. جنبه های بسیار زیادی از صدای انسان هنوز به صورت کامل درک نشده و طبقه بندی نیز نگردیده است. ویژگی هایی مانند : vocal register به عنوان تغییرات کیفی در صدای فرد مطرح می گردد . از پایین به بالا ، انها ممکن است شامل، vocal fry ، chest ، middle ، head ،faalsetto و whistle باشند. بسیاری نیز با تمام این طبقه بندی ها موافق نیستند.
اصطلاح vocal register در اکثر موارد به کیفیت صدای یک گوینده سالم و نرمال اطلاق می گردد.
ارتعاش یک تنوع ریتمیک در فرکانس و شدت است. وقتی از فرکانس پایه خیلی عریض تر می شود ما یک "wobble" را در صدا دریافت می کنیماین به طور کامل به عنوان یک صدای خوب و موزیکال مورد توجه قرار نمی گیرد و واضح نیست که ایا ان توسط همان مکانیسم ها که مسول ارتعاش طبیعی هستند ایجاد میگردند یا نه ؟ تحقیقات اینده به بسیلری از این سوال پاسخ خواهد داد.
اوتولارنگولوژیست ها ،اسیب شناسان گفتار و زبان، خوانندگان و معلمان آواز ، هنرپیشگان و دیگر متخصصین صوت به مطالعات بیشتری در مورد علم صوت نیاز دارند.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp