آسیب واژگانی در کودکان 09146590651
آسیب واژگانی:
برخی مطالعات => کودکان با اختلال واج شناختی اغلب اختلال یادگیری زبان عمومی دارند.
برخی مطالعات دیگر=> بین کودکان با اختلال گفتاری و گروه کنترل در مقیاس های غربالگری زبان نحو و معنی شناسی تفاوت وجود ندارد.
شواهدی وجود دارد که هر چند مولفه های مختلف زبان به طور مستقل, عملکرد جنبه های سیستم های زبانی کودکان را نشان نمیدهد.
ارتباط بین مونولوژی و لکسیکان, به طور خاص بررسی شده است.
کودکان قوانین واج شناختی را از اطلاعاتی که در lexicon ذهنی اشان دارند, استخراج میکنند, lexicalاحتمالأ روی برون داد واج شناختی اثر دارد.شواهد زیر نشان داده اند که کودکان با رشد طبیعی که lexiconبزرگتری دارند, محدوده ی وسیع تری از صداهای گفتاری و توالی های صدای گفتاری را تولید کنند.هرچند این نتایج نیازمند تفسیر با احتیاط است. ارتباط ممکن است علت و معلولی نباشد, بلکه هر دو و منعکس کننده ی یک عامل دیگر باشند که سرعت رشد زبان را تعیین میکند. مثلأ توانایی یکپارچه کردن اطلاعات از سیستم های ذهنی مختلف. نیاز برای انجام مطالعات در مورد کودکان با اختلالات گفتاری هم وجود دارد. بنابراین اولین آزمایش عملکرد زیر گروه های کودکان با اختلال گفتاری را در مقیاس های واژگان درکی و بیانی مقایسه میکند.
09146590651
دکتر جعفر معصومی دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com
https://telegram.me/jafarmasumi