گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

ارزیابی برتری طرفی 09146590651 و 09143162621

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴ ق.ظ

ارزیابی فعالیت­های ساختمانی:

تعداد 5-7 مکعب 5/2×5/2cm در اختیار کودک قرارداده میشود و بدون ارائه هیچ الگویی آزمونگر از وی میخواهد تا به ترتیب دیوار، برج، پل و قطار بسازد، اگر کودک متوجه دستور آزمونگر نشده باشد برای اطمینان از درک سوال، بک بار آزمونگر تنها یکی از موارد سوال را جداگانه میسازد و سپس خراب میکند و بعد از کودک میخواهد تا او بسازد. برای مثال آزمونگر مکعب را به صورت عمودی روی هم قرار میدهد و به کودک میگوید (دیوار، من دیوار ساختم ) آنگاه خراب کرده و به او میگوید(حالا تو یک دیوار باز). انجام ساختن پل و قطار را بدون ارائه هیچ الگویی از کودک سوال خواهد کرد.

ه)ارزیابی برتری طرفی:

حدود سنین 5/3-5/5 سالگی کودک توانایی استفاده بیشتر و بهتر یکی از اندام­های قرینه را بدست می­آورد که به نام"برتری طرفی" شناخته شده است. برتری طرفی به دنبال غالب شدن یکی از نیمکره های مغزی حاصل میشود که نیمکره غالب همان نیمکره ای است که فرایندهای زبانی را از قبیل درک و شناخت علایم بینایی، پردازش حرکتی و معنایی گفتار و انجام عملیات مربوط به ریاضیات و... کنترل میکند. نیمکره غالب مغز در اکثر افراد نیمکره چپ مغزی میباشد. بدین ترتیب کودک فعالیت­های ظریف را با اندامهای نیمه راست بدن خود با مهارت، ظرافت و سرعت عمل بیشتری انجام خواهد داد. ارزیابی برتری طرفی در کودکان عقب مانده ذهنی معمولا همچون سایر فعالیت ها با تاخیر و ناهماهنگی بسیار ایجاد خواهد شد و از آن ها که تثبیت استفاده بهتر و بیشتر یکی از اندامهای قرینه نشانگر غالب شدن نیمکره غالب مغزی و سازماندهی فعالیتهای زبانی خواهد بود، ارزیابی و آموزش در زمینه تسریع شکل گیری برتری طرفی اهمیت بسزایی خواهد داشت. ارزیابی برتری طرفی در کودکان عقب مانده ذهنی در گوش، چشم، دست، پا انجام میگیرد ولی در درمان اعضایی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند دست و پا و بخصوص دست میباشد.

ارزیابی برتری چشمها: ارزیاب کاغذی را به شکل استوانه ای در آورده و آن را مقابل کودک روی میز قرار میدهد طوری که فاصله استوانه کاغذی از هر دو دست یکسان باشد، سپس از کودک میخواهد تا با استفاده از استوانه کاغذی به اشیا نگاه کند. میتوان ارزیابی را به دو طریقه دیگر نیز انجام داد، زمانی که استوانه به دست راست و یا زمانی که استوانه به دست چپ نزدیک است. معمولا کودک استوانه را به چشم برتر خود نزدیک کرده و به اشیا نگاه خواهد کرد.

ارزیابی برتری گوش: ارزیاب از کودک می­خواهد تا وسایل صداسازی را که روی میز به فاصله یکسان از دست­های کودک قرار داده شده است را کنار گوش خود برده و به صدا درآورد، از وسیل صداساز مناسب ساعت مچی می­باشد که دارای صدای خفیف می­باشد و ضروری است برای شنیدن بهتر آن را به گوش نزدیک ساخت. ارزیابی در دو نوبت دیگر یعنی زمانی که ساعت در هر نوبت به یکی ازدست­ها نزدیک شده است انجام خواهد شد. کودک برای شنیدن بهتر صدا وسیله را به گوش برتر خود نزدیک خواهد کرد.

ارزیابی برتری دست­ها: ارزیاب وسایل نقاشی چون مداد، مدادرنگی و پاک­کن را در سه نوبت مختلف با فواصل مختلف از دست­های کودک و یا در حالتی که فاصله آن­ها با هر دو دست یکسان است روی میز قرار می­دهد و از وی می­خواهد تا آن وسایل را به درمانگر بدهد و یا با استفاده از آن­ها نقاشی کند، که معمولا از دست برتر استفاده خواهد کرد و یا از خانواده کودک سوال خواهد کرد که فعالیت­هایی چون برداشتن وسایل، استفاده از قاشق غذاخوری، استفاده از لیوان آب و... را با کدام یک از دست­های خود انجام می­دهد.

ارزیابی برتری پاها: ارزیاب از کودک می­خواهد که با تعادل روی دو پا بایستد و سپس توپی را با فواصل مختلف از هریک ازپاها و یا در حالتی که فاصله آن از هر دو پا یکسان است قرار بدهد و از وی می­خواهد تا با پا توپ را لگد بزند و یا ازکودک می­خواهد تا با حالت لی­لی کردن راه برود. در هر یک از موارد فوق کودک از پای برتر خود استفاده خواهد کرد.

درصورتی که به هنگام ارزیابی برتری طرفی هر یک از اندام­های فوق، کودک فعالیت­ها را به طور منظم با هر دو اندام قرینه انجام دهد و خانواده او نیز تاکید کنند، فرزندشان فعالیت­هایش را با استفاده از هر دو عضو قرینه انجام میدهد، در برگه ارزیابی ثبت خواهد شد که برتری طرفی در کودک مورد نظر تثبیت نشده است.



راههای ارتباطی ما

                                          

 09146590651                             و                    09143162621     

www.goftardarmanitabriz.com

www.goftardarmaniazarbaijan.com

   www.گفتاردرمانی.com
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۷
jafar masumi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی