ارزیابی زبانی آسیب زبانی09146590651
The wolfson assessment
توسط کوپرورینل در1978 تهیه گردیده است.
این روند غربالگری رشدی در بعضی از جنبه ها از دربی شایر بهتر است.انجام این ازمون شامل طیف وسیعی از زیر ازمون هایی است که مستلزم درونداد زبانی کسی می باشد.این ازمون شامل تجزیه تحلیل سطح توجه کودک می باشد که برای non-start خیلی مهم است.
سطوح توجه رینل1983
سطح اول :سن 0 تا 1 سال:توجه زودگذر سطحی است اما با یک محرک تازه سریع حواسش پرت می شود زبان توجه را مغشوش می کند.
سطح دوم :سن 1تا2 سال :به فعالیت انتخابی خودش توجه می کند امامداخله را تحمل نمی کند مخصوصأ اگر این مداخله کلامی باشد،توجه یک کاناله است ،زبان توجه را مختل می کند وباید دیگر تحریکات نادیده گرفته شود تا روی فعالیت انتخاب شده متمرکز گردد.
سطح سوم :2تا3 سال:توجه یک کاناله است وبه فعالیت انتخابی بزرگسال توجه دارد اما هنوز کنترل توجه مشکل است. کودک بازی را قطع وبه بزرگسال توجه می کند ،گوش می کند وسپس توجهش را به فعالیت با کمک بزرگسال بر می گردد.
سطح چهارم :3تا4 سال :توجه تک کاناله است اما به راحتی کنترل می گردد. کلام بزرگسال به کارها کمک می کند.می تواند توجه اش را ما بین بزرگسال وفعالیت تغییر دهد.
سطح پنجم :4تا5 سال:توجه برای مدت کوتاهی یکپارچه می گردد،دامنه توجه هنوز کوتاه است.در سن ورود به مدرسه کودک باید به دستورات بدون قطع نمودن فعالیت به گوینده نگاه کند زبان کودک زبان بیرونی است.
سطح ششم :5 تا 6 سال:توجه یکپارچه گشته و بخوبی کنترل وتثبیت می گردد،زبان کودک درونی است واماده برای وارد شدن به مدرسه است.
تعدادی از زیر ازمون ها زبان کمتری دارند که شامل :1- حافظه بینایی 2- مچ کردن،منطبق کردن 3- جور کردن 4- ساختن ساختمان با اجر 5- فعالیت های کپی سازی
در حاقظه بینایی دستورات به طریق کلمه کلیدی،ژست یا علائم اعلام می گردد.در منطبق کردن یک اسباب بازی با تصویر منطبق می گردد. که قبلأ هر دو را کودک شناخته است دربار دوم یک ژست با تصویر منطبق می گردد.کودک باید ایتم ها را متناسب با هم جور کند مانند قاشق،اجرها ،ماشین ها و... درمانگر باید توانایی کودک در منطبق شدن را یادداشت نماید مثلأ اینکه کودک توجه اش مختل شده یاادامه دادن کار خطا یکسان خواهد بود.
Brick bairding & nstracrim
کودک باید بتواند مدل های گوناگونی را که به تدریج پیچیده می گردد را بسازد.در کارهای ساختمانی بزرگسال مدلی را می سازد روی ان را می پوشاند و کودک را تشویق می کند تا چیزی شبیه ان را از روی حافظه بسازد.همانند d.l.s تأکید روی موفقیت ویافتن سطحی است که در ان سطح کودک موفق می گردد.کارها را می توانیم ابتدا به سطوح پایه بشکنیم اما نیتمان این باشد که بسازیم یا به عبارت دیگر مهارت های بینایی وشنیداری پیچیده تر را یکپارچه نمائیم همان طوری کودک از طریق این برنامه پیشرفت می کند.
09146590651
دکتر جعفر
معصومی دکترای
تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi
https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/
https://twitter.com/masumislp