آیا کاردرمانی می تواند به افرادی که ADHD دارند کمک کند؟
اگر به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) مبتلا هستید یا با فردی که این بیماری را دارد نزدیک هستید، میدانید که تقریباً قسمتی از زندگی شما وجود دارد که به آن دست نخورده باشد: شغل، مدرسه، خانواده، امور مالی و سلامت جسمی و روانی... لیست ادامه دارد
از آنجایی که ADHD باعث چنین مشکلات گسترده ای می شود، درمان آن رویکردی کاملاً فردی و چندوجهی دارد.
اگر هنوز در نظر نگرفتهاید که یک کاردرمانگر (OT) را در تیم درمان خود بگنجانید، اکنون ممکن است زمان خوبی برای بررسی این موضوع باشد که چگونه کاردرمان مرکز توانبخشی و آموزش یاشا و مرکز توانبخشی آتیه OT میتواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.
کاردرمانی می تواند کمبودهای فیزیکی، اجتماعی، آموزشی و سازمانی را با برنامه ای متمرکز بر مهارت ها، نیازها و فعالیت های فردی شما برطرف کند.
چگونه کاردرمانی می تواند به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز ADHD کمک کند؟
کاردرمانی بر مهارت هایی تمرکز دارد که هر فرد به آن نیاز دارد تا بتواند به طور مستقل در زندگی روزمره عمل کند.
اولین گام یک کاردرمان OT این خواهد بود که با شما صحبت کند تا دریابد که چگونه ADHD توانایی شما (یا فرزندتان) را برای موفقیت در خانه، محل کار، مدرسه، روابط یا در زمینههای دیگر مختل میکند.
در اینجا چند زمینه وجود دارد که مداخلات OT مبتنی بر شواهد در مدیریت ADHD مؤثر بوده است.
مدیریت زمان
برای افراد مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز ADHD، مدیریت پروژههای پیچیده، کارهای روزمره، کارهای وقتگیر و ضربالاجلها دشوار و گاهی غیرممکن است.
ADHD می تواند کار را سخت تر کند:
ایجاد و اجرای برنامه برای یک فعالیت
وظایف را به ترتیب درست انجام دهید
انجام کار در بازه زمانی لازم
تشخیص دهید که زمان افزایش یا کاهش سرعت فرا رسیده است
زمان مناسب را برای یک فعالیت در نظر بگیرید
آنچه علم می گوید
تحقیقات نشان می دهد که کاردرمانی OT در بهبود توانایی های پردازش زمان و مدیریت زمان روزانه موثر است.
در مطالعهای در سال 2018، گروهی از دانشآموزان 9 تا 15 ساله به مدت 12 هفته با یک کاردرمانگر کار کردند تا آگاهی خود را از مدیریت زمان و وظایف افزایش دهند.
در پایان مداخله، دانشآموزانی که با OT کار میکردند، بهبود قابلتوجهی در آگاهی خود از زمان، توانایی خود برای جهتگیری در زمان، و توانایی آنها در مدیریت مؤثر زمان خود در طول وظایف روزانه نشان دادند.
مهارت های سازمانی
موفقیت در مدرسه و در محل کار معمولاً مستلزم مهارت های سازمانی ثابت است.
ADHD با توانایی های زیر تداخل می کند:
آنچه برای تکمیل یک پروژه نیاز دارید را پیش بینی کنید
با مواد و برنامه ها همراه باشید
وظایف پیچیده را به فعالیت های کوچکتر تفکیک کنید
Koscinski می گوید: «کاردرمانگران متخصص در تجزیه و تحلیل فعالیت هستند. این به معنای نگاهی به هر فعالیت و تقسیم آن به مراحل و عوامل عملکردی یا مهارتهایی است که کودک برای موفقیت به آن نیاز دارد.
هنگامی که یک پروژه به مراحل تقسیم شد، یک کاردرمانگر OT میتواند به سازماندهی مواد، توسعه سیستمهای ساده و ایجاد نشانههای بصری کمک کند تا به افراد کمک کند هر مرحله یک مرحله را پیگیری، به خاطر بسپارند و دنبال کنند.
Koscinski توضیح می دهد: "تصاویر برای کودکان مبتلا به ADHD بسیار مهم است."
یک OT میتواند با دانشآموز کار کند تا طرحی از مراحل درگیر در یک پروژه ایجاد کند،
فعالیتهای مختلف را کد رنگی کند، مدلی بسازد تا آنچه را که انتظار میرود نشان دهد، و به دانشآموز نشان دهد که چگونه یک فضای کاری بدون درهمکاری را حفظ کند.
آنچه علم می گوید
OT با مهارت های سازمانی به بزرگسالان نیز کمک می کند.
در یک مطالعه 2020 منبع مطمئن، یک برنامه 7 هفته ای کاردرمانی با هدف قرار دادن روال ها و مدیریت زمان منجر به استرس کمتر و علائم کمتر برای زنان مبتلا به ADHD شد.
عملکرد اجرایی
کودکان مبتلا به ADHD اغلب با مجموعه پیچیده ای از مهارت های فکری مرتبط با یکدیگر که به عنوان کارکردهای اجرایی شناخته می شوند، مشکل دارند.
تحقیقات نشان می دهد که این مشکلات دوران کودکی اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد.
وظایف اجرایی عبارتند از:
حافظه کاری
مهارت های برنامه ریزی
دانستن اینکه چگونه حواستان باشد یا توجه را تغییر دهد
تعیین اولویت ها
کنترل تکانه ها و حواس پرتی
آنچه علم می گوید
تعدادی از مطالعات نشان داده اند که کاردرمانی می تواند در ایجاد عملکرد اجرایی مفید باشد.
در یک مطالعه سال 2020، محققان دریافتند که کودکانی که در یک مداخله اسب سواری تحت نظارت کاردرمان OT شرکت کردند، عملکرد اجرایی بهتری را پس از برنامه نشان دادند.
با استفاده از یک سری فعالیتهای درمانی عملی و جذاب به نام برنامه Cog-Fun (کارکرد شناختی) منبع مطمئن، کودکانی که با والدین و کاردرمان OT کار میکنند، بهبود قابل توجهی در عملکرد اجرایی پس از درمان تجربه کردند.
مطالعهای در سال 2017 که شامل 44 دانشآموز در چین به همراه والدینشان بود، نشان داد که برنامهای که مهارتهای عملکرد اجرایی را هدف قرار میدهد پس از 12 جلسه در بهبود مهارتهای عملکرد اجرایی مؤثر است.
در این برنامه، دانشآموزان از نشانههای بصری و تکرار برای تمرین مهارتهای خود استفاده کردند، در حالی که والدین یاد گرفتند که چگونه فرزندان خود را مربی و حمایت کنند.
(منبع معتبر مطالعات نشان می دهد که مشارکت والدین برای موفقیت مداخلات کاردرمانی OT حیاتی است.)
مهارتهای اجتماعی
ADHD می تواند اثرات منفی بر تعاملات اجتماعی داشته باشد.
این اختلال می تواند باعث شود افراد به صورت تکانشی رفتار کنند، حرف دیگران را قطع کنند و به شیوه های پرخاشگرانه رفتار کنند.
یک OT زیرک میتواند در رسیدن به «چرا» زیربنای رفتار اجتماعی نامناسب مفید باشد.
کوسکینسکی توضیح می دهد که کودکان مبتلا به ADHD اغلب به دلیل ناامیدی "عمل می کنند".
یک OT که با معلم کلاس درس کار می کند می تواند بپرسد:
آیا دانش آموزی که به اندازه کافی نزدیک معلم نشسته است تا دستورات را بشنود و بفهمد؟
آیا محیط کلاس بیش از حد دانش آموز را تحریک می کند؟
آیا برنامه آموزشی فردی نیازهای دانش آموز را برآورده می کند و آیا از آن پیروی می شود؟
آیا دانش آموز اجازه دارد در کلاس درس از خود دفاع کند؟
آیا دانش آموز نیاز به استراحت یا حرکت فیزیکی دارد؟
او تأکید میکند: «به بچهها استراحت دادن برای حرکت بسیار مهم است».
"حرکت باعث افزایش اکسیژن در مغز می شود و تکان ها را خارج می کند."
کودکان مبتلا به ADHD می توانند برای بازگرداندن کتاب ها به کتابخانه یا انجام کارهای دیگر، استراحت های کوتاهی داشته باشند.
بهتر از این، کل کلاس می توانند در استراحت سریع مغزی برای بازگرداندن سطح انرژی شرکت کنند.
آنچه علم می گوید
در حالی که نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد فعالیت های خاصی است که کمک می کند، شواهدی وجود دارد که کاردرمانی OT مهارت های اجتماعی را در بین کودکان مبتلا به ADHD بهبود می بخشد.
یک مرور تحقیقاتی سیستماتیک در سال 2020 نشان داد که مهارتهای بازی بهبود مییابد و رفتارهای نامناسب کمتری در درمان کودکان مبتلا به ADHD و همسالان آنها وجود دارد.
مطالعه دیگری در سال 2015 نشان داد که مداخلات OT منجر به بهبود درازمدت مهارتهای بازی اجتماعی زمانی که درمانها در خانه و در کلینیک انجام میشدند.
دستگاه های کمکی
کاردرمانگران به ویژه در آموزش افراد مبتلا به ADHD مهارت دارند که چگونه از وسایلی استفاده کنند که آنها را قادر می سازد تا در زندگی روزمره راحت تر عمل کنند.
کوسکینسکی به چندین مورد اشاره میکند که زندگی را برای بچههایی که نیاز به اتاق تکان دادن دارند آسانتر میکند و به آنها اجازه میدهد انرژی اضافی را در طول یک روز پربار مصرف کنند:
توپ های یوگا
تخته اسکوتر
مینی ترامپولین
نوسانات
بالشتک های هوا
سایر دستگاههای همسان شخصی