گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

نویسندگان
پیوندهای روزانه

۴۳۶ مطلب توسط «jafar masumi» ثبت شده است

آیا توجه و تمرکز کودک من مشکل دارد؟  

  سطوح توجه رینل1983

      سطح اول :سن 0 تا 1 سال:توجه زودگذر سطحی است اما با یک محرک تازه سریع حواسش پرت می شود زبان توجه را مغشوش می کند.

     سطح دوم :سن 1تا2 سال :به فعالیت انتخابی خودش توجه می کند امامداخله را تحمل نمی کند مخصوصأ اگر این مداخله کلامی باشد،توجه یک کاناله است ،زبان توجه را مختل می کند وباید دیگر تحریکات نادیده گرفته شود تا روی فعالیت انتخاب شده متمرکز گردد.

      سطح سوم :2تا3 سال:توجه یک کاناله است وبه فعالیت انتخابی بزرگسال توجه دارد اما هنوز کنترل توجه مشکل است. کودک بازی را قطع وبه بزرگسال توجه می کند ،گوش می کند وسپس توجهش را به فعالیت با کمک بزرگسال بر می گردد.

      سطح چهارم :3تا4 سال :توجه تک کاناله است اما به راحتی کنترل می گردد. کلام بزرگسال به کارها کمک می کند.می تواند توجه اش را ما بین بزرگسال وفعالیت تغییر دهد.

      سطح پنجم :4تا5 سال:توجه برای مدت کوتاهی یکپارچه می گردد،دامنه توجه هنوز کوتاه است.در سن ورود به مدرسه کودک باید به دستورات بدون قطع نمودن فعالیت به گوینده نگاه کند زبان کودک زبان بیرونی است.

     سطح ششم :5 تا 6 سال:توجه یکپارچه گشته و بخوبی کنترل وتثبیت می گردد،زبان کودک درونی است واماده برای وارد شدن به مدرسه است.



09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۷ ، ۱۱:۰۴
jafar masumi

ارثی بودن لکنت

دومین باور اشتباهی که در مورد لکنت وجود دارد این است که افراد آنرا تماما ارثی می دانند.

برخی بر این باور هستند که لکنت ژنتیکی است.

اگر در بستگان پدر و مادری کودک فرد مبتلا به لکنت وجود داشته باشد. کودک قطعا به لکنت مبتلا خواهد شد.

براساس یافته های علمی اگر کودکی دارای اطرافیان لکنتی باشد احتمالا 40%- 60% نسبت به کودکان دیگر بیشتر به لکنت مبتلا می گردد.

اما در چنین خانواده هایی افرادی وجود دارد که لکنتی نیستند.

به همین خاطر اگر دلیل لکنت را فقط ژنتیکی بدانیم درست فکر نکرده ایم و این باور صحیح نیست.

علاوه بر این یافته ها نشان میدهد که وابستگان درجه یک  افراد لکنتی افراد زیادی وجود دارند که لکنتی نیستند.

براساس گفته ها اینگونه می توانیم نتیجه بگیریم که علت لکنت فقط ژنتیکی نیست و یکسری عوامل دیگر نیز هستند که بر لکنتی بودن فرد تاثیر می گذارند.

 


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۷ ، ۱۱:۱۷
jafar masumi

تصورات و ایده های  اشتباه در مورد لکنت

لکنت به دلیل مشکلات  روانی به وجود می آید.

در حال حاضر علتهای بسیار متنوع و مختلفی برای به وجود آمدن لکنت در نظر گرفته می شود.

یکی از مشهورترین این نظریات نظریاتی است که علت لکنت را عوامل روانشناختی می دانند.

بر اساس این نظریه علت لکنت روانشناختی است که از این علل می توان به ترس، هیجان، و عللی مانند اشاره نمود.

بسیاری از افراد غیر متخصص علت لکنت را ترس، ناراحتی و یا هیجان شدید می دانند.

 اگر اینگونه می بود همه انسانهای روی کره زمین حداقل در عمرشان چند باری آنها را تجربه نموده اند ولی لکنتی نشده اند.

متخصصان برعکس فکر افراد غیر متخصص علت لکنت را عوامل روانشناختی نمی دانند.

اینگونه عوامل تاثیر منفی روی شیوه صحبت کردن فرد می گذارند.

میتوانیم بگوییم که فرد یک آمادگی فیزیولوژیک دارد و عوامل یاد شده سبب شعله ور شدن آن می گردد.

یعنی هیچ کودک یا فرد بزرگسالی به خاطر ترس بیش از حد یا در اثر یک حادثه و یا ناراحتی بیش از حد به لکنت مبتلا نمی شود

ما وبیشتر انسانها هیجان و ترس بیش از حد را درعمرمان حداقل یکبار تجربه نموده ایم ولی لکنتی نشده ایم.

اینگونه علل باعث افزایش لکنت در  افراد مستعد به لکنت می گردد ولی علت و سبب ایجاد لکنت نمی باشد.


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۷ ، ۱۲:۰۳
jafar masumi

بازی جوانه ها

این بازی به دقت و توجهی مشابه بازی خط  نقطه احتیاج دارد و شامل تدابیر مشابه آن است. البته در این بازی فرصت کمتری برای ایجاد قوانین جدید می باشد و بیشترین فرصت به ایجاد نقوش عجیب و غریب تعلق می گیرد. هشت نقطه با فاصله از یکدیگر روی یک ورقه کاغذ ترسیم کنید (هر چه تعداد نقاط بیشتر باشد، بازی طولانی تر خواهد شد). هریک از بازیکنان به نوبت خطی را برای وصل کردن دو نقطه به یکدیگر و یا وصل کردن نقطه ای به خودش رسم می کنند و سپس در طول خط جدیدی که رسم کرده اند نقطه ای قرار می دهند. سه قانون وجود دارد که مشخص می کند آیا خط قابل قبول است یا نه: نخست، یک خط نمی تواند خود و یا خط دیگری را قطع کند؛ دوم، هیچ خطی نمی تواند از وسط یک نقطه رد شود؛ سوم اینکه نباید بیش از سه خط از یک نقطه منشعب شود. برنده بازی کسی است که آخرین خط قابل قبول را ترسیم کند.

میکادو

مجموعه وسایل بازی میکادو در اکثر فروشگاه هایاسباب بازی موجود می باشد، معمولاً یک مجموعه کامل این بازی شامل حدود 50 چوب با درازای 15 سانتی متر از جنب چوب، فلز و یا پلاستیک می باشد. حقله های رنگی روی تراشه ها که معمولاً از 1 تا 5 عدد می باشند، ارزش هر تراشه را نشان می دهد.

نحوه اجرای بازی:

یکی از بازیکنان همه چوب ها را روی زمین می ریزد. سپس بازکنان به نوبت می کوشند تا

یکی از چوب ها را از میان توده چوب ها جدا کنند، بدون اینکه چوب های دیگر تکان بخورند و پخش شوند. اگر یکی از چوب های دیگر حرکت کند، بازیکن فرصت خود را از دست می دهد. هنگامی که دست بازیکن به چوب خاصی برخورد بکند، تا زمانی که همان چوب را از بین توده بر نداشته است نباید با چوب دیگری تماس داشته باشد. اگر در این کار موفق بود، می تواند برای برداشتن چوب دیگر تلاش کند. در پایان بازی، با شمارش حلقه های روی چوب ها به بازیکنان امتیاز داده می شود و بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده بازی خواهد بود.


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۷ ، ۱۲:۴۵
jafar masumi

شمع و تفنگ آب پاش

چند عدد شمع بلند، تفنگ آب پاش و یک تخته سیاه تهیه کنید.

اهداف:1 - پیشرفت هماهنگی حرکات ظریف و درشت. 2 - یادگیری تمرکز روی هدف.

روش اجرا:

الف-  شمع ها را روشن کنید، و از کودک بخواهید به فاصله چند متر دورتر بایستد، سپس با تفنگ شعله ها را نشانه گیری کند. وقتی در این کار مهارت یافت، از او بخواهید فاصله اش را بیشتر کند.

ب شمع ها را روی تخته ی بلندی قرار دهید و از کودک بخواهید شعله ها را نشانه بگیرد. سنباده کاری بدین ترتیب که یک مربع 5*5 سانتی متر سانتی متر از جنس چوب با ضخامت حداکثر 3 میلیمتر و یک سنباده ی مخصوص چوب را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید که گوشه های مربع را با دقت به نحوی سوهان بزند که از این مربع یک دایره ی کاملاً گرد بسازد.

بازی خط  نقطه

این بازی به ظاهر ساده است اما در حقیقت نیازمند میزان بالای تمرکز و درک صحیح تدابیر بازی می باشد. روی یک ورق کاغذ به صورت جدول نقطه گذاری کنید، به طوری که تعداد نقاط طولی و عرضی با یکدیگر برابر باشد. اجرای بازی با ده نقطه در یک خط، ده دقیقه به طول می انجامد. بازیکنان به منظور اجتناب از بحث و جدل از دو رنگ مداد یا خودکار استفاده می کنند و به نوبت خطی را بین هر دو نقطه می کشند تا شکل مربعی را ایجاد کنند. هنگامی که یک بازیکن مربعی را کامل می کند، حرف نخست اسم خود را درون مربع می نویسد و سپس می تواند خط دیگری بکشد. اگر این خط باعث ایجاد مربع دیگری شود، آن را نیز با حرف اول نام خود علامتگذاری می کند و خط دیگری می کشد و بازی به همین منوال ادامه پیدا می کند. هنگامی که مربع ها ترسیم شد، هریک از بازیکنان مربع های خود را می شمارند و بازیکنی که مربع بیشتری داشته باشد برنده بازی می شود


 

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp


.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۰:۴۳
jafar masumi